Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school werkt in jaargroepen, dat houdt in dat kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar in een groep zitten. We hebben dit schooljaar ook enkele combinatiegroepen: we starten met een combinatie 1/2. Dit wijzigt op het moment dat nieuwe instroom ervoor zorgt dat het aantal te groot wordt. Groep 4/5 en 5/6 zijn dit schooljaar combinatiegroepen.
Voor de vakken rekenen en begrijpend lezen werken we vanaf groep 5 'groep doorbrekend' dat wil zeggen dat kinderen op hun eigen niveau de lesstof krijgen aangeboden.
In de kleutergroepen, groep 1 en 2 zijn de kinderen ontdekkend en spelend voortdurend aan het ontwikkelen.
Het aanbod in groep 1 en 2 is gebaseerd op doelen en leerlijnen voor het jonge kind. De leerkrachten werken aan de hand van een jaarplanning en een themaplanning. In de themaplanning is mooi te zien dat de doelen uit KIJK! Beredeneerd aanbod het uitgangspunt zijn voor de keuze van de activiteiten. Het lokaal is een ondersteunende leeromgeving waar het thema duidelijk terugkomt in hoeken en activiteiten.
Vanuit een veilige speel- en leeromgeving ontwikkelen de kinderen zich op taal-, reken-, motorisch, en sociaal-emotioneel gebied. Het is hierbij van groot belang dat de kinderen zich veel kunnen en mogen bewegen. Bewegen doen de kinderen naast hun eigen lokaal ook in het speellokaal en buiten.
In groep 2 wordt er meer een beroep gedaan op de zelfstandigheid van de kinderen en worden de in groep 1 geleerde vaardigheden uitgebreid. Er worden in groep 2 ook meer voorbereidende reken- en taalactiviteiten aangeboden, maar ook hier nog spelenderwijs en aansluitend bij de ontwikkeling van de kinderen.
Vanaf groep 3 ligt de nadruk op het schoolse leren. Op de Berenburcht is in elke groep een rooster waarin alle vakken (waarmee we de kerndoelen voor het basisonderwijs behalen) zijn opgenomen. Minimaal vijftig procent van de lestijd wordt ingezet voor taal en rekenen. Het Chromebook en het digibord spelen daarbij een belangrijke rol. Naast de basisvakken (rekenen, taal, lezen) is er in het rooster ruimte voor de vakken waarmee de brede ontwikkeling wordt gegarandeerd zoals aardrijkskunde, geschiedenis, creatieve vakken gymnastiek.
- TEC
Vorig schooljaar is er in onze regio een TEC opgericht voor de kinderen uit Oekraïne. Het TEC wordt in dit schooljaar ook ingezet voor alle vluchtelingenkinderen/ anderstalige nieuwkomers, echter niet voor kleuters die in groep 1 of 2 instromen. Zij starten in de kleutergroep bij ons op school.- Hoog/meerbegaafde leerlingen.
De werkgroep meerbegaafden organiseerde dit schooljaar scholing voor alle teams en stelde een onderwijs continuüm op die in alle scholen zal worden ingebracht.- Inclusief onderwijs.
I.s.m. het Passend Onderwijs zijn wij in gesprek om te kijken hoe haalbaar het is om in de toekomst meer kinderen met een hele specifieke onderwijsbehoefte thuisnabij en binnen het regulier onderwijs goed passend onderwijs te geven. Wat is daar dan voor nodig? Wat is onze visie? Kunnen we de expertise vanuit het speciaal onderwijs naar regulier onderwijs binnenhalen? Zijn er voldoende klassenassistenten beschikbaar? Vorig schooljaar is gestart met een uitwisseling tussen leerkrachten van het speciaal onderwijs en onze school. Komend schooljaar starten we gebouw-breed MFC De Windmaker, in samenwerking met de andere gebruikers, een pilot op. Als tussenstap naar een inclusief MFC bieden we de ruimte binnen onze teams en binnen ons eigen gebouw, waarin we rust en aandacht kunnen geven aan kinderen die (tijdelijk) wat meer nodig hebben. (Kinderen wordt geen label opgeplakt). We gaan uit van een hybride werkvorm: een kind neemt deel aan de activiteiten in de eigen groep. Dit aanbod is beschikbaar vanaf oktober/november 2024
Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan. We werken samen met de peuterspeelzaal/het kinderdagverblijf in het gebouw van de school, Kinderopvang Zeeuwsch Vlaanderen.
Enkele jaren terug is het VVE-project gestart. Het doel van het project is erop gericht een doorgaande lijn te hebben in het volgen en begeleiden van de ontwikkeling van jonge kinderen van 2 tot 7 jaar. Gezamenlijke activiteiten worden ondernomen tussen de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf, en de twee basisscholen. De ontwikkeling van de kinderen wordt geregistreerd via het Kijk! registratiesysteem.
In de kleutergroepen wordt er ook gewerkt volgend de methode 'kleuteruniversiteit'.
Voor het intensiveren van de samenwerking denken we aan:
intensiveren van het overleg, kijken bij elkaar, meer gezamenlijke thema's aanbieden. Wat prioriteit mag hebben is de overdracht, deze vindt weliswaar plaats, maar het is nodig om afspraken te maken over een eenduidige inhoud en registratie.