De Linde

Oosterikweg 1 7577 PL Oldenzaal

  • Schoolfoto van De Linde
  • Schoolfoto van De Linde
  • Schoolfoto van De Linde
  • Schoolfoto van De Linde
  • Schoolfoto van De Linde

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De school heeft de beschikking over de invalpool van Consent.

Met het oog op het vervangerstekort heeft de school ervoor gekozen om een vervanger in de formatie op te nemen. 

Indien er geen vervanger beschikbaar is, proberen wij de groep intern op te vangen. Wanneer dit niet lukt, verdelen wij de kinderen over de andere groepen. Omdat hierdoor onrust in meerdere groepen ontstaat en dit de kwaliteit van de lessen beïnvloed doen wij dit ten hoogste voor één dag.

Wanneer we alles geprobeerd hebben, zullen we een beroep doen op ouders. Om ervoor te zorgen dat ouders niet overvallen worden hebben we een systeem opgezet waarbij ouders van tevoren weten op welke dag in de week zij een over opvang nagedacht moeten hebben.  
Door dit systeem te hanteren kan er op schoolniveau continuïteit gewaarborgd worden. 

Het schema is door schoolleiding, team en MR gemaakt en met ouders gedeeld via het ouderportaal. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Linde is een teamgecentreerde arbeidsorganisatie.
Dit maakt dat we alle kinderen kunnen ZIEN.
We doen er alles aan doen om te weten wat er speelt, zodat we kunnen bieden wat onze kinderen van ons nodig hebben.
Om dit te realiseren zijn we georganiseerd in kleine onderwijsteams waar 3-6 leerkrachten, gedurende drie jaar,  collectief verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de kinderen die aan hen zijn toevertrouwd. Het onderwijs aan de kinderen maken ze samen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onze groepen 1 en 2 gaan 25,5 uur per week naar school. We kennen een duidelijk dagritme waarbij spelen en werken in de hoeken een prominente rol speelt. Het gehele aanbod is gekoppeld aan een thema. We stemmen de invulling van de thema's af op de onderwijsbehoeften van de kinderen. Dus per groep kan het aanbod verschillen, omdat de onderwijsbehoeften anders zijn. Binnen het thema worden kinderen uitgedaagd om met verschillende taal- en rekensituaties om te gaan. Daarnaast is er veel aandacht voor wereldverkenning. De tijden die hierboven beschreven staan gebruiken we als richtlijn. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We werken zoveel mogelijk vakoverstijgend, waarbij we streven om zoveel mogelijk basisvaardigheden te integreren in betekenisvolle situaties.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuning profiel geeft aan wat onze krachten en onze grenzen zijn. Door in gesprek te gaan met ouders en kind komen we er samen achter op De Linde een goede plek is voor uw kind.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is om kinderen de gelegenheid te geven thuisnabij naar school te gaan. De onderwijsbehoeften van de kinderen in de wijk nemen wij als uitgangspunt. We doen dit niet alleen, we benutten daarbij graag de expertise van andere experts om onze eigen leer-kracht te vergroten. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Visie op het jonge kind   

De ontwikkeling van het jonge kind kenmerkt zich door het spelend, handelend en aanschouwelijk leren.  
Bij de inrichting van ons onderwijs aan het jonge kind houden wij hier rekening mee. Het onderwijs karakteriseert zich door een synthese van ontwikkelingsgericht en programmagericht onderwijs binnen een gestructureerde en uitdagende rijke leeromgeving.  
Afhankelijk van de ontwikkeling en de context van het kind bewegen we ons tussen het benutten van de leer-kracht van het kind en het instrueren op leerdoelen.  
In de onderbouw leggen we de basis van de ‘cognitieve gereedschapskist’ die het kind zijn leven lang kan benutten om te leren.  Vanuit een warm en veilig pedagogisch klimaat leren we onze kinderen dat fouten maken mag, leren we doorzetten en leren we trots te zijn als we iets nieuws geleerd hebben.   

Hoe doen we dat? 

Rust, reinheid, regelmaat 
Op onze school hanteren wij de schoolbrede gedragsaanpak Positive Behavior Support. Gericht op het expliciet maken en stimuleren van gewenst gedrag. We creëren een sociale omgeving door duidelijke gedragsverwachtingen uit te spreken en deze te onderwijzen. Onze kernwaarden veiligheid, respect en verantwoordelijkheid staan hierbij centraal. Gewenst gedrag wordt erkend en bekrachtigd.  We handelen consequent en eenduidig. We geloven erin dat het voorbeeldgedrag van de leerkrachten een belangrijke bijdrage levert aan het leren van jonge kinderen. 

Synthese tussen ontwikkelingsgericht en programmagericht onderwijs.   
Onze leerkrachten hebben kennis van de ontwikkeling, het leren en de leerinhouden van het kleuteronderwijs. Zij hebben de vaardigheid om de leerinhouden te koppelen aan de belevingswereld van jonge kinderen.  Via spel leren kinderen op deze wijze geïntegreerd werken aan diverse leerdoelen die in samenhang aan de orde komen, dit noemen wij thematisch werken in een rijke leeromgeving.   Er staat één thema diverse weken centraal. We starten altijd vanuit de voorkennis die de kinderen al hebben. Wat weten ze er al van? En wat willen ze hierover leren? Op basis van de beginsituatie koppelt de leerkracht leerinhouden aan de voorkennis van de kinderen, passend binnen het thema.  Leerkrachten en kinderen geven zo gezamenlijk inhoud aan het thema en het leren.  

Afstemming  
Alle kinderen zijn anders, maar iedereen kan leren. Afhankelijk van de inhoud van de ‘cognitieve gereedschapskist’ van de kinderen, balanceren we tussen ontwikkelingsgericht en programmagericht onderwijs. Kinderen waarbij de ‘gereedschapskist’ al meer gevuld is, bevinden zich op de balans meer naar het ontwikkelingsgerichte deel en kinderen waarbij de ‘gereedschapskist’ minder gevuld is, bieden we een meer programmagericht aanbod.   

Het leren leren In de onderbouw leggen we het fundament voor een leven lang leren. Jonge kinderen kunnen hun eigen leren nog niet zelfstandig sturen. Dat leren van zelfsturing gaat tot in volwassenheid door.  Toch heeft het oefenen van zelfsturende vaardigheden en het bieden van een omgeving die deze vaardigheden ondersteunt, effect op het leersucces van kinderen.  In de onderbouw ondersteunen we onze kinderen hierin door het bieden van structuur. Ook het benoemen van gewenst gedrag en het oefenen van dit gedrag hoort daarbij. Zo werken we samen aan de basis voor de toekomst.  

Terug naar boven