De inrichting van de Kwaliteitszorg
De vijf kwaliteitsvragen en de PDSA-cyclus vormen de basis voor de reflectie op onderwijskwaliteit en inrichting van de kwaliteitszorg binnen onze organisatie:
- De vijf kwaliteitsvragen: ‘Doen we de goede dingen?’, ‘Doen we deze dingen op een goede wijze?’, ‘Hoe weten we dat?’, ‘Vinden anderen dat ook?’, en ‘Wat doen we met deze wetenschap?’.
- De PDSA-cyclus (Plan, Do, Study, Act):
Binnen deze cyclus werken we vanuit een balans tussen ontwikkelen en periodieke verantwoording aan voortdurende verbetering van onderwijskwaliteit. Daarbij zijn niet alleen resultaten, maar het vakmanschap onze medewerkers, het onderzoeken en verbeteren van de processen en het optimaliseren van onze organisatie belangrijk.
In het vervolg van deze paragraaf volgt een uiteenzetting van de planvorming, de borging, de wijze waarop we zicht op kwaliteit en de vertaling van strategie naar concreet handelen in de groep, organiseren. Tot slot volgt een overzicht van de binnen onze organisatie en school gehanteerde kwaliteitsinstrumenten.
Planvorming
Eens in de vier jaar zet KONOT de ambities voor het onderwijs binnen ons bestuur uiteen in het Strategisch Beleidsplan. De markeringen behorende bij deze ambities vormen daarbij de leidraad voor het voeren van een goede dialoog over de plannen en ambities. De vragen bij deze markeringen helpen ons bij het voeren van dit gesprek. De ambities, markeringen en vragen vinden in ons schoolplan hun schoolspecifieke vertaling.
Onze school vertaalt de plannen vanuit het schoolplan jaarlijks op de volgende wijze.
Aan het eind van het schooljaar worden op een studiedag de ‘Big Rocks’ (speerpunten) van het afgelopen jaar geëvalueerd en bepaald hoe we dit gaan continueren/borgen. Ook worden op deze dag de nieuwe Big Rocks’ (ong. 3) voor het komende schooljaar bepaald. Dit doen we met het hele team, waarbij de meerjaren planning / fundament het uitgangspunt is. Elke ‘Big Rock’ wordt uitgewerkt in een tijdpad met subdoelen. Deze subdoelen worden periodiek geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Dit vormt de leidraad voor de schoolontwikkeling in het betreffende schooljaar.
Burgerschap
Het onderwijs op De Windroos richt zich, naast het bevorderen van de cognitieve vaardigheden bij o.a. rekenen en schrijven, in toenemende mate op het ontwikkelen van de sociale en maatschappelijke competenties van de leerlingen. Onze complexe en snel veranderende samenleving vraagt van onze leerlingen dat ze over voldoende kennis, attitude en vaardigheden beschikken om op een goede manier met anderen om te gaan. Tevens moeten onze leerlingen in staat zijn bij te dragen aan de veranderende samenleving en de gemeenschappen waarin ze nu en later leven en moeten ze het vermogen hebben zich hiervoor situationeel in te zetten. Dat is voor veel kinderen op SBO De Windroos een extra uitdaging omdat er sprake kan zijn van belemmerende kind- en/of omgevingsfactoren. Ons burgerschapsonderwijs moet worden afgestemd op deze ondersteuningsbehoeftes. In 2022-2023 beschrijven we concreet op welke manier we Burgerschap in ons onderwijs aan bod laten komen en welke doelen we hiermee willen bereiken.
Onze communicatie naar ouders en andere externe partners over de schoolontwikkeling en de stappen die we zetten ten aanzien van onze ambities houden we actueel via de schoolgids in ‘Scholen op de kaart’.
Borging van afspraken, beleid en besluitvorming
De bovenschoolse afspraken en beleid worden vastgelegd in het digitale systeem besluitvorming KONOT en het digitale Handboek KONOT. De afspraken, het beleid en de besluiten op schoolniveau leggen we vast op sharepoint. De belangrijkste afspraken die altijd beschikbaar moeten zijn, zitten in de groepsmappen van alle groepen. Hiermee zorgen we ervoor dat er ieder binnen KONOT en op schoolniveau voortdurend toegang heeft over de meest actuele beleidsdocumenten, werkwijzen en besluiten.
Zicht op kwaliteit en de vertaling van strategie naar uitvoering
Borging van goed onderwijs en nieuwe ontwikkelingen vraagt niet alleen om het duidelijk vastleggen van afspraken en beleid in documenten. Belangrijker nog is dat de vertaling ervan leidt tot de wenselijke uitvoering in de dagelijkse praktijk van onze groepen. De dialoog en de kwaliteitszorgcyclus, met de instrumenten die daarbij ingezet worden, vormen de belangrijkste basis voor het zicht op kwaliteit binnen KONOT. De eerdergenoemde vijf kwaliteitsvragen vormen ook hier de leidraad.
Voor het zicht op kwaliteit en in het borgen van strategievertaling gebruikt KONOT een systematiek van zelfevaluatie, verdiepende kwaliteitsrondes, waarderende collegiale visitatie en waar nodig externe schoolanalyse:
1. Zelfevaluatie (de Schoolbespreking): De directie reflecteert tenminste eens per jaar op de voortgang in ontwikkeling van de ambities van de school. De bijbehorende markeringen en de vragen die de school en de leerkrachten zichzelf stellen vormen onderlegger voor deze evaluatie. De zelfevaluatie zoomt in op de kwaliteitsvragen: ‘Doen we de goede dingen?’ en ‘Doen we die dingen goed?’. De evaluatie vormt de onderlegger voor het gesprek tussen de schooldirectie en het CvB, de zogenaamde schoolbespreking.
2. Kwaliteitsrondes: tijdens de kwaliteitsrondes (eens per jaar) vindt het verdiepende gesprek plaats over de ontwikkelingen op de school ten aanzien van de ambities. Dit gesprek wordt ingestoken vanuit de verschillende disciplines (onderwijs & kwaliteit, personeel & organisatie, financiën & huisvesting). Ook hier ondersteunen de markeringen en vragen bij de ambities het te voeren gesprek.
Collegiale visitatie en schoolanalyse externe analist
De reflectie op de derde kwaliteitsvraag ‘Vinden anderen ook dat we het goed doen?’ is binnen KONOT als volgt georganiseerd:
- (Waarderende) collegiale visitatie:
Deze lijn wordt gevolgd als er geen risico’s bekend zijn en het beeld bestaat dat de kwaliteit op de school op orde is. De school nodigt tenminste één keer in de twee jaar een visitatieteam uit om vanuit een waarderende insteek en een open en nieuwsgierige houding samen met de school te onderzoeken hoe de school zich ten aanzien van de ambities ontwikkelt. - Analyse door een externe analist:
Bij (vermoedens van) het bestaan van risico’s voor de onderwijskwaliteit op een school, wordt er een schoolanalyse uitgevoerd door een externe analist. Deze analyse is gebaseerd op het onderzoekskader van de onderwijsinspectie. Daarnaast wordt ook de ontwikkelcapaciteit van de school onderzocht.
Beeld van de schoolontwikkeling
De zelfevaluatie, de kwaliteitsrondes, de collegiale visitatie en de externe schoolanalyse (indien nodig), geven ons een terugkoppeling over waar we staan in het bereiken van de ambities in ons schoolplan en de jaarplannen. Hierdoor kunnen we gericht volgende stappen zetten.
Evaluatie en kwaliteitsverbetering
Binnen KONOT en op onze school wordt voor de evaluatie en kwaliteitsverbetering gebruik gemaakt van een brede set aan methoden en instrumenten:
Jaarlijks:
- Monitoring leeropbrengsten;
- Monitoring sociale competenties en sociaal emotionele ontwikkeling;
- Monitoring rendementsgegevens;
- Groepsobservaties;
- Groeps- en leerlingbesprekingen;
- Schoolbesprekingen tussen directie school en CvB KONOT (2 keer per jaar);
- Kwaliteitsrondes onderwijs&kwaliteit (O&K), personeel&organisatie (P&O),
- financiën&huisvesting (F&H) (1 keer per jaar);
- Module leerlijnen in Parnassys
Twee jaarlijks:
- Zelfevaluatie en (waarderende) collegiale consultatie op school- en bestuursniveau
Vierjaarlijks:
- Integraal Kwaliteitsonderzoek onder leerlingen, ouders, medewerkers en leidinggevenden ten behoeve van de evaluatie van het strategische beleid, de monitoring van tevredenheid en sociale veiligheid;
- RI&E: risico-inventarisatie en –evaluatie van sociale en fysieke veiligheid KONOT en scholen.