Basisschool de Striepe

Hoofdweg 193 8474 CE Oldeholtpade

  • Onze school ligt op een prachtige plek, midden in de natuur.
  • Onze school beschikt over twee ruime pleinen waar naar hartenlust ontdekkend geleerd kan worden.
  • In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met behulp van thema's. Dit vindt je in de verschillende hoeken terug!
  • Kinderen hebben op onze school de mogelijkheid te kiezen uit verschillende werkplekken, zowel in het klaslokaal als daarbuiten.
  • Kinderen spelen op ons groene plein!

Het team

Toelichting van de school

Aan onze school zijn 8 groepsleerkrachten, een onderwijsassistente, een IB-er en een directeur verbonden.  
De directeur zorgt ervoor dat de schoolorganisatie vlot verloopt en heeft de eindverantwoordelijkheid voor alle beleidsterreinen op schoolniveau.
De groepsleerkrachten hebben als eerste verantwoordelijkheid het onderwijs in hun groep goed te verzorgen.
De intern begeleider (IB-er) coördineert de speciale begeleiding voor kinderen met leer- en gedragsproblemen. Ook onderhoudt zij het leerlingvolgsysteem en beheert de leerlingendossiers.             

Er zijn groepsleerkrachten met een speciale taak, zoals: 

  • Een cultuur coördinator
  • Een gezonde-schoolcoördinator
  • Een taal coördinator
  • Een lees coördinator

Daarnaast heeft de school stageplaatsen voor Pabo studenten, CIOS studenten en de opleiding tot onderwijsassistent.  

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Lesuitval proberen we vanzelfsprekend zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht er toch een leerkracht afwezig zijn, dan proberen we een invalleerkracht in te zetten. Omdat er ook in onze regio een tekort is aan invalleerkrachten, werken de scholen binnen ons bestuur met een protocol waarin onderstaande stappen worden doorlopen. Mocht er geen invalleerkracht beschikbaar zijn, dan proberen we eerst intern een oplossing te vinden. Gedurende de eerste dagen wordt de vervanging indien mogelijk intern opgelost. Dit kan bijvoorbeeld door de extra inzet van een eigen leerkracht, de inzet van directie of intern begeleider. Slechts in het uiterste geval hebben de leerlingen geen les op school. Bij langdurige vervanging wordt extern naar een structurele oplossing gezocht.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 zitten leerlingen in een combinatieklas. De groep 1 en 2 zitten niet gecombineerd. Elke klas heeft een aantal dagen in de week ondersteuning van een onderwijsassistent of stagiaire.  

In de groepen 7-8 wordt HVO of GVO aangeboden. Hiervoor komen vakleerkrachten die geschoold zijn. 
Voor de gymlessen vanaf groep 3 wordt de buurtsportcoach ingezet. Dit ervaren wij als een meerwaarde waarbij de kinderen welvaren bij de expertise van de vakleerkracht. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het kind staat bij ons centraal. De verschillende activiteiten sluiten aan bij de ontwikkeling en belevingswereld van het jonge kind. Jonge kinderen ontdekken via spel, handelen, bewegen en doen de wereld om zich heen.  Dit heet “ervaringsleren”. We sluiten aan bij de nieuwsgierigheid en betrokkenheid van de kinderen. Hierbij is er veel aandacht voor het vrije spel, zoals rollenspel, waarbij er veel interactie tussen kinderen centraal staat, zoals bijvoorbeeld in ons speelhuis of in het speellokaal. Je leert overleggen, samen werken, incasseren en veel taal etcetera.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Ouders die op zoek zijn naar een andere school door een verhuizing willen altijd graag weten met welke methodes we werken.

Lezen: Veilig leren lezen, Close reading.
Voor technisch lezen voor de groepen 4 t/m 8 hebben we zelf een gevarieerd aanbod gecreëerd waarbij de leerkracht alle kinderen instructie kan geven.
Taal: Staal, Pennenstreken.
Rekenen en wiskunde: Wereld in Getallen.   
Wereldoriëntatie: De zaken van Zwijsen, Kanjertraining en Jeugd verkeerskrant. Daarnaast werken we twee keer per jaar aan een project met alle groepen.
Kunstzinnige en creatieve vorming: 1-2-3-Zing en lessen van internet.
Bewegingsonderwijs: Basislessen bewegingsonderwijs.
Levensbeschouwing: We geven niet het vak Fries, maar Heemkunde ter vervanging. schooljaar 23/24 zetten wij expliciet in om Fries en de Friese taal meer aandacht te geven. Hiervoor is o.a. een subsidie aanvraag "Frysk foar no en letter" uitgegaan. 
Heemkunde bieden we geïntegreerd aan bij met name de oriëntatie op mens en wereld. Dit doen wij middels deelname aan het project van de Veerkieker. 
HVO/GVO: Humanistisch Vormingsonderwijs en Godsdienstig Vormingsonderwijs.   
Engelse taal: Take it easy.         
Diversen: Hieronder vallen kringactiviteiten, zelfstandig werken etc. Kortom alles wat niet onder de eerder genoemde vakgebieden valt.   

  

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Als dorpsschool vinden wij het belangrijk om ervoor te zorgen dat alle kinderen uit het dorp en buurtdorpen hier een plekje kunnen krijgen.
Zo kunnen de kinderen met een hogere denkvaardigheid zich uitleven op de plustaken en vraagstukken van een hogere denkvaardigheden.
Voor de kinderen die extra hulp nodig hebben voor bepaalde vakken organiseren we instructiegroepen op niveau. We hebben dit zo georganiseerd dat uw kind een doorgaande leerlijn volgt in de jaren op De Striepe.
Vier keer per jaar wordt de voortgang met de IB'er besproken en geëvalueerd. Bij een mogelijke plaatsing van een leerling met extra onderwijsbehoeften wordt gekeken naar de ernst van de problematiek, de draagkracht van het team en de samenstelling van de groep waarin de leerling geplaatst zou moeten worden. Wij bieden voor alle kinderen naast het basisprogramma een aantal taken op maat aan. 

In de bijlage, is ons Schoolondersteuningsprofiel toegevoegd.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

--

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Als uw kind 4 jaar wordt mag het naar de basisschool. Heeft uw kind hiervoor al gebruik gemaakt van een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal dan plannen we (met uw toestemming) een 'warme overdracht' met deze begeleiders. We krijgen dan bijvoorbeeld informatie over de ontwikkelingen die uw kind heeft gemaakt en waar hij/zij graag mee speelt. We kunnen dan naast het kennismakingsgesprek met u goed aansluiten bij het niveau en interesse van uw kind. De overgang verloopt dan zo soepel mogelijk. 

Terug naar boven