CBS Rehoboth

Ykesloot 6 9821 TS Oldekerk

  • We werken aan een groeimindset, waarbij we kinderen leren door te zetten en problemen als uitdaging te zien om ze te laten groeien als mens.
  • Je veilig voelen is een voorwaarde om te leren. Wij gebruiken de Kanjermethode om te zorgen voor een veilig pedagogisch klimaat
  • Schoolfoto van CBS Rehoboth

Het team

Toelichting van de school

Op CBS Rehoboth werken directie, intern begeleider en leerkrachten en leerkrachtondersteuner(s) dagelijks aan het verzorgen van kwalitatief goed onderwijs.

Het team bestaat uit:

  • 1 directeur
  • 1 intern begeleider
  • 1 kwaliteitscoördinator in opleiding
  • 14 groepsleerkrachten
  • 1 onderwijsassistent
  • 1 administratief medewerker
  • 1 conciërge
  • meerdere stagiaires door het schooljaar heen


Binnen ons team zijn er twee leerkrachten gespecialiseerd in bewegingsonderwijs en hebben we twee specialisten ' het Jonge kind'. 
Verder hebben we een rekencoördinator en twee kanjercoördinatoren.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Verlof wordt van te voren aangevraagd bij de directeur. Wij nemen contact op met SLIM; een organisatie die de vervangingen binnen Quadraten regelt. Mocht er vanuit de vervangingspool geen vervanger beschikbaar zijn, dan worden er collega's benaderd die normaal gesproken niet werken op die dag.
Mocht er geen vervanging mogelijk zijn, dan verdelen we de leerlingen over de andere groepen. In het uiterste geval blijft een groep thuis, omdat er geen vervanging beschikbaar is en verdeling van de leerlingen over andere groepen niet mogelijk/wenselijk is op die betreffende dag.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen ons schoolteam hebben wij verschillende expertises en geschoolde vakleerkrachten, zoals een;

  • Rekencoördinator, deze neemt het team mee in de reken-ontwikkeling van de school,
  • Cultuurcoördinator, schrijft beleid op het gebied van cultuur, vraagt subsidies aan en geeft richting aan het cultuur-onderwijs op school,
  • ICT-coördinator schrijft beleid op het gebied van ICT, regelt de lopende zaken ten aanzien van ICT, MOO, Heutink, Basispoort,
  • Intern begeleider coördineert de leerlingenzorg, houdt leerling- en groepsbesprekingen, ondersteunt en coacht leerkrachten,
  • Twee Kanjercoördinatoren zij zijn het aanspreekpunt voor de leerkrachten en kinderen ten aanzien van het anti-pestprotocol/ Kanjertraining en geven inhoudelijke adviezen t.a.v. de doorgaande lijn sociaal emotioneel leren in de school,
  • De specialisten 'Het Jonge kind' zorgen voor een doorgaande lijn en continue ontwikkeling in de onderbouw. Ze geven samen met de andere leerkrachten optimaal vorm aan het kleuteronderwijs en zorgen voor een soepele overgang van de oudste kleuters naar groep 3. 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het doel van het onderwijs aan het jonge kind is het ontwikkelen van het kind in zijn totaliteit op de volgende onderdelen: motorisch, sociaal emotioneel en cognitief. De middelen waarmee wij dit onderwijs onder andere vormgeven bestaan uit het aanbieden van een veelheid van materiaal waarbij het kind aangeeft wat bij zijn “gevoelige periode” past. Het kind verlegt zijn grenzen tot op de rand van het wel en niet kunnen. 

Bij ontwikkelend- en spelend leren spelen de volgende zaken een rol: 

  • laten spelen en leren 
  • totaliteitsontwikkeling  
  • leerkracht stimuleert, speelt mee en observeert  
  • aanbieden van zinvolle activiteiten  
  • verscheidenheid in de leerstof  
  • op 'natuurlijke' wijze differentiëren (adaptief onderwijs)  
  • aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen  
  • evalueren (ook door observaties)  

Leerstofaanbod voor de kinderen in de onderbouw
Kleuters leren al doende, tijdens hun spel. Wij spelen daarop in door te zorgen dat er veel geschikt materiaal is, waarvan kleuters kunnen leren. We praten met kinderen over allerlei onderwerpen. Er wordt veel aandacht besteed aan de sfeer en de onderlinge relaties. Het is belangrijk om een zo veilig mogelijke omgeving te creëren, waarin een optimale ontwikkeling kan plaatsvinden. In de onderbouw  wordt met thema’s gewerkt. In de onderbouwgroepen worden vaak zogenaamde thematafels en themahoeken ingericht.   

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In groep 3 gebruiken we de methode Veilig Leren Lezen - KIM Versie, waarbij taal- en het leesonderwijs (deels)geïntegreerd is.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zorg en begeleiding
We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Onze leerkrachten zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van de leerlingvolgsystemen van Cito en ParnasSys (cognitieve ontwikkeling). Voor het volgen van de sociale ontwikkeling gebruiken we het volgsysteem van Kanvas dat hoort bij onze Kanjertraining.  Wij vergelijken de uitkomsten, onze observaties en de toetsresultaten met onze doelen voor zowel de groep als de individuele leerling (normen /verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning.

Ons schoolondersteuningsplan (SOP) verheldert welke leerlingen we zorg kunnen bieden en wat de extra ondersteuning van leerlingen inhoudt. We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend (dagelijks leerkracht handelen) en twee keer per jaar zijn er groepsbesprekingen met ib’er en groepsleerkracht(en). Tijdens deze groepsbesprekingen komen aan de orde: de ontwikkeling van de groep als geheel (en het leerkrachtgedrag), de ontwikkeling van de subgroepen en de ontwikkeling van individuele leerlingen. De afspraken naar aanleiding van het overleg worden vastgelegd en gemonitord.

De belangrijkste kenmerken (en eigen kwaliteitsaspecten) van onze school zijn:

  1. De leerkrachten kennen de leerlingen.
  2. De leerkrachten zetten betrouwbare en valide toetsen in om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. Hierbij wordt gekeken naar de ontwikkeling die de leerling t.o.v. zichzelf heeft gemaakt. Zolang er voldoende groei is, is er geen sprake van zorg op dit gebied.
  3. De leerkrachten signaleren vroegtijdig welke leerlingen zorg nodig hebben. Zorg kan twee dingen betekenen: extra ondersteuning of extra uitdaging.
  4. Ouders worden betrokken bij de (extra) zorg voor hun kind.
  5. Externe partners worden, indien noodzakelijk, betrokken bij de zorg voor leerlingen.
  6. De school gebruikt een samenhangend systeem van instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen.
  7. Op basis van een analyse van de verzamelde gegevens bepaalt de school de aard en de zorg voor zorgleerlingen.
  8. De school voert de zorg planmatig uit.
  9. De school gaat zorgvuldig de effecten van de zorg na.
  10. De intern begeleider coördineert de zorg en begeleiding.

Passend onderwijs
Elk kind heeft recht op goed en passend onderwijs. Onze school richt zich op het geven van basisondersteuning en waar mogelijk op het geven van extra ondersteuning. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben naar het kind. Kan het kind zich niet genoeg ontwikkelen binnen de kaders van ons schoolondersteuningsprofiel, dan melden we dit aan de ouders en gaan wij samen met de ouders op zoek naar onderwijs dat beter bij het kind past. De orthopedagoog van stichting Quadraten wordt hierbij geconsulteerd. In ons schoolondersteuningsprofiel hebben we beschreven welke ondersteuning we kunnen geven. Voor verdere informatie over passend onderwijs zie:  Website van Quadraten

Extra ondersteuning
Naast de extra ondersteuning van de leerkracht of de onderwijsassistent kan het zijn dat een leerling op een eigen leerlijn werkt. Wanneer het nodig is om een leerling een eigen leerlijn te geven, omdat bv. het niveau van de leerling sterk afwijkt van de leeftijdsgenoten, schrijven we een ontwikkelingsperspectief plan (OPP). Het OPP beschrijft welke leerstof die leerling krijgt aangeboden en welke begeleiding en ondersteuning de school aanbiedt. Tevens vermeldt het OPP de doelen m.b.t. de specifieke vakken en de aanpak van de leerkracht (afstemming). Het OPP wordt om de 6-8 weken besproken en twee keer per jaar formeel geëvalueerd. Bij de evaluatie zijn de ouder(s) (en het kind) betrokken. Als school hebben we nauw contact met specialisten binnen onze stichting, waardoor we ondersteuning op maat kunnen bieden. Uitgangspunt blijft dat het kind zich zo goed mogelijk kan blijven ontwikkelen en dat de zorg voor de overige kinderen ook gewaarborgd blijft. Wanneer dit niet lukt zijn de grenzen aan de zorg bereikt. Verwijzing naar het S(B)O behoort dan tot de mogelijkheden, uiteraard na uitvoerig overleg met ouders.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het team heeft zich geschoold in meer- en hoogbegaafdheid en het aanbod op dit gebied is volop in ontwikkeling. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft nauwe contacten met zowel KidsCasa, Jaribabo als de peuterspeelzaal. Er vinden ook regelmatig gesprekken plaats tussen school en de externe partners.

Wanneer kinderen naar de peuterspeelzaal zijn geweest, krijgt de school een overdrachtsrapportage als ouders hiermee instemmen. Deze wordt zorgvuldig gelezen door Intern begeleider en groepsleerkracht en krijgt zijn plek in het leerlingendossier.

Terug naar boven