Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten worden gemeten door het afnemen van de IEP tussentoetsen. De afname hiervan gebeurt in januari en mei/juni. Deze resultaten worden door de leerkrachten geanalyseerd en besproken in een teamsessie. Met de acties die hieruit komen verbeteren de leerkrachten hun onderwijsaanbod voor de hele groep en voor individuele leerlingen.
Het schooladvies komt tot stand door analyse van de resultaten door de leerkracht van groep 8 en de IB-er. De leerkracht informeert ouders en leerling hierover in een voorlopig en een definitief adviesgesprek.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We werken met de methode Verbindend Gezag. Hierin staat de relatie tussen het team, de leerlingen en de ouders centraal. het team heeft hier de cursus voor gevolgd en de waarden hiervan worden uitgedragen door de leerlingen en het team.
De school werkt met de methode Kanjertraining. De lessen hiervoor staan structureel op het programma en de uitgangspunten worden dagelijks toegepast en uitgedragen door de leerlingen en het team.
Er is een nieuw beleidsplan op burgerschap opgesteld door het team. Hierin worden accenten gelegd die voor het team belangrijk zijn. vanuit deze accenten wordt aandacht besteed aan diversiteit, sociale en digitale omgangsvormen en zorg voor de (leef)omgeving.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.