Eens in de vier jaar zet KONOT de ambities voor het onderwijs binnen ons bestuur uiteen in het Strategisch Beleidsplan. De markeringen behorende bij deze ambities vormen daarbij de leidraad voor het voeren van een goede dialoog over de plannen en ambities. De vragen bij deze markeringen helpen ons bij het voeren van dit gesprek. De ambities, markeringen en vragen vinden in ons schoolplan hun schoolspecifieke vertaling.
Onze school vertaalt de plannen vanuit het schoolplan in een jaarplan. In dit document worden de thema’s die dat jaar aan de orde komen uitgewerkt in acties. Vervolgens buigen verschillende werkgroepen zich over de specifieke thema’s of onderwerpen. In deze werkgroepen zitten leerkrachten met kennis, kunde en belangstelling voor het desbetreffende thema.
De schoolbrede overlegstructuur en de scholingsmomenten worden op basis van het jaarplan ingericht. Dit om ervoor te zorgen dat we het einddoel goed voor ogen houden.
Onze communicatie naar ouders en andere externe partners over de schoolontwikkeling en de stappen die we zetten ten aanzien van onze ambities houden we actueel via de schoolgids in ‘Scholen op de kaart’. Hieronder nog even kort de ambities van De Wendakker beschreven:
- Ambitieus & innovatief onderwijs
Onze ambitie is om samen met kinderen en ouders te kijken naar hoe we ons onderwijs kunnen veranderen, zodat kinderen nog meer eigenaar worden van hun eigen leerproces. Dit vraagt om een kritische kijk op het methode gestuurde onderwijs. Daarnaast willen we een extra impuls geven aan Wetenschap en Technologie, omdat we onze kinderen zo goed mogelijk willen voorbereiden op datgene waar ze in de toekomst waarschijnlijk mee te maken gaan krijgen.
- Verdiepen van vakmanschap
Onze ambitie is om de komende vier jaar het Leader in Me traject verder in te bedden binnen onze school. Zowel binnen de sociale omgang als binnen de verschillende onderwijsactiviteiten vormt The Leader in Me de basis en dat dragen we met elkaar uit. Dit, in combinatie met de ambities die omschreven zijn bij het thema ‘Ambitieus en innovatief onderwijs’ vraagt om het verdiepen van vakmanschap van leerkrachten.
- Voeren van de lerende dialoog
Onze ambitie is om meer en meer te leren van elkaar. We kennen elkaar goed en er is een open houding ten opzichte van leren en ontwikkelen. We hebben een cultuur waarin we complimenten uitdelen en waarin we ons functioneren en de samenwerking met elkaar regelmatig evalueren. Er heerst een cultuur waarin kritische feedback niet direct als aanval wordt ervaren en waarin medewerkers om feedback vragen aan collega’s na een bepaalde prestatie.Tevens is onze ambitie om kritisch te kijken naar het voeren van de lerende dialoog met ouders. We willen ruimte bieden voor uitwisseling en een focus op onderwijsondersteunend gedrag.
- Verbinden met de omgeving
We voelen ons als school mede verantwoordelijk voor de sociale vorming van leerlingen in relatie tot hun directe maatschappelijke omgeving. We willen leerlingen voorbereiden op de arbeidsmarkt en op deelname aan de maatschappij. Ook binnen de reguliere lessen willen we meer de samenwerking met ouders en lokale partners uit onze directe omgeving opzoeken.
- De Wendakker; een duurzame school
Onze ambitie is om met De Wendakker een duurzame school te worden. Daarom willen we eigen zonnestroom opwekken èn daarbij besparen in ons energieverbruik door de inzet van ledverlichting. Naast de technische maatregelen zien we verduurzaming als een goede kans om onze leerlingen, medewerkers en onze omgeving te betrekken bij de verduurzaming. Pas als je leert waarom iets belangrijk is, kan je daar je gedrag op aanpassen.
- Democratisch; burgerschap
We baseren onze visie op het thema ‘democratische burgerschap’ op het gedachtengoed van Micha de Winter. Het belangrijkste uitgangspunt in deze visie is de kwestie van de balans vinden tussen het stellen van grenzen en het geven van ruimte. De school is een oefenplek waarin ruimte geboden moet worden aan kinderen om op een actieve democratische wijze bij te dragen aan het samen leven en werken op basis van de 3 kernwaarden die we als school hebben omarmd: ‘Veiligheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen’. Onze school is een Leader in Me school waarbij we iedere dag werken aan de 7 gewoonten of eigenschappen. Centraal in dit denken staat de vraag hoe je je als persoon met jouw persoonlijke eigenschappen verhoudt tot de wereld om je heen. Kinderen ervaren in onze school dat er sprake is van wederzijdse afhankelijkheid, zonder de ander is ontwikkeling van jou als persoon niet mogelijk. Onze school is een plek waarin wij als professionals kinderen opvoeden. Dit kan de school echter niet alleen. De opvoeding thuis vormt hierin de basis. Als school willen we daarom een gemeenschap vormen van kinderen- ouders en professionals waarbij we gericht zijn om het algemeen belang en op gemeenschapszin. Met ons onderwijsaanbod rondom democratische burgerschap werken we aan de volgende thema’s/ doelen, waarbij we kinderen kennis over- en vaardigheden willen aanleren op het terrein van:
Vrijheid en gelijkheid
Macht en inspraak
Democratische cultuur
Identiteit
Diversiteit
Solidariteit
Digitaal samenleven
Duurzaamheid
Globalisering
Technologische burgerschap
Denk en handelwijzen
(kritische) leren denken
Ethisch redeneren
We werken aan bovenstaande doelen door het aanbod dat we vanuit de Leader in Me volgen waarbij alle 7 gewoonten aan bod komen met daaraan gekoppeld de vraag hoe je de gewoonten toepast in je dagelijks leven. Daarnaast staan in de gouden, zilveren en bronzen weken onze kernwaarden centraal en spreken we veelvuldig met kinderen over de kwestie van grenzen stellen en ruimte geven. Verder nemen we deel aan een aanbod van de gemeente Oldenzaal ‘Democracity’. Daarnaast maken we gebruik van de methode Kwink waardoor we ook zeker weten dat we bovenstaande doelen aandacht geven. Tenslotte willen we kinderen leren om op een verstandige manier om leren gaan met sociale media, hiertoe worden regelmatig zgn. mediawijsheid lessen gegeven. Met behulp van de quickScan burgerschap op de basisschool hebben een analyse gemaakt van de stand van zaken t.a.v. ons onderwijs op dit thema. De resultaten hiervan hebben geleid tot intensivering en duidelijker focus op bovenstaande doelen.
Zicht op kwaliteit en de vertaling van strategie naar uitvoering
Borging van goed onderwijs en nieuwe ontwikkelingen vraagt niet alleen om het duidelijk vastleggen van afspraken en beleid in documenten. Belangrijker nog is dat de vertaling ervan leidt tot de wenselijke uitvoering in de dagelijkse praktijk van onze groepen. De dialoog en de kwaliteitszorgcyclus, met de instrumenten die daarbij ingezet worden, vormen de belangrijkste basis voor het zicht op kwaliteit binnen KONOT. De eerder genoemde vijf kwaliteitsvragen vormen ook hier de leidraad.
Voor het zicht op kwaliteit en in het borgen van strategievertaling gebruikt KONOT een systematiek van zelfevaluatie, verdiepende kwaliteitsrondes, waarderende collegiale visitatie en waar nodig externe schoolanalyse:
- Zelfevaluatie (de Schoolbespreking): De directie reflecteert tenminste eens per jaar op de voortgang in ontwikkeling van de ambities van de school. De bijbehorende markeringen en de vragen die de school en de leerkrachten zichzelf stellen vormen onderlegger voor deze evaluatie. De zelfevaluatie zoomt in op de kwaliteitsvragen: ‘Doen we de goede dingen?’ en ‘Doen we die dingen goed?’. De evaluatie vormt de onderlegger voor het gesprek tussen de schooldirectie en het CvB, de zogenaamde schoolbespreking.
- Kwaliteitsrondes: tijdens de kwaliteitsrondes (eens per jaar) vindt het verdiepende gesprek plaats over de ontwikkelingen op school ten aanzien van de ambities. Tijdens dit gesprek wordt ingestoken op de verschillende disciplines (onderwijs&kwaliteit, personeel&organisatie, financiën&huisvesting).
- Collegiale visitatie en schoolanalyse externe analist: de reflectie op de derde kwaliteitsvraag ‘Vinden anderen ook dat we het goed doen?’ is binnen KONOT georganiseerd middels de (waarderende) collegiale visitaties. Deze lijn wordt gevolgd als er geen risico’s bekend zijn en het beeld bestaat dat de kwaliteit op de school op orde is. De school nodigt tenminste één keer in de twee jaar een visitatieteam uit om vanuit een waarderende insteek en een open en nieuwsgierige houding samen met de school te onderzoeken hoe de school zich ten aanzien van de ambities ontwikkelt.
- Analyse door een externe analist: Bij (vermoedens van) het bestaan van risico’s voor de onderwijskwaliteit op een school, wordt er een schoolanalyse uitgevoerd door een externe analist. Deze analyse is gebaseerd op het onderzoekskader van de onderwijsinspectie. Daarnaast wordt ook de ontwikkelcapaciteit van de school onderzocht.
Beeld van de schoolontwikkeling
De zelfevaluatie, de kwaliteitsrondes, de collegiale visitatie en de externe schoolanalyse (indien nodig), geven ons een terugkoppeling over waar we staan in het bereiken van de ambities in ons schoolplan en de jaarplannen. Hierdoor kunnen we gericht volgende stappen zetten.
Evaluatie en kwaliteitsverbetering
Binnen KONOT en op onze school wordt voor de evaluatie en kwaliteitsverbetering gebruik gemaakt van een brede set aan methoden en instrumenten:
Jaarlijks:
- Monitoring leeropbrengsten
- Monitoring sociale competenties en sociaal emotionele ontwikkeling
- Monitoring rendementsgegevens
- Groepsobservaties
- Groeps- en leerlingbesprekingen
- Schoolbesprekingen tussen directie school en CvB KONOT (2 keer per jaar)
- Kwaliteitsrondes onderwijs&kwaliteit (O&K),
- Personeel&organisatie (P&O)
- Financiën&huisvesting (F&H) (1 keer per jaar)
Twee jaarlijks:
- Zelfevaluatie en (waarderende) collegiale consultatie op school- en bestuursniveau
Vierjaarlijks:
- Integraal Kwaliteitsonderzoek onder leerlingen, ouders, medewerkers en leidinggevenden ten behoeve van de evaluatie van het strategische beleid, de monitoring van tevredenheid en sociale veiligheid;
- RI&E: risico-inventarisatie en –evaluatie van sociale en fysieke veiligheid KONOT en scholen.