Basisschool Op Weg

Prinses Beatrixstraat 55 6576 AW Ooij

  • Schoolfoto van Basisschool Op Weg
  • Schoolfoto van Basisschool Op Weg
  • Schoolfoto van Basisschool Op Weg

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2019-2020 is de centrale eindtoets niet afgenomen i.v.m. de corona maatregelingen op scholen en in ons land.

In het schooljaar 2020-2021 hebben de leerlingen van groep 8 in april 2021 een gemiddelde score van 531,8 behaald. Deze score ligt onder het landelijk gemiddelde van 534,5. Enkele leerlingen hebben beduidend lager op de centrale eindtoets gescoord dan het gegeven VO advies.

In het schooljaar 2021-2022 hebben de leerlingen van groep 8 in mei 2022 een gemiddelde score van 535,3 behaald. Binnen het scholengewicht van onze scholen groep scoren wij boven de ondergrens. Het landelijk gemiddelde lag op 534,8. 

In het schooljaar 2022-2023 hebben de leerlingen van groep 8 in mei 2023 een gemiddelde score van 538,2 behaald. De CET score was 534,9

In het schooljaar 2023-2024 is er geen eindtoets meer op basisscholen, maar komt er een doorstroomtoets VO in februari 2024.

Het schooladvies van de leerkracht blijft leidend voor plaatsing in het VO.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij monitoren tussentijds resultaten van de leerlingen door:

  • Het nakijken van gemaakt werk en dagelijkse observaties van de leerkracht tijdens de les. Waar mogelijk geeft de leerkracht de leerling, in het proces, inhoudelijke feedback.
  • Het analyseren van de resultaten van methode gebonden toetsen. Resultaten van methode gebonden toetsen worden gebruikt voor de afstemming op aanbod, instructie en verwerking van de nieuwe periode. Verrijking, herhaling of extra instructie wordt vervolgens geboden in de groep of groepsoverstijgend.       
  • Het afnemen van methode onafhankelijke Leerling in Beeld toetsen. Deze resultaten worden geanalyseerd op groeps- en leerlingniveau door middel van de 4D methodiek ( data, duiden, doelen en doen) en op basis hiervan worden, indien nodig, onderwijsdoelen, werkwijze en leertijd aangepast. Dit gebeurt in overleg met de intern begeleider.

Wij duiden de gegevens (data) en stellen doelen op voor de leerlingen. Leerkrachten richten de planning van het onderwijs elke periode steeds opnieuw in.  Op basis van onderwijsbehoeften kunnen niveaugroepen anders samengesteld worden en interventies op leerling- of groepsniveau ingezet worden. Leerkrachten overleggen inhoudelijk met elkaar of doen dit in overleg met de intern begeleider. Vervolgens presenteren de leerkrachten volgens de 4D methodiek de resultaten van hun groep en de aanpak aan het gehele team.

Als school stellen wij doelen op schoolniveau met behulp van onze schoolstandaard. We stellen vast wat voor de vakgebieden rekenen, lezen, spelling en begrijpend lezen de groeps- en schoolresultaten moeten zijn. Twee keer per schooljaar bekijken wij met het gehele team of wij aan onze schoolstandaard voldoen en welke interventies er op schoolniveau nodig zijn.      

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De leerkrachten van groep 8 houden ook na de uitstroom van leerlingen contact met het VO.· Samen met de Ib-er bezoeken de leerkrachten van groep 8 de informatieavonden op het VO over de wijzigingen in werkwijzen. Tevens informeren zij naar de doorgestroomde leerlingen en de adviezen. Op deze manier zijn we kritisch naar ons protocol en passen we indien nodig werkwijze "advies VO" aan. Er is een bijlage toegevoegd van NRO; Waar blijven oud leerlingen? 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerkrachten zetten in op verbinding met elkaar en laten de groep van elkaar leren. Hierin geven de leerkrachten ruimte, denken ze mee, confronteren ze , begrenzen ze ongewenst gedrag, hebben ze geduld en geven ze leerlingen het vertrouwen dat zij er mogen zijn. Er is ruimte om met elkaar gebeurtenissen te bespreken.

Onze visie is dat leerlingen door deze aanpak zelfvertrouwen ontwikkelen en beter kunnen presteren.

Middels de observaties en interventies van SCOL (Sociale Competentie Observatielijst) creëren  wij  een veilige leer- leef en werkomgeving.Daarnaast werken wij via een doorgaande pedagogische aanpak lijn.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veilig
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Wij kunnen ons zeer goed vinden in de beoordeling van de onderwijsinspectie. Wij werken structureel aan het behouden van onze kwaliteiten en aan het verbeteren van onze aandachtspunten. Met name onze leerlingenzorg is de afgelopen jaren sterk verbeterd. Het huidige kwaliteitsniveau is ons inzien niet meer vergelijkbaar met de beoordeling van afgelopen inspectiebezoek.

Terug naar boven