CNS 'De Regenboog'

Van Sytzamalaan 5 BG 8096 AR Oldebroek

Schoolfoto van CNS 'De Regenboog'

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school wordt al enkele jaren het School EindOnderzoek (SEO) van Centraal Nederland afgenomen. De keus voor deze eindtoets ligt in het feit, dat het IQ van de leerling wordt vergeleken met de schoolvorderingen. Volgens ons geeft dit een beter beeld van elk uniek kind, dan alleen een vergelijking met landelijk gemiddelden op het onderdeel schoolvorderingen.

Onderstaande scores zijn schoolgemiddelden. Is de score lager dan -0,5, dan zit je in het rode deel en is het onvoldoende. Een score tussen de -0,5 en 0,5 is voldoende en boven de 0,5 is een goed.

  • 2012-2013 0,23 voldoende
  • 2011-2012 0,70 goed
  • 2010-2011 0,20 voldoende
  • 2009-2010 0,27 voldoende

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Bij het basisarrangement krijgt een school eenmaal in de vier jaar een bezoek van de inspectie. Tussentijds kunnen er wel bezoeken rondom een thema gepland worden. CNS 'De Regenboog' heeft in september 2011 voor het laatst de inspecteur op bezoek gehad. De inspectie heeft vertrouwen in de school, zodat een strenger toezicht niet nodig is. Daar zijn we blij mee.

De resultaten van de leerlingen zijn op peil. Door invoering van nieuwe methodes, nascholing van de leerkrachten en volgen van leerlingen werken we aan een constante kwaliteitsverbetering.

Wat betreft het vastleggen van procedures rondom kwaliteitsbewaking en dossiers is winst te halen. Deze administratieve handelingen zijn ondertussen sterk verbeterd. Deze informatie wordt gebruikt om de kwaliteit van het onderwijs te volgen en verantwoording af te leggen aan de ouders en externen.

Terug naar boven