De Kardoen

Korenbloemstraat 2 7731 VW Ommen

Schoolfoto van De Kardoen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onderstaande resultaten zijn passend bij de schoolpopulatie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 de vorderingen van de leerlingen op de hoofdvakken getoetst: Technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling. De resultaten worden vergeleken met landelijke normen. De Kardoen maakt vooral gebruik van de toetsen van Boom uitgevers, de LVS toetsen. De school heeft ambities geformuleerd m.b.t. de tussenresultaten. Deze worden in teamverband maar ook met de leerkracht besproken. Daar waar nodig worden op groepsniveau of op individueel leerlingniveau interventies gedaan. Dat kan zijn met extra uitdaging, verdieping of verbreding, maar ook ondersteuning in de vorm van verlengde instructie of extra oefening. De intern begeleider borgt de zorg cyclus. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voorlopig advies: Begin groep 8 spreekt de leerkracht een voorlopig advies door met ouders en kinderen.

·Adviesgesprekken: Vervolgens vinden er adviesgesprekken plaats met ouders en leerlingen door leerkracht en IB-er. Verspreid over meerdere dagen worden de ouders via Parro uitgenodigd voor een gesprek van 15 min.

·Bezoek Vechtdalcollege: De Kardoen participeert In GOO! ((Grenzeloos onderwijs Ommen), waarbij de kinderen in de periode tussen de herfstvakantie en de mei vakantie een halve ochtend per week meedraaien op Het Vechtdalcollege. Op deze manier komen de kinderen in aanraking met verschillende vakken op het voortgezet onderwijs.  

·Keuze voor VO school: Ouders ontvangen informatie van verschillende VO-scholen m.b.t. open dagen/lesmiddagen en een VO-gids met algemene informatie over het VO.

·Aanmelding VO: Ouders krijgen een aanmeldingsformulier mee bij het adviesgesprek, dat ze thuis gedeeltelijk moeten invullen en retourneren aan de leerkracht. Leerkracht vult de rest van het aanmeldingsformulier in en stuurt deze voor een nader te bepalen tijd op naar VO. 

·Overdracht VO: Warme overdracht met VO: VO neemt contact met school op voor een warme overdracht.

·Doorstroomtoets: In februari neemt groep 8 deel aan de doorstroomtoets van IEP. De uitslag volgt veelal zo'n 6 weken nadat de kinderen de toets hebben gemaakt.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Kardoen is een echte Kanjerschool! Gedurende 8 leerjaren wordt de Kanjertraining gegeven door gecertificeerde leerkrachten. Daarmee is een sterke  doorgaande lijn van sociale vaardigheid door de hele school geborgd. Sociale competenties, het gevoel van veiligheid en vertrouwen wordt regelmatig met diverse instrumenten gemeten en besproken. 

Wij werken volgens de principes van de zeven gewoonten van effectief (zelf-)leiderschap. Deze principes zijn vertaald in een schools kader genaamd ’The leader in me’. Op De Kardoen werken wij volgens dit kader. Wereldwijd werken er zo’n 2800 scholen volgens dit framework en ook in Nederland groeit het aantal scholen. Het geeft ons een gezamenlijke taal die wij binnen de school spreken. Deze taal is erop gericht dat het kind centraal komt te staan bij de vormgeving van de eigen ontwikkeling. Dat is iets waar wij als team voor willen gaan.  

De kern is dat zeer effectieve mensen zeven gewoonten hebben die de basis zijn voor hun succes en dat iedereen deze gewoonten bij zichzelf (verder) kan ontwikkelen.  

  • Je helpt de leerlingen meer verantwoordelijk en onafhankelijk te worden door het gebruik van gewoonte 1, 2 en 3.
  • Je helpt leerlingen meer wederzijds afhankelijk te zijn door het gebruik van gewoonte 4, 5 en 6.
  • Focus op het leren en waarderen dat het gaat om wie je bent, niet wat je hebt!
  • Zorg goed voor lichaam, verstand, hart en ziel door gewoonte 7.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • verantwoordelijkheid
  • persoonlijke groei

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven