Start- of ambitiegesprek
Het start- of ambitiegesprek is het eerste driehoeksgesprek in de jaarcyclus. Dit gesprek is in eerste instantie een kennismaking tussen leerkracht en ouders. Een mooi moment om de verwachtingen naar elkaar uit te spreken. In dit gesprek gaan we ook doelen bepalen voor het nieuwe schooljaar. De startgesprekken zijn voor alle kinderen.
Voortgangs- en rapportgesprekken
Tijdens het schooljaar bespreken we samen met ouders en leerling regelmatig de voortgang. Het gaat dan om de schoolprestaties op cognitief gebied. Hoe gaat het leren en hoe ontwikkelt het kind zich? We praten ook over het welzijn. Is iemand gelukkig op school? Kan hij zijn draai vinden? Daarnaast bespreken we de sociale ontwikkeling en andere relevante zaken. Natuurlijk zit het kind er gewoon bij. Dat past bij het beleid op De Esch: wij praten niet over maar met kinderen.Bij de voortgangsgesprekken hebben we het over de persoonlijke ambities en doelen. Zijn ze gehaald? En zo nee, waarom niet? Misschien moeten ze aangepast worden. In ieder geval gaan we kijken hoe het proces is verlopen en wat de volgende keer beter kan. Daar leren we samen van.
Afsluitend gesprekAan het eind van het schooljaar kijken we samen terug op het afgelopen jaar. We evalueren wat er van de ambities terecht is gekomen. Samen bespreken welke informatie van belang is voor de overdracht naar de nieuwe groepsleerkracht voor het volgende schooljaar.
Adviesgesprekken Voortgezet Onderwijs
In groep acht krijgen we te maken met een belangrijk keuzemoment. Op welke voortgezet onderwijs school past een leerling het best? Daarbij gaan we niet over een nacht ijs. Het hele team wordt betrokken bij een schooladvies. Zo wordt het advies door meerdere leerkrachten gevormd en geeft het een nog beter beeld. Samen met de ouders en de leerling bespreken we het advies. Natuurlijk is er ruimte om er samen over te sparren.
Adviesprocedure De Esch 2023 -2024
Bij alle leerlingen vanaf groep 3 t/m groep 7 wordt Cito LIB Midden en Cito Eind afgenomen en voor groep 8 uitsluitend Cito LIB Begin. De gegevens van deze toetsen worden gebruikt om de voortgang van de leerlingen te bewaken. Deze gegevens worden na elke toetsronde met ouders besproken.Ook worden de persoonlijke vaardigheden zoals o.a. werkhouding, werktempo, doorzettingsvermogen, samenwerking en werkverzorging besproken.
Eind groep 7: Eerste voorlopig advies > Een digitaal adviesformulier wordt gebruikt om ouders en leerlingen inzicht te geven. Dit formulier is een groeidocument dat wordt gebruikt t/m het definitieve advies in groep 8. Het voorlopig advies komt tot stand door te kijken naar de Cito (LIB) -scores van afgelopen jaren en de persoonlijke vaardigheden. Omdat het een schooladvies is, zijn de leerkrachten van groep 6,7,8, locatieleider en IB-er betrokken bij dit proces.
roep 8: Aan het begin van het schooljaar bespreekt de leerkracht van groep 8 de procedure rondom de overgang naar het VO. Tijdens de informatieavond zal dit besproken worden met de ouders. De leerlingen krijgen hierover informatie in de klas. In januari vinden de open dagen plaats van het VO. Wij adviseren ouders en leerlingen om deze te bezoeken. Komend schooljaar wordt de Eindtoets voor groep 8 vervangen door de Doorstroomtoets. Voor meer informatie kunt u de site van de rijksoverheid bezoeken.
Cito LIB Begin 8 wordt in november afgenomen.
Midden januari: tweede (voorlopig) advies > het digitale adviesformulier vanuit groep 7 wordt verder ingevuld om leerlingen en ouders inzicht te geven. Dit advies wordt automatisch het definitieve advies, tenzij de score van de doorstroomtoets reden geeft tot een vervolggesprek.
Begin februari: doorstroomtoets groep 8
15 maart: uitslag doorstroomtoets
Eind maart: Definitief advies richting VO
-Leerkrachten informeren de ouders van hun groep wekelijks via Social Schools over datgene waar me in de groep mee bezig is.
- Via de InterEsch, onze nieuwsbrief, worden de ouders maandelijks door de directie op de hoogte gehouden van de belangrijkste ontwikkelingen binnen onze school.
- 4x per jaar vinden de driehoekgesprekken (startgesprek, voortgangsgesprek, rapportgesprek en afsluitend gesprek)
plaats tussen leerling, ouders en leerkracht
- Via de medezeggenschapsraad (MR) kunnen ouders meepraten over het beleid op onze school.
- Ouders in de ouderraad leveren een belangrijke bijdrage aan de organisatie van de verschillende activiteiten
op onze school.
Op onze school zijn ouders altijd welkom bij zowel leerkrachten, interne begeleiding en directie op het moment dat zij de behoefte hebben iets over hun kind te bespreken.
Verder worden onze ouders geinformeerd via:
- de onze website www.bs-de-esch.nl
- onze facebookpagina en
- het ouderplatform: Social Schools.