Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Linde is een teamgecentreerde arbeidsorganisatie.
Dit maakt dat we alle kinderen kunnen ZIEN.
We doen er alles aan doen om te weten wat er speelt, zodat we kunnen bieden wat onze kinderen van ons nodig hebben.
Om dit te realiseren zijn we georganiseerd in kleine onderwijsteams waar 3-6 leerkrachten, gedurende drie jaar, collectief verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de kinderen die aan hen zijn toevertrouwd. Het onderwijs aan de kinderen maken ze samen.
Onze groepen 1 en 2 gaan 25,5 uur per week naar school. We kennen een duidelijk dagritme waarbij spelen en werken in de hoeken een prominente rol speelt. Het gehele aanbod is gekoppeld aan een thema. We stemmen de invulling van de thema's af op de onderwijsbehoeften van de kinderen. Dus per groep kan het aanbod verschillen, omdat de onderwijsbehoeften anders zijn. Binnen het thema worden kinderen uitgedaagd om met verschillende taal- en rekensituaties om te gaan. Daarnaast is er veel aandacht voor wereldverkenning. De tijden die hierboven beschreven staan gebruiken we als richtlijn.
We werken zoveel mogelijk vakoverstijgend, waarbij we streven om zoveel mogelijk basisvaardigheden te integreren in betekenisvolle situaties.
Het schoolondersteuning profiel geeft aan wat onze krachten en onze grenzen zijn. Door in gesprek te gaan met ouders en kind komen we er samen achter op De Linde een goede plek is voor uw kind.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie is om kinderen de gelegenheid te geven thuisnabij naar school te gaan. De onderwijsbehoeften van de kinderen in de wijk nemen wij als uitgangspunt. We doen dit niet alleen, we benutten daarbij graag de expertise van andere experts om onze eigen leer-kracht te vergroten.
Visie op het jonge kind
De ontwikkeling van het jonge kind kenmerkt zich door het spelend, handelend en aanschouwelijk leren.
Bij de inrichting van ons onderwijs aan het jonge kind houden wij hier rekening mee. Het onderwijs karakteriseert zich door een synthese van ontwikkelingsgericht en programmagericht onderwijs binnen een gestructureerde en uitdagende rijke leeromgeving.
Afhankelijk van de ontwikkeling en de context van het kind bewegen we ons tussen het benutten van de leer-kracht van het kind en het instrueren op leerdoelen.
In de onderbouw leggen we de basis van de ‘cognitieve gereedschapskist’ die het kind zijn leven lang kan benutten om te leren. Vanuit een warm en veilig pedagogisch klimaat leren we onze kinderen dat fouten maken mag, leren we doorzetten en leren we trots te zijn als we iets nieuws geleerd hebben.
Hoe doen we dat?
Rust, reinheid, regelmaat
Op onze school hanteren wij de schoolbrede gedragsaanpak Positive Behavior Support. Gericht op het expliciet maken en stimuleren van gewenst gedrag. We creëren een sociale omgeving door duidelijke gedragsverwachtingen uit te spreken en deze te onderwijzen. Onze kernwaarden veiligheid, respect en verantwoordelijkheid staan hierbij centraal. Gewenst gedrag wordt erkend en bekrachtigd. We handelen consequent en eenduidig. We geloven erin dat het voorbeeldgedrag van de leerkrachten een belangrijke bijdrage levert aan het leren van jonge kinderen.
Synthese tussen ontwikkelingsgericht en programmagericht onderwijs.
Onze leerkrachten hebben kennis van de ontwikkeling, het leren en de leerinhouden van het kleuteronderwijs. Zij hebben de vaardigheid om de leerinhouden te koppelen aan de belevingswereld van jonge kinderen. Via spel leren kinderen op deze wijze geïntegreerd werken aan diverse leerdoelen die in samenhang aan de orde komen, dit noemen wij thematisch werken in een rijke leeromgeving. Er staat één thema diverse weken centraal. We starten altijd vanuit de voorkennis die de kinderen al hebben. Wat weten ze er al van? En wat willen ze hierover leren? Op basis van de beginsituatie koppelt de leerkracht leerinhouden aan de voorkennis van de kinderen, passend binnen het thema. Leerkrachten en kinderen geven zo gezamenlijk inhoud aan het thema en het leren.
Afstemming
Alle kinderen zijn anders, maar iedereen kan leren. Afhankelijk van de inhoud van de ‘cognitieve gereedschapskist’ van de kinderen, balanceren we tussen ontwikkelingsgericht en programmagericht onderwijs. Kinderen waarbij de ‘gereedschapskist’ al meer gevuld is, bevinden zich op de balans meer naar het ontwikkelingsgerichte deel en kinderen waarbij de ‘gereedschapskist’ minder gevuld is, bieden we een meer programmagericht aanbod.
Het leren leren In de onderbouw leggen we het fundament voor een leven lang leren. Jonge kinderen kunnen hun eigen leren nog niet zelfstandig sturen. Dat leren van zelfsturing gaat tot in volwassenheid door. Toch heeft het oefenen van zelfsturende vaardigheden en het bieden van een omgeving die deze vaardigheden ondersteunt, effect op het leersucces van kinderen. In de onderbouw ondersteunen we onze kinderen hierin door het bieden van structuur. Ook het benoemen van gewenst gedrag en het oefenen van dit gedrag hoort daarbij. Zo werken we samen aan de basis voor de toekomst.