Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons onderwijs is gebaseerd op het leerstofjaarklassensysteem waarbinnen we zo adaptief mogelijk inspringen op verschillen tussen leerlingen. In de parallelgroepen wordt er groepsdoorbrekend gewerkt bij verschillende vakgebieden zoals rekenen en taal.
Bij ons onderwijs gaan we uit van drie basisbehoeften die leerlingen hebben:
- competentie: geloof en plezier in eigen kunnen.
- autonomie: het gevoel dat je iets kunt ondernemen zonder hulp van anderen.
- relatie: het gevoel dat anderen je waarderen en met je om willen gaan.
We vinden het belangrijk dat leerlingen zich als individu ontplooien en leren dat zij deel uitmaken van een groter geheel: de groep, de school, de samenleving.
Met lessen over burgerschap komen diverse kerndoelen naar voren. De volgende kerndoelen komen hoofdzakelijk aan bod:
Kerndoel 36: de hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting.
Kerndoel 37: leerlingen leren zich te gedragen met respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
Kerndoel 38: leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen en leren respectvol omgaan met seksualiteit en met diversiteit, waaronder seksuele diversiteit.
We zijn er trots op dat het ons lukt leerlingen passend onderwijs te bieden in hun eigen woonomgeving. Alle leerlingen zijn welkom bij ons op school. Met ouders, het interprofessionele team en het Onderwijs Ondersteuningscentrum (OOC) bepalen we per leerling elke keer opnieuw of we nog voldoende in staat zijn om aan de (specifieke) onderwijsbehoefte van zorgleerlingen tegemoet te komen. Mocht de ondersteuning die geboden wordt onvoldoende zijn, dan zullen we voor een passender onderwijsarrangement samenwerking zoeken met onze partners (21 andere schoolbesturen voor Primair en Speciaal onderwijs) in Samenwerkingsverband 23.02.
Het volledige schoolondersteuningsprofiel is te vinden op de website van scholen op de kaart en onze eigen website van school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Om goede ondersteuning te kunnen bieden is het van belang dat de juiste expertise dichtbij het kind aanwezig is. Er is meer nodig dan alleen onderwijsexpertise. Op onze school werken we samen met ouders, orthopedagogen, Voortgezet Onderwijs, jeugdverpleegkundigen, jongerenwerkers, maatschappelijk werkers en leerplicht. Samen met de leerkracht en IB’er vormen zij het Interprofessionele team.
De Drie-eenheid heeft contact met de kinderdagopvang wanneer een leerling op onze school wordt ingeschreven. Relevante informatie wordt vanuit de voorschoolse voorziening doorgegeven aan de basisschool. Dit gebeurt via het overdrachtsformulier met toestemming van ouders. Waar nodig is er sprake van een zogenaamde "warme overdracht" (mondeling).