De Leemstee

Helmichtstraat 44 7574 TX Oldenzaal

  • Schoolfoto van De Leemstee
  • Schoolfoto van De Leemstee
  • Werken met digitale hulpmiddelen in de hele school (iPad en Chromebooks).
  • In de school onze eigen schoolbibliotheek.
  • SWPBS
Gezonde school
Energy challenges
Verkeersveiligheidslabel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanuit DUO worden de resultaten automatisch aangevuld.

Op De Leemstee worden jaarlijks tijdens de monitoring de resultaten met het gehele onderwijsteam besproken. Hierbij wordt kritisch bekeken of we de schooldoelen 1F/1S/2F behaald hebben.

Vanaf 2023 is de Cito-eindtoets vervangen door de 'doorstroomtoets'. Ouders van leerlingen uit groep 7 worden jaarlijks tijdens een informatieavond op de hoogte gebracht hoe het schooladvies tot stand komt. Meer informatie over de doorstroomtoets vindt u in het 'stelsel van kwaliteitszorg van De Leemstee', in hoofdstuk 4.2.7.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten worden gemeten middels methodegebonden toetsen en Citotoetsen. We hanteren het leerlingvolgsysteem van Cito en nemen toetsen af voor de vakken rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en taal. Bij de kleutergroepen gebruiken we de observatielijsten ‘Looqin'.

We verwerken de gegevens voor verdere analyse vervolgens in ons administratie- en volgsysteem ParnasSys. Deze worden door de leerkracht ingevoerd en geanalyseerd. Aan de hand daarvan wordt een groepsplan opgesteld. Dit is een 'levend' document wat regelmatig wordt bijgesteld en/of aangevuld. Minimaal twee keer per jaar wordt het groepsplan geëvalueerd en wordt gekeken of de gestelde doelen zijn behaald. Zo niet, dan wordt het doel bijgesteld of verlengd en wordt de manier waarop dit doel wordt bereikt aangepast. Eigenaarschap van het kind is hierbij van belang.

Twee keer per jaar monitoren wij de Citotoetsen en de observatielijsten van ‘Looqin’. Leerkrachten bespreken de resultaten eerst met de intern begeleider. Vervolgens bespreken de intern begeleiders en de directie deze resultaten. De laatste stap is dat de gegevens met het gehele team worden besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school proberen we voor de kinderen een veilig klimaat te scheppen. Een veilig klimaat waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ongewenst gedrag vormt een bedreiging voor een plezierig werk- en leefklimaat op school. 

Met SWPBS hebben wij op De Leemstee het doel een positief schoolklimaat te creëren waarin alle leerlingen en volwassenen zich veilig voelen, zowel fysiek als psychisch, waardoor zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.  

Wij gaan daarbij uit van de volgende waarden:  respect – veiligheid – verantwoordelijkheid/betrokkenheid. 

Hieruit volgen algemene gedragsverwachtingen die wij hanteren, welke staan beschreven in het beleidsplan sociale veiligheid, te vinden op de website van De Leemstee.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven