CBS De Rank

Boslaan 18 9591 BJ Onstwedde

- onze school in aquarel, gemaakt door leerling Janna Wesseling -

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Resultaten en cijfers hebben pas betekenis als we kunnen verklaren waarom ze zijn zoals ze zijn.

Al meer dan tien jaar op rij zijn de resultaten op de Eindtoets boven onze schoolweging norm. Dat betekent dat we resultaten halen die hoger liggen dan de resultaten die we van een school met een weging als de onze, mogen verwachten. En daar zijn we trots op! 

Op basis van de gemiddelde resultaten van de afgelopen drie jaar en op basis van het inzicht in de huidige groep 8, verwachten we dat in schooljaar 2023/2024 de resultaten op de schoolweging norm zullen liggen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De analyses van de tussenresultaten worden, evenals de eindresultaten, twee keer per jaar tijdens de Ondersteuningsbesprekingen met directie, ib en betreffende leerkrachten besproken. Er wordt gekeken naar de vaardigheidsgroei van het groepsgemiddelde en naar de vaardigheidsgroei van de individuele kinderen. Uiteraard beïnvloeden individuele resultaten het groepsgemiddelde. Ook bekijken we of we een trend kunnen ontdekken. De analyse leidt tot het delen van ervaringen tussen leerkrachten op groepsniveau maar ook op individueel niveau: welke aanpak leidt tot groei en welk voordeel hebben andere leerkrachten hiervan? Op welke manier kunnen we onze aanpak bijstellen om individuele kinderen ook groei te laten doormaken? Deze analyse leidt tot direct handelen in de groep. Dit is terug te zien in de individuele handelingsplannen (HP) en ontwikkelingsperspectieven (OPP) in ParnasSys, onze indeling van de drie instructieniveaus per kernvak en de lijst met vaste oefenmomenten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor het tot stand komen van het schooladvies hanteren we de stappen van onze Kwaliteitskaart Verwijzing VO. Hierop staan alle stappen beschreven om te komen tot een goed en gedegen schooladvies. Tijdens de informatieavonden wordt u hier over geïnformeerd en met name aan het begin van groep 8 komt dit uitgebreid aan de orde. Wanneer u eerder de procedure wilt weten, kun u de Kwaliteitskaart inzien bij de directie.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school willen we met elkaar - team, kinderen én ouders - de zorg dragen voor een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Een kind ontwikkelt zich het best in een omgeving waarin het geaccepteerd wordt zoals het is. We besteden aandacht aan groepsgevoel en saamhorigheid. Samen maken we er een fijne school van!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Vertrouwen
  • Omzien naar elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven