De Wendakker

Zandhorstlaan 95 7576 VR Oldenzaal

  • Schoolfoto van De Wendakker
  • Schoolfoto van De Wendakker
  • Schoolfoto van De Wendakker
  • Schoolfoto van De Wendakker

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Inspectiebezoek d.d. 22 januari 2019

Minstens één keer in de vier jaar onderzoekt de onderwijsinspectie ieder schoolbestuur in Nederland. Het vierjaarlijks onderzoek is in 2019 uitgevoerd bij het bestuur van Stichting Katholiek Onderwijs Noord Oost Twente (KONOT). 

Hieronder kun je een samenvatting van de bevindingen lezen van het inspectiebezoek op 22 januari 2019.

Actieve en betrokken leerlingen

Inspectie ervaart in de lessen een taakgerichte werksfeer met actieve en betrokken leerlingen. De leerkrachten geven een heldere uitleg, stellen open vragen en zorgen ervoor dat leerlingen snel aan het werk kunnen. Leraren plannen en structureren hun handelen op basis van de informatie die zij van de leerlingen hebben. De leerlingen geven in het gesprek aan dat zij zeer tevreden zijn over de lessen die worden gegeven. Als zij iets niet snappen krijgen zij extra instructie. Vanuit de kindgesprekken mogen leerlingen eigen doelen stellen, waar ze ook tijdens de reguliere lessen aan kunnen werken

Grote betrokkenheid van leraren en een positief schoolklimaat

Het klimaat op de school en in de groepen is als erg positief en ondersteunend ervaren. Inspectie geeft aan dat het pedagogisch handelen van leraren zich kenmerkt door een grote betrokkenheid op de leerlingen en een open houding. Het modelgedrag van leerkrachten zorgt ervoor dat leerlingen op een prettige en positieve manier met elkaar omgaan. Uit de gesprekken met de leerlingen blijkt dat zij het erg naar hun zin hebben op school, dat er niet wordt gepest en dat zij bij problemen altijd bij één van leerkrachten terecht kunnen.

De groepsafspraken worden samen met de leerlingen opgesteld en zij voelen zich hierdoor eigenaar van het klimaat in de groep. Het werken met de methodiek "The Leader in Me" draagt hier in positieve zin aan bij en zorgt ervoor dat leerlingen op een prettige en constructieve manier met elkaar omgaan.

Eigenaarschap en draagvlak

Inspectie waardeert de kwaliteitscultuur op De Wendakker als goed. Tijdens de gesprekken met de directie, intern begeleiders en team heeft inspectie gehoord dat er een breed draagvlak is voor de koers en de visie die De Wendakker heeft uitgezet. Er wordt door de directie gestuurd op eigenaarschap van medewerkers voor de ontwikkeling van de school. Dit zorgt voor een sterke verbetercultuur. Stuurgroepen van leraren zijn eigenaar van de verbeterpunten van het schoolplan. De besluitvorming over de verbeterpunten vindt plaats in de teambijeenkomsten op initiatief van de stuurgroepen. De directie houdt hierbij zicht op het proces. Daarmee is gespreid leiderschap en eigenaarschap vormgegeven, geheel in lijn met het beleid van het bestuur.

Tevens heeft inspectie gezien dat de school een integere en transparante organisatiecultuur laat zien. De leraren van De Wendakker nemen enthousiast deel aan de scholingen die door het bestuur middels de Konot academie worden georganiseerd. Daarnaast stelt het bestuur hen in staat om individuele scholingen te volgen ten behoeve van hun persoonlijke ontwikkeling. Een sterk punt van de school zijn de visitaties die leraren bij elkaar doen. Deze visitaties zorgen voor verbreding en verdieping van het professioneel handelen van de leraren. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We proberen het maximale resultaat uit elke individuele leerling te halen. Hiervoor is nodig dat we zo systematisch en doelgericht mogelijk gaan werken.

Formatief toetsen

In tegenstelling tot summatief toetsen, heeft formatief toetsen als primair doel leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat te geven. Dat doen we door het inzetten van:

- Diagnostische gesprekken met leerlingen;

- Gerichte observaties in de groep;

- Kindgesprekken met leerlingen.

Door op deze manier te toetsen kunnen leerkrachten:

- een goed beeld krijgen van waar de leerling staat en waar hij of zij naar toe werkt;

- de leerling feedback geven om (nog) niet behaalde doelstellingen alsnog te bereiken.

Summatief toetsen

Daarnaast wordt er bij ons op school ook summatief getoetst in de groepen 3 t/m 8. Op gezette tijden nemen we systematisch en gestandaardiseerde toetsen af; methodetoetsen en de citotoetsen van leerling in beeld. Deze toetsen bieden informatie over de resultaten van het geboden onderwijs. Deze resultaten zijn gebaseerd op een vergelijking met de resultaten van andere scholen met eenzelfde wegingsfactor. Na analyse van deze toetsen kunnen de referentieniveaus worden bepaald. Zij geven zicht op het percentage van de leerlingen dat ten minste het fundamentele niveau bereikt en welke leerlingen instaat zijn het streefniveau te behalen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Hoe komt ons schooladvies tot stand?    

In groep 7 vindt er na de Eind-afnames van de toetsen van Cito – Leerling in Beeld (LIB) een voorlopige advisering plaats voor de lln. Hierbij schuiven de leerkracht van groep 7, de IB’er en de directie aan; De voorlopige advisering is gebaseerd op  de resultaten van de methodetoetsen en de toetsen van het leerlingvolgsysteem. Daarnaast wordt er bij de voorlopige advisering gekeken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling. Verder zijn de inzet, de werkhouding en de zelfstandigheid van belang om tot een gefundeerd voorlopig advies te komen;

In groep 8 vinden vervolgens voor de herfstvakantie de afnames plaats van de Begin-toetsen van Cito LIB;

Vóór 10 januari wordt er gekeken of het voorlopige advies nog steeds passend is, gelet op de ontwikkeling die is doorgemaakt in groep 8. Hierbij zijn de leerkracht van groep 8, groep 7, de IB'er en de directie betrokken;

In de periode tussen 10 en 31 januari 2024 vinden de oudergesprekken plaats en wordt het, nog steeds voorlopige, uitstroomadvies gegeven aan leerling en ouders.

Op dinsdag 6 februari en woensdag 7 februari 2024 maken de leerlingen de eindtoets van de basisschool, de zogeheten ‘doorstroomtoets’; -      Uiterlijk 15 maart 2024 ontvangt de school de uitslag van de doorstroomtoets;

Leerlingen en ouders ontvangen dan uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies;

Heeft de leerling een hogere toetsscore dat niet passend is bij  het voorlopige schooladvies,  dan geeft school ook een hoger definitief schooladvies. Alleen wanneer de school dit hogere advies  in het belang van de leerling niet verantwoord vindt , kan school besluiten het advies niet te verhogen. We zullen deze beslissing dan in een gesprek met ouders onderbouwen. .   

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze leerlingen hebben:

  • vertrouwen in zichzelf en de ander;
  • maken doordachte keuzes waarvoor zij verantwoordelijkheid nemen;
  • zijn moedig en leren om door te zetten. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouw op jezelf en de ander
  • Neem verantwoordelijkheid
  • Sta open voor verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Voor het oordeel van de onderwijsinspectie van 22 januari 2019 verwijzen we u graag naar de internetpagina van de onderwijsinspectie. 

Zie: https://scholenopdekaart.nl/basisscholen/oldenzaal/12015/de-wendakker/resultaten/

Terug naar boven