CBS Rehoboth

Ykesloot 6 9821 TS Oldekerk

  • We werken aan een groeimindset, waarbij we kinderen leren door te zetten en problemen als uitdaging te zien om ze te laten groeien als mens.
  • Je veilig voelen is een voorwaarde om te leren. Wij gebruiken de Kanjermethode om te zorgen voor een veilig pedagogisch klimaat
  • Schoolfoto van CBS Rehoboth

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze school wordt door de inspectie mede beoordeeld op de resultaten van de eindtoetsen van de afgelopen drie jaar. Hierbij wordt er gekeken naar de behaalde referentieniveaus. We hebben de afgelopen drie jaren een voldoende resultaat behaald op zowel het 1F niveau als op het 2F/1S niveau. 

Het behalen van referentieniveaus is belangrijk omdat dit aangeeft dat leerlingen de benodigde vaardigheden en kennis hebben op het desbetreffende niveau. De leerlingen hebben allemaal volgens verwachting en op hun eigen niveau gepresteerd.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door middel van het leerlingvolgsysteem van Cito volgen wij de leerlingen op de vakken van rekenen, spelling, technisch- en begrijpend lezen. Twee keer per jaar worden deze toetsen afgenomen en geanalyseerd. Deze analyses worden met het hele team besproken middels een opbrengstgesprek. De tussenresultaten geven de kwaliteit van het onderwijs weer halverwege het schooljaar. Bij onze school zijn deze resultaten de onderlegger voor het nieuwe groepsplan voor de tweede helft van het schooljaar. Ook dienen ze voor ons als maatstaf in vergelijking met voorgaande jaren.

Naast leerresultaten hechten we veel waarde aan andere talenten en vaardigheden van leerlingen. 
We vinden het belangrijk dat leerlingen hun eigen talenten kunnen ontwikkelen, dat is vaak een ander talent dan goed in taal of rekenen zijn.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Met ingang van het het schooljaar 2023-2024 wordt in groep 8 de doorstroomtoets afgenomen. Deze toets is bedoeld om het schooladvies van leerlingen te ondersteunen en te verifiëren. Het doel van de doorstroomtoets is om te zorgen voor een objectieve beoordeling van het niveau van de leerling en om ervoor te zorgen dat het schooladvies goed aansluit bij het vaardigheidsniveau van de leerling.

De doorstroomtoets komt  naast de plaatsingswijzer en het reguliere schooladvies dat op basis van de observaties, resultaten en ontwikkeling van de leerling wordt gegeven. In het advies van de school nemen we naast de capaciteiten ook de interesses, motivatie, aard en aanleg van de leerling mee. De scores van de doorstroomtoets onderstrepen meestal het advies van de leerkracht. Als de score op de toets daar aanleiding toegeeft, kan het schooladvies naar boven aangepast worden. De scores van de doorstroomtoets gebruiken we ook om de resultaten van ons onderwijs te analyseren en indien noodzakelijk te verbeteren.

In groep 7 wordt er aan het eind van het schooljaar een voorlopig advies voor de keuze van het vervolgonderwijs gegeven. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

School is bedoeld om te leren. Dit kan alleen als kinderen zich veilig voelen op De Rehoboth. De visie en levenshouding van de Kanjertraining vormen het uitgangspunt van ons sociale veiligheidsbeleid. We hebben een duidelijke visie op hoe we met elkaar omgaan en willen graag samen met ouders en kinderen zorgen voor een veilige school. U kunt dit terugvinden in ons sociale veiligheidsprotocol. 

Het doel van de Kanjertraining laat zich als volgt omschrijven:

  • Kinderen voelen zich veilig op ons school (sociaal, psychisch en fysiek)
  • Kinderen, medewerkers, directie, kanjer-/anti-pestcoördinator en ouders weten wat ze kunnen doen ter preventie van onveilige situaties en hoe ze kunnen handelen als het toch onveilig wordt.   

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan, en om bij te dragen aan de samenleving (burgerschap). Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen leren op deze manier om op een positieve manier deel te nemen aan de maatschappij.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Rust en wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Bij het inspectiebezoek in 2019 hebben we een voldoende van de inspectie gekregen, we vallen onder het basistoezicht.

Terug naar boven