Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Voor het vak Wetenschap en Technologie werken we samen met het Vechtdalcollege. Komend schooljaar wordt deze samenwerking uitgebreid. De leerlingen van groep 7 en 8 maken hiervan gebruik.
Kleuters leren door te ervaren. Ze gaan eerst hun lijf in, voor ze de wereld ingaan. Je ziet het ook aan de jonge kinderen; ze zijn vaak één en al beweging. Als kind heb je nodig om eerst je lichaam te kennen; deze motorisch te beheersen voordat je aan cognitief leren toe bent. En op geen andere plek als buiten in de natuur leren kinderen dit; tastzin, creativiteit en vrijheid, grenzen en motoriek en ritme Kortom; alles wat we willen dat een kind leert is in de natuur te vinden. Daarom zetten wij buitenspelen voorop!
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: samen werken, samen leven en leren en zelfstandig leren. We streven er naar om immer oog te hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet.
Alle leerlingen moeten ieder schooljaar 940 uren naar school. Ieder schooljaar worden er meer dan 940 uren ingeroosterd. De uren die teveel worden gedraaid, noemen we marge-uren. Deze uren worden gebruikt voor studiedagen/scholingen van het personeel. De leerlingen hebben op deze dagen vrij, het personeel werkt.
Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. In beginsel zijn wij het eens met de stelling, dat zo veel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs moeten kunnen volgen. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben. Onze school richt zich op het geven van basisondersteuning en in enkele gevallen op het geven van extra ondersteuning. In ons schoolondersteuningsprofiel (zie website van de school) hebben we beschreven welke ondersteuning we wel en niet kunnen geven.
Het Koloriet valt onder het samenwerkingsverband Veld, Vaart en Vecht. Informatie over dit samenwerkingsverband is te vinden via: https://www.veldvaartenvecht.nl/
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Doordat we steeds beter af kunnen stemmen op het leerniveau van de individuele leerling en de werkhouding en zelfstandigheid, verwachten we dat we in de toekomst steeds beter leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften te kunnen begeleiden. Daarnaast hebben in ons nieuwe schoolgebouw ook betere faciliteiten om leerlingen te kunnen begeleiden.
Daarnaast maken we steeds gerichter gebruik van het aanbod van de bovenschoolse Variagroep, voor leerlingen die meer praktisch werk nodig hebben en de bovenschoolse Plusklas, voor leerlingen die cognitief meer uitdaging nodig hebben.
Het jonge kind leert op de verschillende manieren; spelend, door te doen, ontdekkend, verwonderend, door te luisteren naar verhalen, communicerend, door te verbeelden. We bieden onderwijs op maat aan. Hiermee bedoelen we dat de instructie gericht wordt gegeven aan de leerlingen die het nodig hebben (de kleine kring). Het onderwijs dat jonge kinderen aangeboden krijgen is thematisch. Er is een gezamenlijk thema (van ongeveer 6 weken), waarbij de kinderen invloed hebben op de inhoud. We openen en sluiten het thema samen af. De leerlingen van de verschillende groepen spelen samen op het speelleerplein. Wij werken met aanboddoelen en beheersingsdoelen. 'Mijn Kleutergroep' is het systeem waarin we dit bijhouden. Gekoppeld aan de MKG doelen in de kleine kring en tijdens het spel worden rekenactiviteiten, auditieve en luisteractiviteiten, letteractiviteiten, eindeloze spelmogelijkheden, vrij spel, begeleid spel in de gymzaal en op het speelleerplein aangeboden.