Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Vanaf groep 3 zitten leerlingen in een combinatieklas. De groep 1 en 2 zitten niet gecombineerd. Elke klas heeft een aantal dagen in de week ondersteuning van een onderwijsassistent of stagiaire.
In de groepen 7-8 wordt HVO of GVO aangeboden. Hiervoor komen vakleerkrachten die geschoold zijn.
Voor de gymlessen vanaf groep 3 wordt de buurtsportcoach ingezet. Dit ervaren wij als een meerwaarde waarbij de kinderen welvaren bij de expertise van de vakleerkracht.
Het kind staat bij ons centraal. De verschillende activiteiten sluiten aan bij de ontwikkeling en belevingswereld van het jonge kind. Jonge kinderen ontdekken via spel, handelen, bewegen en doen de wereld om zich heen. Dit heet “ervaringsleren”. We sluiten aan bij de nieuwsgierigheid en betrokkenheid van de kinderen. Hierbij is er veel aandacht voor het vrije spel, zoals rollenspel, waarbij er veel interactie tussen kinderen centraal staat, zoals bijvoorbeeld in ons speelhuis of in het speellokaal. Je leert overleggen, samen werken, incasseren en veel taal etcetera.
Ouders die op zoek zijn naar een andere school door een verhuizing willen altijd graag weten met welke methodes we werken.
Lezen: Veilig leren lezen, Close reading.
Voor technisch lezen voor de groepen 4 t/m 8 hebben we zelf een gevarieerd aanbod gecreëerd waarbij de leerkracht alle kinderen instructie kan geven.
Taal: Staal, Pennenstreken.
Rekenen en wiskunde: Wereld in Getallen.
Wereldoriëntatie: De zaken van Zwijsen, Kanjertraining en Jeugd verkeerskrant. Daarnaast werken we twee keer per jaar aan een project met alle groepen.
Kunstzinnige en creatieve vorming: 1-2-3-Zing en lessen van internet.
Bewegingsonderwijs: Basislessen bewegingsonderwijs.
Levensbeschouwing: We geven niet het vak Fries, maar Heemkunde ter vervanging. schooljaar 23/24 zetten wij expliciet in om Fries en de Friese taal meer aandacht te geven. Hiervoor is o.a. een subsidie aanvraag "Frysk foar no en letter" uitgegaan.
Heemkunde bieden we geïntegreerd aan bij met name de oriëntatie op mens en wereld. Dit doen wij middels deelname aan het project van de Veerkieker.
HVO/GVO: Humanistisch Vormingsonderwijs en Godsdienstig Vormingsonderwijs.
Engelse taal: Take it easy.
Diversen: Hieronder vallen kringactiviteiten, zelfstandig werken etc. Kortom alles wat niet onder de eerder genoemde vakgebieden valt.
Als dorpsschool vinden wij het belangrijk om ervoor te zorgen dat alle kinderen uit het dorp en buurtdorpen hier een plekje kunnen krijgen.
Zo kunnen de kinderen met een hogere denkvaardigheid zich uitleven op de plustaken en vraagstukken van een hogere denkvaardigheden.
Voor de kinderen die extra hulp nodig hebben voor bepaalde vakken organiseren we instructiegroepen op niveau. We hebben dit zo georganiseerd dat uw kind een doorgaande leerlijn volgt in de jaren op De Striepe.
Vier keer per jaar wordt de voortgang met de IB'er besproken en geëvalueerd. Bij een mogelijke plaatsing van een leerling met extra onderwijsbehoeften wordt gekeken naar de ernst van de problematiek, de draagkracht van het team en de samenstelling van de groep waarin de leerling geplaatst zou moeten worden. Wij bieden voor alle kinderen naast het basisprogramma een aantal taken op maat aan.In de bijlage, is ons Schoolondersteuningsprofiel toegevoegd.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
--
Als uw kind 4 jaar wordt mag het naar de basisschool. Heeft uw kind hiervoor al gebruik gemaakt van een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal dan plannen we (met uw toestemming) een 'warme overdracht' met deze begeleiders. We krijgen dan bijvoorbeeld informatie over de ontwikkelingen die uw kind heeft gemaakt en waar hij/zij graag mee speelt. We kunnen dan naast het kennismakingsgesprek met u goed aansluiten bij het niveau en interesse van uw kind. De overgang verloopt dan zo soepel mogelijk.