Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Methodes leerjaar 1 t/m 2:
Op onze school werken we met Schatkist. Schatkist is een totaalaanbod voor groep 1 en groep 2. Met Schatkist gaan kleuters spelenderwijs de wereld om zich heen begrijpen door onderzoekend en ontwerpend te leren. Met doelgerichte thema’s, spelactiviteiten en tips voor het ontwikkelen van essentiële vaardigheden voor de toekomst, zoals creativiteit, probleemoplossend denken en samenwerkend leren. Daarnaast werken we ook met het rekenprogramma van 'Met sprongen vooruit'.
ParnasSys Leerlijnen Jonge Kind
De ontwikkeling van de kleuters wordt inzichtelijk gemaakt met behulp van het programma ParnasSys Leerlijnen Jonge Kind. Hiermee is goed te zien waar een kind zich bevindt in zijn ontwikkeling en of het bijvoorbeeld toe is aan een volgende groep. Er wordt bij de kleutergroepen niet getoetst.
Methodes leerjaar 3 t/m 8:
- (Begrijpend) Lezen: Veilig Leren Lezen, Estafette3
- Taal: Taal op Maat en Spelling op Maat
- Rekenen: Pluspunt versie 4
- Wereldoriëntatie: Blink Geïntegreerd, VVN, Stepping Stones Junior
- Techniek: Techniek Torens en modules ontwikkeld door Rank-leerkrachten
- Beeldende vorming: 4-jarige leerlijn ontwikkeld door Rank-leerkrachten waarin alle technieken aan de beurt komen, de opdrachten komen uit methodes als Uit de kunst, Moet je doen, e.d.
- Drama: Moet je doen en lessen ontwikkeld door Rank-leerkrachten
- Muziek: 123Zing!, Kunstenschool Groningen
- Bewegingsonderwijs: Bewegingsonderwijs in de basisschool
- Levensbeschouwing, bevordering actief burgerschap en sociale integratie, overdragen van kennis over / kennismaking met de diversiteit van de samenleving: Kind Op Maandag, Jeugdjournaal, Blink, Schooltv, excursies, diverse gastdocenten
Schriftelijk of digitaal verwerken?
Voortschrijdend inzicht heeft ervoor gezorgd dat wij vanaf schooljaar 2022/2023 de lesstof van de kernvakken weer voor het overgrote deel op papier laten verwerken. Wij zijn ervan overtuigd dat de kinderen er meer van leren en wij er betere juffen/meesters bij kunnen zijn. Zijn we dan niet digitaal? Juist wel! We zijn allemaal goed op de hoogte van de meerwaarde van het weloverwogen en gericht inzetten van digitale verwerkingssoftware. Ieder kind van groep 5 t/m groep 8 heeft daarvoor de beschikking over een 'eigen' iPad of Chromebook. Deze wordt door school beschikbaar gesteld en blijft eigendom van school. De kinderen zijn verantwoordelijk voor het gebruik en het netjes opbergen van de device. In geval van schade wordt er een beroep worden gedaan op de verzekering van de ouders/verzorgers.
In groep 1 t/m 4 hebben de kinderen de beschikking over een aantal iPads.
Atelier
Een kind ontwikkelt zich bij ons op school niet alleen op de cognitieve vakken maar krijgt ook de kans om zijn andere talenten te laten zien. Elke vrijdagmiddag hebben we Atelier en laten onze kinderen zich van een andere kant zien. We doen dan drama, muziek, techniek, handvaardigheid, dans, koken en nog veel meer... een middag om naar uit te kijken!
Iedereen is welkom op onze school. Wanneer een kind bij ons aangemeld wordt, bekijken we samen met de ouders/verzorgers en het Ondersteuningsteam van Perspectief of een kind op onze school plaatsbaar is. Wanneer onze school kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van uw kind, wordt uw kind ingeschreven. Wanneer dit niet zo is, kijken we samen verder naar een school waar uw kind beter op zijn/haar plek is. Meer informatie hierover kunt u vinden in ons schoolondersteuningsprofiel.
Lag de laatste jaren de nadruk vooral op hulp aan kinderen die moeite met het leerstofaanbod hebben, is nu het inzicht er dat ook kinderen die geen uitdaging in het leerstofaanbod vinden, hulp nodig hebben. Op CBS De Rank willen we álle kinderen verder helpen in hun ontwikkeling.
Binnen de mogelijkheden van de school wordt basisondersteuning op drie niveaus aangeboden door de eigen leerkracht. Voor kinderen die een uitdagender aanbod nodig hebben dan dat wat binnen de basisondersteuning valt, hebben we de Perspectief-brede Pepergroep. In deze groep werken kinderen van meerdere basisscholen aan uitdagende projecten op eigen niveau. We werken hierbij samen met collegae van Ubbo Emmius. Zij verzorgen debatteerlessen en filosofeerlessen. Ook kunnen kinderen deelnemen die dubbel bijzonder zijn. Zoals bijvoorbeeld een hoog IQ in combinatie met een diagnose binnen het autistisch spectrum. Onderzocht wordt of er Perspectief-breed ook aanbod op eigen niveau kan komen voor kinderen die onderwijs nodig hebben op een meer praktisch ingestelde manier.
Beleid vanuit Scholengroep Perspectief:
Informatiebeveiliging en privacy (IBP)
In het onderwijs wordt steeds meer gebruik gemaakt van informatie en ICT. Denk bijvoorbeeld aan het leerlingvolgsysteem en alle softwareprogramma’s die leerlingen tegenwoordig in de les gebruiken. SG Perspectief vindt het belangrijk om informatie goed te beschermen en veilig en verantwoord met persoonsgegevens om te gaan. We hebben daarom een IBP-beleidsplan voor elke school gemaakt. In dit plan geven we aan hoe we binnen onze school informatiebeveiliging en privacy hebben geregeld en hoe we met eventuele risico’s omgaan. Een belangrijk document is de privacyverklaring die u op de website vindt. In deze verklaring kunt u lezen welke rechten u als ouder heeft om persoonsgegevens van uw kind of van uzelf in te zien en in bepaalde gevallen te corrigeren of te verwijderen. Ook zullen we in een aantal gevallen uw toestemming vragen om bepaalde persoonsgegevens te mogen verwerken. Als we als school bijvoorbeeld foto’s of video’s van uw kind gebruiken dan is daarvoor altijd toestemming van u nodig. Bij de inschrijving van uw kind vragen wij dan ook uw toestemming. Deze toestemming geldt zolang uw kind op onze school zit. Wilt u uw toestemming intrekken dan kan dat door dit kenbaar te maken aan de directeur. Toestemming vragen geldt echter niet voor alle persoonsgegevens. Wij verwerken ook gegevens om te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen. Denk bijvoorbeeld aan OCW en de Belastingdienst.
Heeft u vragen of wilt u nadere informatie over informatiebeveiliging en privacy dan kunt u contact opnemen met de directeur. Zij is het 1e aanspreekpunt voor vragen over AVG binnen onze school.Het schoolbestuur is verplicht om ook een functionaris gegevensbescherming (FG) aan te stellen. Deze functionaris ziet toe op een goede naleving van alle privacyregels binnen de school. Clemens Geenen van PEP Onderwijsadvies is onze FG. Hij is gecertificeerd en te bereiken via info@peponderwijsadvies.nl.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In schooljaar 2022/2023 hebben de scholen van Perspectief een cursus 'Uitgaan van verschillen' gevolgd met als doel ons inzicht te vergroten waarop er binnen de klas, binnen de school, binnen Perspectief en binnen de regio omgegaan kan worden met verschillen tussen kinderen.
In ons gebouw De Bast is peuterspeelzaal de Peuterkorf gehuisvest. Er is een nauwe samenwerking tussen de juffen van de Peuterkorf en de juffen van de kleuters. Er vindt altijd een warme overdracht plaats wanneer een peuter de overstap maakt naar de kleuters. Het lokaal van de Peuterkorf grenst aan het leerplein van de kleuters. Zo is de overgang van de peuterspeelzaal naar de basisschool laagdrempelig. Dit komt de ontwikkeling van de kinderen ten goede.