Basisschool De Maten

Guido Gezellestraat 35 7576 AG Oldenzaal

  • Schoolfoto van Basisschool De Maten
  • Schoolfoto van Basisschool De Maten
  • Schoolfoto van Basisschool De Maten

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op 16 januari 2020 hebben we bezoek gehad van de inspectie. De inspecteur is in verschillende groepen geweest om te kijken naar het didactisch handelen bij ons op school. Vol trots kunnen we vertellen dat de inspecteur zeer onder de indruk is van hoe wij op school werken. 

Bij ons op De Maten ziet hij leerkrachten die:

  • enthousiast hun vak uitoefenen;
  • zorgen voor rust in de groep;
  • korte en duidelijke instructies geven;
  • kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor eigen keuzes;
  • gericht zijn op het leerproces.

Bij ons op De Maten ziet hij leerlingen die:

  • erg betrokken en enthousiast zijn;
  • vanaf groep 1 al gestimuleerd worden om samen te werken aan opdrachten;
  • gemotiveerd zijn om te werken aan eigen gestelde doelen;
  • eigenaar zijn van hun eigen leerproces.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We proberen het maximale resultaat uit elke individuele leerling te halen. Hiervoor is nodig dat we zo systematisch en doelgericht mogelijk gaan werken. Met het benutten van de beschikbare gegevens kunnen we de prestaties verhogen. 

Formatief toetsen

In tegenstelling tot summatief toetsen, heeft formatief toetsen als primair doel leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat te geven. Door meer op deze manier te toetsen kunnen leerkrachten:

  • een goed beeld krijgen van waar de leerling staat en waar hij of zij naar toe werkt;
  • de leerling feedback geven om (nog) niet behaalde doelstellingen alsnog te bereiken.

Op school maken we daarnaast ook gebruik van diverse informatiebronnen zoals observaties, methodegebonden toetsen en de Leerlijnen voor het Jonge Kind.

Daarnaast wordt er bij ons op school ook nog summatief getoetst in de groepen 3 t/m 8. Op gezette tijden nemen we gestandaardiseerde toetsen af; de zogenaamde Cito toetsen. Deze toetsen bieden informatie over de effectiviteit van het geboden onderwijs in verhouding tot andere scholen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Hoe komt ons schooladvies tot stand?

- In groep 7 vindt er na de Eind-afnames van de toetsen van Cito – Leerling in Beeld (LIB) een voorlopige advisering plaats voor de lln. Hierbij schuiven de leerkracht van groep 7, de IB’er en de directie aan;

- De voorlopige advisering is gebaseerd op de resultaten van de methodetoetsen en de toetsen van het leerlingvolgsysteem. Daarnaast wordt er bij de voorlopige advisering gekeken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling. Verder zijn de inzet, de werkhouding en de zelfstandigheid van belang om tot een gefundeerd voorlopig advies te komen;

- In groep 8 vinden vervolgens voor de herfstvakantie de afnames plaats van de Begin-toetsen van Cito LIB;

- Vóór 10 januari wordt er gekeken of het voorlopige advies nog steeds passend is, gelet op de ontwikkeling die is doorgemaakt in groep 8. Hierbij zijn de leerkracht van groep 8, groep 7, de IB'er en de directie betrokken;

- In de periode tussen 10 en 31 januari 2024 vinden de oudergesprekken plaats en wordt het, nog steeds voorlopige, uitstroomadvies gegeven aan leerling en ouders;

- Op dinsdag 6 februari en woensdag 7 februari 2024 maken de leerlingen de eindtoets van de basisschool, de zogeheten ‘doorstroomtoets’;

- Uiterlijk 15 maart 2024 ontvangt de school de uitslag van de doorstroomtoets;

- Leerlingen en ouders ontvangen dan uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies;

- Heeft de leerling een hogere toetsscore dat niet passsend is bij het voorlopige schooladvies, dan geeft school ook een hoger definitief schooladvies. Alleen wanneer de school dit hogere advies in het belang van de leerling niet verantwoord vindt , kan school besluiten het advies niet te verhogen. We zullen deze beslissing dan in een gesprek met ouders onderbouwen. .

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school staan de begrippen veiligheid, respect en vertrouwen voorop. We zien de kinderen graag met plezier naar school toe gaan. Daarom werken we op verschillende manieren aan de sociale veiligheid, een prettig schoolklimaat, onderlinge verbondenheid en de ontwikkeling van sociale vaardigheden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 16 januari 2020 hebben we bezoek gehad van de inspectie. De inspecteur is in verschillende groepen geweest om te kijken naar het didactisch handelen bij ons op school. Vol trots kunnen we vertellen dat de inspecteur zeer onder de indruk is van hoe wij op school werken. 

Bij ons op De Maten ziet hij leerkrachten die:

  • enthousiast hun vak uitoefenen
  • zorgen voor rust in de groep
  • korte en duidelijke instructies geven
  • kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor eigen keuzes
  • gericht zijn op het leerproces

Bij ons op De Maten ziet hij leerlingen die:

  • erg betrokken en enthousiast zijn
  • vanaf groep 1 al gestimuleerd worden om samen te werken aan opdrachten
  • gemotiveerd zijn om te werken aan eigen gestelde doelen
  • eigenaar zijn van hun eigen leerproces

Terug naar boven