Basisschool De Esch

Oosterikweg 1 7577 PL Oldenzaal

  • Schoolfoto van Basisschool De Esch
  • Schoolfoto van Basisschool De Esch
  • Schoolfoto van Basisschool De Esch
  • Schoolfoto van Basisschool De Esch
  • Schoolfoto van Basisschool De Esch

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindtoets voor het schooljaar 2019 - 2020 is niet afgenomen in verband met de Corona crisis.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school beiden wij een breed onderwijs waarin wij naast taal, rekenen en alle andere vakken onze leerlingen ook heel veel andere vaardigheden bij brengen. Vakken en vaardigheden waarvan wij van mening zijn dat ze minstens net zo belangrijk zijn om later als volwassen wereldburger op een goede manier te functioneren in de maatschappij. Binnen het Nederlandse onderwijssysteem worden de ontwikkelingen van leerlingen met name gevolgd door de ontwikkelingen op het gebied van taal en rekenen te monitoren en het onderwijs daar op af te stemmen. Als school zijn wij dan ook verplicht om die ontwikkelingen op het gebied van taal en rekenen regelmatig te toetsen en de resultaten daarvanvast te leggen in ons leerlingvolgsysteem.

De ontwikkeling van onze leerlingen wordt nauwlettend gevolgd vanaf de instroom. In de groepen 1 en 2 hanteren hiervoor het observatiesysteem van Onderbouwd online en Fonemisch Bewustzijn. Heeft een kind de doelen per thema niet gehaald dan volgt er remediering gedurende een aantal weken. 

Op onze school toetsen wij onze leerlingen (zoals op de meeste scholen in Nederland) 2x per jaar d.m.v. de LIB (leerling in beeld) M-toetsen en de LIB E-toetsen. Dit zijn wezenlijk andere toetsen dan de centrale (LIB) doorstroomtoets. Als wij leerlingen toetsen, dan vinden wij het niet belangrijk hoe leerlingen scoren ten opzichte van elkaar of ten opzichte van het landelijk gemiddelde.

Wij vinden het belangrijk dat de leerling over het afgelopen halfjaar laat zien dat ze voldoende gegroeid zijn en zich voldoende ontwikkeld hebben. Wat dan ‘voldoende’ is, is voor elk kind anders. Wij proberen ons onderwijs zodanig af te stemmen op de behoeftevan het kind, dat elk kind zich minimaal kan ontwikkelen binnen eigen niveau en tempo.

Het is ons doel om elke leerling voor te bereiden voor de school voor voortgezet onderwijs (VO) die bij hem of haar past. De adviezen die wij daarvoor uitbrengen zijn met name gebaseerd op de totale ontwikkeling van de leerlingen gedurende de gehele schoolperiode. Daarbij kijken we naar meerdere aspecten in de ontwikkeling en niet alleen naar de vorderingen op het gebied van taal en rekenen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De adviezen die wij uitbrengen zijn met name gebaseerd op de totale ontwikkeling van de leerlingen gedurende de gehele schoolperiode. Daarbij kijken we dan naar de leerling als persoon en niet alleen de ontwikkeling op het gebied van taal en rekenen. In Nederland zijn alle scholen verplicht om in groep 8 de Centrale Eindtoets te doen. Wij doen de toets van LIB. vanaf 2024 is dit de doorstroomtoets. De resultaten van de Centrale doorstroomtoets alsmede de schooladviezen die wij geven zijn al jaren terug te vinden op de website scholen op de kaart: www.scholenopdekaart.nl. Wij zijn tevreden over onze resultaten en het uitstroomprofiel.

Adviesprocedure De Esch 2023 -2024                                      
Bij alle leerlingen vanaf groep 3 t/m groep 7 wordt Cito LIB Midden en Cito Eind afgenomen en voor groep 8 uitsluitend Cito LIB Begin. De gegevens van deze toetsen worden gebruikt om de voortgang van de leerlingen te bewaken. Deze gegevens worden na elke toetsronde met ouders besproken.Ook worden de persoonlijke vaardigheden zoals o.a. werkhouding, werktempo, doorzettingsvermogen, samenwerking en werkverzorging besproken.      
Eind groep 7:? Eerste voorlopig advies > Een digitaal adviesformulier wordt gebruikt om ouders en leerlingen inzicht te geven. Dit formulier is een groeidocument dat wordt gebruikt t/m het definitieve advies in groep 8. Het voorlopig advies komt tot stand door te kijken naar de Cito (LIB) -scores van afgelopen jaren en de persoonlijke vaardigheden. Omdat het een schooladvies is, zijn de leerkrachten van groep 6,7,8, locatieleider en IB-er betrokken bij dit proces.? 
Groep 8:? Aan het begin van het schooljaar bespreekt de leerkracht van groep 8 de procedure rondom de overgang naar het VO. Tijdens de informatieavond zal dit besproken worden met de ouders. De leerlingen krijgen hierover informatie in de klas.  In januari vinden de open dagen plaats van het VO. Wij adviseren ouders en leerlingen om deze te bezoeken.  Komend schooljaar wordt de Eindtoets voor groep 8 vervangen door de Doorstroomtoets.? Voor meer informatie kunt u de site van de rijksoverheid bezoeken. ? 
Cito LIB Begin 8 wordt in november afgenomen.  
Midden januari: tweede (voorlopig) advies > het digitale adviesformulier vanuit groep 7 wordt verder ingevuld om leerlingen en ouders inzicht te geven.? Dit advies wordt automatisch het definitieve advies, tenzij de score van de doorstroomtoets reden geeft tot een vervolggesprek. ? 
Begin februari: doorstroomtoets groep 8? ? 
15 maart: uitslag doorstroomtoets? ? 
Eind maart: Definitief advies richting VO

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Esch vinden we het belangrijk dat leerlingen en leerkrachten op een goede manier met elkaar omgaan. Alleen op die manier ontstaat er een goed pedagogisch klimaat waarin kinderen zich veilig voelen.Dit is de belangrijkste randvoorwaarde om tot leren te komen. We besteden dan ook veel aandacht aan hoe we met elkaar omgaan en aan de sociale emotionele ontwikkeling en sociale vaardigheden van onze leerlingen. De basis hiervoor wordt gelegd door een ervaren team en er is  een eenduidige manier van met elkaar omgaan ontstaan. Wij merken dat we daardoor, onbewust, eigenlijk heel weinig regels nodig hebben om binnen onze school een goede sfeer te creëren. Voor de monitoring hanteren we 2 keer per schooljaar de vragenlijsten van Kindbegrip (onderbouw) of LIB (midden- en bovenbouw) We evalueren de opbrengsten van de door de leerlingen ingevulde vragenlijsten.  Als methode voor sociaal-emotioneel leren hanteren wij Kwink. Kwink is een online methode voor groep 1 t/m 8 en omvat de thema’s burgerschap en mediawijsheid. Het is praktisch, leuk, altijd actueel, gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Desondanks gaat het wel is mis.Voor meer informatie over Kwinkverwijzen we u naar de websites van deze methode: www.kwinkopschool.nl


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • velige leeromgeving
  • respect
  • vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school is in januari 2019 bezocht door de Inspectie.

Het verslag vindt u in de bijlage.

Terug naar boven