Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Aanleiding
In de bestaande visie, die te lezen is op onze website, staat onder andere vermeld dat we kinderen meer eigenaarschap willen geven over hun leerproces en dat we kindgerichter willen werken. We willen kinderen het onderwijs geven dat ze klaar maakt voor een goede doorstroom naar het voortgezet onderwijs en de maatschappij van de toekomst. Ons onderwijs is groepsdoorbrekend, waarbij het mogelijk is dat een kind in een andere groep instructie ontvangt.
Coach
Iedere leerkracht is coach van een groepje kinderen uit de groep. De coach voert in de midden- en bovenbouw structureel (ongeveer 1 keer in de maand) coachgesprekken met het kind. In de onderbouw voert de coach gesprekken als dit nodig is. Verder houdt de coach de voortgang van het kind in de gaten en voert ouder-kind-leerkracht-gesprekken. De coach van uw kind is uw contactpersoon. Zo streven we naar meer continuïteit in de begeleiding van uw kind.
Eigenaarschap en zelfstandigheid
We vinden het belangrijk dat kinderen leren ontdekken wat ze al goed kunnen en wat ze nog moeten leren. We zullen de kinderen dit langzaamaan leren. In de onderbouw werken we met een planbord en een dagtaak. Vanaf leerjaar 4 breiden we dit uit naar een tweedaagse taak en in de bovenbouw werken we met een weektaak. Het kind plant, reflecteert en evalueert samen met de coach en/of betreffende leerkracht. De kinderen die de lesstof al begrijpen kunnen sneller door naar moeilijkere lesstof. De kinderen die extra hulp nodig hebben, worden extra begeleid. De kinderen helpen elkaar ook onderling. Het ene kind kan hierin meer vrijheid aan en het andere kind zal op dit punt meer gestuurd moeten worden. Deze expertise bezitten onze leerkrachten en hierin zullen we maatwerk leveren.
Bordsessies
Op onze school werken we met Stichting LeerKRACHT. Dit met als doel om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en altijd het kind centraal te stellen bij wat we doen. Bordsessies doen we met de kinderen en het team. Dit zullen we ook blijven doen. In iedere groep hangt een bord met doelen waaraan gewerkt wordt. We steken in het begin vooral in op de regels en routines binnen de groepen en de kinderen komen vast ook met goede doelen. De leerkrachten hebben geregeld overleg. Binnen het team is geregeld afstemming en er zijn teamsessies waarin de grotere centrale thema’s en doelen besproken worden. Zo werken we voortdurend en planmatig aan verbetering van het onderwijs.
Portfolio
We willen dat kinderen zichzelf ontwikkelen; dat ze zich bewust zijn van de volgende leerstap die ze moeten nemen. We willen de groei zichtbaar maken op product- en procesniveau. Om die reden zijn wij gestart met het portfolio. Het portfolio is de vervanging van het traditionele rapport. Het wordt een trotsmap van het kind met resultaten, maar ook met reflecties. De kinderen van de midden- en bovenbouw presenteren tijdens de contactmomenten hun portfolio (dus hun ontwikkeling) aan u. Wat gaat goed en wat kan beter? Zo bevorderen we het eigenaarschap over het leren.
Wij investeren in de eerste twee leerjaren, net als in de andere groepen, veel tijd aan taal/woordenschat en rekenen. Spelenderwijs laten we onze kleuters kennis en vaardigheden opdoen. Voorop staat dat ze mogen ontdekken, worden uitgedaagd, samen groeien en vooral ook veel buiten spelen en leren. Hiermee voldoen wij ruimschoots aan de urennorm. Verder besteden wij natuurlijk aandacht aan creativiteit, Engels, levensbeschouwing, executieve vaardigheden, sociale redzaamheid, KIVA, bewegingstussendoortjes. Hiermee hebben wij een weloverwogen en stevig onderwijsaanbod voor onze kleuters.
Wij investeren veel tijd in de basisvakken taal/lezen, rekenen en spelling vanuit thema's, waarbij ook kennis van de wereld een belangrijke basis vormt. Hiermee voldoen wij ruim aan de urennorm. Verder besteden wij natuurlijk aandacht aan creativiteit, Engels, levensbeschouwing, executieve vaardigheden, sociale redzaamheid, KIVA, bewegingstussendoortjes en adaptief aanbod (zelfstandig werken en/of verwerking middels samenwerken van de lesstof). Hiermee hebben wij een weloverwogen en stevig onderwijsaanbod.
We kijken voortdurend en cyclisch waar onderwijsbehoeften van kinderen liggen. Waar mogelijk komen we tegemoet aan deze behoeften in onze eigen organisatie en voor heel specialistische ondersteuning wordt het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs ingeschakeld. Zie het 'Schoolondersteuningsprofiel' hoe dit in zijn werk gaat.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het nieuwe schooljaar wordt het NPO budget en de subsidie basisvaardigheden besteedt aan extra mankracht, ondersteuning en middelen, zodat we in kunnen zetten op zorg op maat.
We werken waar nodig groepsdoorbrekend, zodat leerlingen op hun eigen niveau instructie ontvangen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.