De Linde

Oosterikweg 1 7577 PL Oldenzaal

  • Schoolfoto van De Linde
  • Schoolfoto van De Linde
  • Schoolfoto van De Linde
  • Schoolfoto van De Linde

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eind-toets in het juiste perspectief: film of foto?

Prestaties. Het is belangrijk. Maar tegelijk moeten we niet het perspectief uit het oog verliezen. Daarom geeft Consent u graag uitleg over het belang van de CITO-toets en de manier waarop wij proberen kwaliteit te borgen. Want al is het nog zo verleidelijk om op lijstjes te focussen, het gaat om de ontwikkeling van kinderen en de kansen die wij ze met elkaar kunnen geven. Consent heeft samen met VCO (Vereniging Christelijk Onderwijs) Oost Nederland en het SPOE (Steunpunt Passend onderwijs Enschede) de ‘Script' ontwikkeld om de kwaliteit van onderwijs in beeld te brengen. Hiermee kunnen we voor alle leerlingen op onze scholen de leerwinst en toegevoegde waarde in beeld brengen. Wij vinden dit noodzakelijk omdat het hedendaags onderwijs permanent in ontwikkeling is. Vanaf groep 6 brengen we in beeld hoe uw kind presteert en vergelijken dit met wat op basis van zijn of haar mogelijkheden (potentieel) verwacht mag worden. Er vinden vanaf dan regelmatig “driehoeksgesprekken” ( leerling, ouders en school|) plaats waarbij de leerprestaties (foto) en het groeiperspectief wordt besproken. Op die manier ontstaat een “film” en spreken de deelnemers aan het “driehoeksgesprek” uit waar de leerling eind groep 8 uit zal komen in het vervolgonderwijs. Vanaf schooljaar 2021-20122 voegen we heir ook de drieperspectieven meting aan toe. Dit is een vaardighedenlijst die ingevuld door ouders, leerling en leerkrachten. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten methodegebonden toetsen en Cito tussentoetsen
Waarom? 
Geen enkele methode is passend voor alle groepen en alle leerlingen. Er zullen altijd aanpassingen gemaakt moeten worden om de lessen aan te laten sluiten bij de groep en de leerlingen. Tijdens onze blokvoorbereidingen maken wij bewuste keuzes wat we weglaten, wat we toevoegen. Kortom we willen vroegtijdig signaleren of ons aanbod doeltreffend is. Desgewenst wijken we beredeneerd af om ons onderwijs passend te maken voor alle kinderen.   

Hoe?  
We werken voor de basisvakken met de volgende methodes: 
Lezen:  Veilig leren lezen Kim versie, Estafette en leeslink 
Rekenen: Wereld in getallen versie 4
Spelling: Taal Actief versie 4.

We hebben een toets kalender, daarin staan de methodetoetsen gepland.  
In het jaarrooster staan de weken van de toetsen opgenomen in die week op woensdag is er tijd voor blokvoorbereiding. In de onderbouw werken we doelgericht thematisch.
De doelen waaraan gewerkt wordt gedurende 5 à 6 weken worden tijdens de themavoorbereiding ingepland en vervolgens afgecheckt.   

Wat? 
De leerkracht heeft nadat de toetsen zijn afgenomen de toets nagekeken. De leerkracht analyseert de toetsen op groeps- en leerling niveau. We hanteren voor de signalering de 80% normering die de methode hanteert.  (Bij VLL signaleren we vanaf de waardering Voldoende) De uitval op groepsniveau noteert de leerkracht in het groepsplan in de basisroute bij het kopje evaluatie. Bijv. Blok A1: uitval op Klokkijken hele uren De leerkracht kijkt of dit onderdeel in het volgende blok wederom wordt aangeboden. (Als dit niet het geval is noteert hij bij doelen in het groepsplan klokkijken hele uren. In de weekplanning plant de leerkracht wanneer het onderdeel (extra) wordt aangeboden. De leerkracht bekijkt of hij dit onderdeel tijdens de toets af wil toetsen of dat hij op een ander moment kijkt of de groep tot beheersing is gekomen. Tijdens de volgende blokvoorbereiding wordt hierop geëvalueerd en evt. Bijgesteld) Indien er kinderen op onderdelen uitvallen dan wordt dit op leerlingniveau genoteerd in planb² bij het betreffende vakgebied bij evaluatie en analyse.  Indien de leerkracht het noodzakelijk vindt wordt er een onderwijsbehoefte geformuleerd. Tijdens de volgende blokvoorbereiding wordt dit geëvalueerd en evt. bijgesteld.  De interventie wordt in de weekplanning gezet evenals de evaluatiedatum.

Deze werkwijze hanteren we ook twee keer per jaar door het afnemen van de Cito toetsen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

'Alles wat aandacht krijgt, groeit!'

Op De Linde werken wij aan een positief sociaal en moreel klimaat. We zetten hiervoor de gedragsaanpak van Positive Behavior Support (PBS) in. Het gewenste gedrag stimuleren wij door kinderen vaardigheden en kennis bij te brengen en door het stimuleren van een positieve houding. We hebben drie pedagogische kernwaarden: Veiligheid, Respect en Verantwoordelijkheid. Deze kernwaarden komen naar voren in onze gedragsverwachtingen en de gedragslessen die we geven. Maar bovenal geloven wij erin dat het uitdragen van onze normen en waarden en het voorbeeldgedrag dat daarbij hoort, een belangrijke bijdrage levert aan het leren van de kinderen. Veiligheid zien wij als de basis om tot leren te komen. Als kinderen zich veilig voelen komen ze toe aan het optimaal benutten van hun mogelijkheden .Een duidelijke en vooral voor kinderen herkenbare structuur en sfeer van vertrouwen, zijn daarbij belangrijk. We besteden daarom veel aandacht aan het vergroten van de sociale veiligheid, mede omdat er dan meer effectieve leertijd overblijft. We hanteren schoolbreed 4 kapstokregels. Het is een beperkte set regels die navolgbaar zijn voor iedereen binnen de school.   

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Wij hebben onze laatste inspectie bezoek gehad  op 4-6-2018. Dit bezoek was een onderdeel van het vierjaarlijks onderzoek van het bestuur.

Terug naar boven