Openbare basisschool De Kikkenduut

Burg. Verwielstraat 65 5062 GC Oisterwijk

  • Kamp in het Prehistorisch Museum Eindhoven
  • Je goed en veilig kunnen bewegen in het verkeer is heel belangrijk. We leren de kinderen theorie en oefenen in de praktijk.
  • We maken een robot die zelfs kan schrijven. Gelukkig kunnen onze kinderen zelf ook goed schrijven.
  • Ieder jaar gaan we met de hele school naar de Duinen. Een dag om nooit te vergeten!
  • Alle leerlingen  krijgen 8 keer per jaar dansles van Marieke. Tijdens de viering kun je hier meer van zien.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Met de eindtoets kan uw kind laten zien wat hij/zij in acht jaar op de basisschool geleerd heeft op het gebied van taal en rekenen. De Kikkenduut heeft gekozen om hier voor Cito eindtoets te gebruiken. 

De toets geeft een advies voor een schoolniveau. De toets wordt schriftelijk afgenomen. We vinden het fijn dat we alle kinderen naar de middelbare school van hun keuze kunnen laten gaan en dat ze het daar goed doen. Van de middelbare scholen krijgen we positieve feedback over de zelfstandigheid en de sociale interactie van onze leerlingen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In alle groepen zijn er tussentijdse metingen van resultaten. Daar worden onder andere observaties en methodetoetsen voor gebruikt. De leerkrachten analyseren de resultaten en passen aan de hand daarvan hun handelen aan. Dit wordt in groepsoverzichten beschreven. Daarnaast zijn er methode- onafhankelijke instrumenten in gebruik.

We nemen twee keer per jaar de CITO-toetsen af. Bij het analyseren van de opbrengsten gebruiken we de CITO toetsen· In de analyse nemen we mee:

  • de vaardigheidsscores en I-II-III-IV-V scores·
  • We hebben ambities vastgesteld per vakgebied op vaardigheidsscores·
  • We maken een analyse over meerdere schooljaren.

In groep 1-2 wordt Kijk en het groeidocument "Mijn Portret" gehanteerd. Ook deze resultaten worden besproken met de kwaliteitscoördinator. 

Interventies op schoolniveau:

  • De school heeft ambities gesteld op de drie doeldomeinen van Biesta: cognitie, persoonsvorming en burgerschapsvorming.· We hebben de cruciale leermomenten uitgewerkt in relatie tot de referentiekaders van rekenen en taal en maken bewuste keuzes in het aanbod en de instructie (nemen daar de theorie van Rosenshine in mee).
  • Monitoring door medewerker onderwijs en kwaliteit vanuit de Opmaat groep via de Directeuren Leerkring. De Kikkenduut heeft vanwege de goede opbrengsten geen individuele monitoring nodig.
  • Vervolgen van HPO-visie op leren met goede instructies door het EDI-model en de Rosenshine principes.
  • We professionaliseren ons verder in de onderwerpen EDI en formatief handelen en we ontwikkelen onze doorgaande leerlijnen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de Kikkenduut adviseren we kansrijk. We houden daarbij rekening met verschillende factoren. We bekijken de resultaten van de leerlingen en bespreken deze met de leerkrachten. We spreken met de leerkrachten die de leerlingen de voorgaande jaren in de klas hebben gehad, de leerlingen nu in de klas hebben en de toekomstige groep 8 leerkracht. Een zorgvuldig proces om als eerste een voorlopig advies in groep 7 te kunnen delen met de leerling en ouders. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De zorg voor de sociaal-emtiionele ontwikkeling vormt de basis van ons onderwijs. Als kinderen starten op De Kikkenduut zijn zij nog afhankelijk, ze hebben zorg en hulp van anderen nodig. We leren hen, om in de 8 jaar dat ze bij ons zijn, te groeien tot zelfstandige en zelfredzame leerlingen. Daarbij werken we ook aan de vorming van een sterk individu. De jonge leerlingen bekijken de wereld waarbij ze zelf in het middelpunt staan. We leren hen om die blik te verbreden en te functioneren in de groep, klas, school en uiteindelijk de maatschappij.

Daarvoorzal de school een verscheidenheid aan leersituaties moeten scheppen. De verschillen in eigenschappen, prestaties en gedrag leiden tot kritisch inzicht. De kinderen leren verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf en voor anderen. 

Wij vinden voor alle kinderen daarom deze waarden van groot belang:

eigenheid (ik)

zelfontplooiing (groei)

saamhorigheid (samen met jou)

Samen vormt het de kernwaarde van onze school in de zin: “Ik groei samen met jou”. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • "Ik groei samen met jou"

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven