Het Koloriet

Patrijsstraat 4c 7731 ZL Ommen

Schoolfoto van Het Koloriet

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Elke school in Nederland kent een schoolweging. De schoolweging is een getal dat weergeeft hoe onze kindpopulatie is samengesteld. Aan de hand van de schoolweging kan een vergelijking worden gemaakt met gelijksoortige scholen in Nederland. Verschillende indicatoren worden anoniem meegewogen, vanuit daar wordt bepaald of er sprake is van risico's op (taal)achterstanden bij de kinderen. Onze schoolweging is zeer gemiddeld (want 30 is het gemiddelde). Dit betekent dat wij, in vergelijking met andere scholen in Nederland, een gemiddelde populatie hebben als het gaat om Sociaal Economische Status (SES), achtergrond en opleidingsniveau van ouders. Schoolweging van de afgelopen 3 jaar:

2022 / 2023: 27,27 

2021 / 2022: 27,27 

2020 / 2021: 27,86 

De resultaten van de afgelopen 3 jaren liggen volgens de norm van inspectie voor 1F boven de signaleringswaarde. Het percentage leerlingen dat op 1S scoort ligt de in 2021-2022 en 2022-2023 boven de signaleringswaarde. Wanneer er wordt gekeken naar het gemiddelde over 3 jaar zie je groei. Deze ontwikkeling moet worden doorgezet. Het aantal leerlingen dat het 1S niveau behaald op het gebied van Rekenen en Wiskunde is niet groot genoeg. We zien groei op dit gebied. Voor meer informatie zie: www.scholenopdekaart.nl en www.hetkoloriet.nl Voor een andere kijk op de werking van de eindtoets zie: https://www.youtube.com/watch?v=gQw-_UQjFdM

Naar aanleiding van de eindtoets april 2023 hebben we de volgende doelen gesteld:

Rekenen en Wiskunde: lager dan 1F: 0%, 1F: 100%, 1S: 46% Bij het rekenen hebben we de focus gelegd op het structureel herhalen en activeren van de kennis. Dit hebben we gedaan door verschillende soorten sommen wekelijks door elkaar aan te bieden. Daarnaast hebben we meer tijd geschonken aan het halen van de som uit het verhaal. Komen schooljaar willen we het aantal leerlingen dat op 1S-niveau de school verlaat vergroten door inzet van rekengesprekken tussen leerlingen onderling en de goede rekenaars meer uitdaging en ondersteuning te geven.

Begrijpend Lezen: lager dan 1F: 8%, 1F: 92%, 2F: 75% Op het gebied van Lezen gaan we door met de ingezette interventies van groepsdoorbrekend werken en het gebruik van Tekstenlab. Daarnaast werken we komend schooljaar aan leesmotivatie en woordenschatuitbreiding.

Taalverzorging: lager dan 1F: 0%, 1F:100%, 2F: 54% Komend schooljaar ruimen we meer tijd in voor interpunctie en grammatica.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Start schooljaar

  • invullen groeidocument met ouders (gr 3 en 4) en ouders en leerling (gr 5 t/m 8) 
  • invullen groepsoverzichten algemeen (gr 1 t/m 3) en ondersteuningskaart in klassenmap (gr 4 t/m 8)

Midden schooljaar

  • analyseren opbrengsten
  • presentatie opbrengsten schoolniveau door IB-er
  • presentatie opbrengsten groepsniveau door leerkrachten
  • bijstellen groeidocumenten (rapportbespreking) en ondersteuningskaart n.a.v. resultaten Cito-toetsen en gesprekken met ouders (en leerling gr 5 t/m 8)   

Eind schooljaar

  • analyseren opbrengsten
  • presentatie opbrengsten schoolniveau door IB-er 
  • presentatie opbrengsten groepsniveau door leerkrachten
  • bijstellen groeidocumenten en groepsoverzichten en ondersteuningskaart n.a.v. resultaten Cito-toetsen en eventueel gesprekken met ouders (en leerling gr 5 t/m 8)
  • overdracht naar nieuwe leerkracht
  • groeidocument laten ondertekenen door ouders en in ParnasSys hangen

Extra hulp

  • De leerkracht is het eerste aanspreekpunt voor ouders. De IB-er kan aanschuiven bij gesprek indien nodig. Wanneer leerkracht, IB-er en ouders er niet uit komen, kan de directeur als gesprekspartner worden ingeroepen.
  • Extra hulp wordt in principe in de klas geboden.
  • Wanneer hulp niet in de klas geboden kan worden, of er toetsen en onderzoeken moeten worden gedaan, kan een beroep gedaan worden op de IB-er of directeur.
  • Wanneer hulp buiten de groep noodzakelijk is, wordt dit aangegeven bij de IB-er. De IB-er coördineert.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De groep 8 leerlingen van schooljaar 2022-2023 gaan allemaal naar het Vechtdalcollege. De uitstroom van de leerlingen van afgelopen schooljaar is als volgt: Kader: 1 leerling, Kader/TL: 6 leerlingen, TL/HAVO: 7 leerlingen, Havo: 2 leerlingen, HAVO/VWO: 5 leerlingen, VWO: 3 leerlingen

Na aanleiding van de uitslag van de eindtoets groep 8 hebben 2 leerlingen een heroverweging gekregen. Zij gaan met hoger advies naar de middelbare school, dan in maart met de ouders en school is afgesproken.

Het schooladvies komt tot stand door een eerste schooladvies in groep 7 in februari. Dit schooladvies komt terug aan het einde van leerjaar 7 en bij de start van leerjaar 8. In februari maken de leerlingen van groep 8 de landelijke doorstroomtoets. Daarna wordt het definitieve schooladvies gegeven. De 1e week van maart worden de leerlingen ingeschreven op het voortgezet onderwijs. Het schooladvies komt tot stand met medewerking van leerkrachten, leerling, ouders en intern begeleider.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school streeft een positieve, opbouwende sfeer na en doet dat binnen de kaders van de wet enerzijds en binnen het kader van de Kanjerafspraken anderzijds: We vertrouwen elkaar - We helpen elkaar - We werken samen - We hebben plezier - We doen mee! Bij de Kanjertraining horen petten die staan voor het gedrag dat de kinderen vertonen. Het is de bedoeling dat kinderen zich bewust worden van hun eigen gedrag en dat ze voor bepaald gedrag kunnen kiezen. Daarmee streven we naar een basishouding die stoelt op: Ik ben te vertrouwen, ik durf te vertrouwen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samen leven en leren
  • samen werken
  • zelfstandig leren

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie heeft 2 december 2013 een Inspectiebezoek gehouden. Dit bezoek bestond uit 2 delen: een reguliere inspectie en een themabezoek gericht op de zaakvakken. Op grond van de bevindingen heeft de school een basisarrangement gekregen. 

In mei 2023 heeft het bestuur van Stichting Floreant een vierjaarlijks onderzoek gehouden. De inspectie is vervolgens ter verificatie op het Koloriet geweest.

1.     Visie, ambities en doelen - Oordeel: goed.

2.     Uitvoering en kwaliteitscultuur - Oordeel: voldoende (uitvoering voldoende, kwaliteitscultuur goed).

3.     Evalueren en analyseren - Oordeel: voldoende.

Er is aangegeven dat de 2 voldoendes ‘tegen goed aan’ zaten en dat inspectie verwacht dat dit bij het volgende bezoek over 4 jaar zo zal zijn.

Terug naar boven