Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school werken we vanuit het leerstofjaarklassensysteem waarin op minimaal 3 niveaugroepen gewerkt wordt. Door op verschillende niveaus instructie aan te bieden kunnen we onderwijs op maat verzorgen.Ons team bestaat uit een gevarieerd team van 24 leerkrachten. Zij worden ondersteund door een intern begeleider. Binnen het team beschikken we o.a. coördinator "pientere leerlingen", gedragsdeskundige etc. Tevens beschikken wij over een vakleerkracht gym. De directie bestaat uit een directeur en een locatieleider. Ter ondersteuning beschikt onze school over een administratief medewerkster en een conciërge. Stagiaires zijn van harte welkom op onze school.
De invulling van onze onderwijstijd voldoet aan de landelijke richtlijnen. Onderwijstijd is het aantal uren dat een leerling in de week op school is. Hier is de invulling van de onderwijstijd voor leerjaar 1 en 2 en voor leerjaar 3 t/m 8 weergegeven.
Ook wat schoolvakanties en vrije dagen betreft gelden strikte landelijke richtlijnen vanuit de overheid. Een overzicht van onze schoolvakanties en vrije dagen voor dit schooljaar is te vinden in het jaarkatern van de schoolkalender. T.a.v. de schoolvakanties voldoen wij ook aan de landelijke richtlijnen. We hanteren de onderwijstijden zoals aangegeven in de landelijke richtlijnen.
Onze school heeft een schoolondersteuningsprofiel (SOP) opgesteld en zo inzicht gegeven in het aanbod aan onderwijs, zorg en ondersteuning
dat onze school haar (zorg)leerlingen biedt, al dan niet samen met partners binnen en buiten het onderwijs. Ook de andere scholen uit het samenwerkingsverband hebben dit gedaan. In het overzicht is het profiel van onze school te zien. Wat vinden wij van wat wij onze (zorg)leerlingen te bieden hebben aan onderwijs, zorg en ondersteuning, waar zien we verbeterpunten, wat kunnen we zelf bieden en wat gaan we samen met externe partners oppakken? Dat zijn de kernvragen die bij de analyse van het schoolondersteuningsprofiel centraal staan.We geven extra ondersteuning aan leerlingen die dit nodig hebben, de wijze waarop is vastgelegd in
het document: "Zicht op ontwikkeling".Ons schoolondersteuningsprofiel is te vinden www.bs-de-esch.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De intern begeleider en remedial teacher zijn eigen teamleden.De orthopedagoog is betrokken vanuit het onderwijsondersteuningscentrum (OOC) en altijd oproepbaar en beschikbaar voor school. De logopedie is intern bij ons op school aanwezig vanuit een externe partij.
Onze school werkt op het gebied van de voor- en vroegschoolse educatie (peuterspeelzaal en kinderdagverblijf) nauw samen met de verschillende aanbieders hiervan in de wijk. De belangrijkste partners zijn kinderdagverblijf Kiekeboe (www.kinderdagverblijfkiekeboe.nl),en "Buiten Gewoon (www.buitengewoon-kinderopvang-oldenzaal.nl)" Deze instanties zijn gelegen aan de andere kant van ons schoolplein en in het park. We zijn bereid samen te werken met alle partners voor kinderopvang. Op het moment dat leerlingen vanuit deze instellingen instromen in groep 1 is er een (warme) overdracht naar de groepsleerkracht van groep 1 en IB-er. Omdat onze school werkt volgens een continurooster is er tussen de middag geen aparte opvang nodig.