Openbare basisschool De Kikkenduut

Burg. Verwielstraat 65 5062 GC Oisterwijk

  • Kamp in het Prehistorisch Museum Eindhoven
  • Je goed en veilig kunnen bewegen in het verkeer is heel belangrijk. We leren de kinderen theorie en oefenen in de praktijk.
  • We maken een robot die zelfs kan schrijven. Gelukkig kunnen onze kinderen zelf ook goed schrijven.
  • Ieder jaar gaan we met de hele school naar de Duinen. Een dag om nooit te vergeten!
  • Alle leerlingen  krijgen 8 keer per jaar dansles van Marieke. Tijdens de viering kun je hier meer van zien.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We werken op De Kikkenduut het liefst met vertrouwde gezichten voor de kinderen. Bij kortdurend verlof (bijv. ziekte) van een leerkracht werken we samen met de vervangingsmanager. Bij langdurend verlof zullen we altijd in samenspraak met de MR (medezeggenschapsraad) overleggen hoe we de vrijgekomen plaats gaan invullen. 

Het lerarentekort is ook bij ons op school merkbaar. Soms lukt het niet om een verlof of ziektevervanging goed in te vullen. We hebben een protocol, vastgelegd in een kwaliteitskaart, over de stappen die we nemen bij ziekte of verlof van de leerkracht. Dit protocol is goedgekeurd door de MR. 



Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In schooljaar 2023-2024 zijn er 14 groepen.

3 groepen 1-2

1 groep 3

2 groepen 4

2 groepen 5 

2 groepen 6

2 groepen 7

2 groepen 8

We kiezen voor heterogene kleutergroepen, dat is een bewuste keuze. Vanaf groep 3 groeperen we de kinderen homogeen. Ons motto is: ‘Ik groei samen met jou’. Daarom organiseren we ook regelmatig activiteiten met kinderen uit verschillende jaargroepen. Voorbeelden van dergelijke activiteiten zijn: keuzecursus, duinendag, List-lezen en vieringen. Maar ook tijdens wereldoriëntatie zoeken we elkaar regelmatig op voor groepsoverstijgende thema-activiteiten.

Danslessen vormen een onderdeel van ons onderwijs. Bij ons op school worden de danslessen verzorgd in groep 1 t/m 8 door een vakleerkracht (Marieke Müller-Jabusch). Groep 8 wordt tevens aan het einde van het schooljaar intensief begeleid door Marieke bij het instuderen en uitvoeren van de dansen in de afscheidsmusical. Tijdens de lessen staan de dansbeweging en dansbeleving centraal, steeds op diverse manieren. Naast de lessen dans worden er regelmatig kleine dansen aangeleerd t.b.v. de weekvieringen. Dit gebeurt op aanvraag van de betreffende leerkracht van de groep. Dans in school hoort bij de Kikkenduut!

Bewegingslessen worden gegeven door de eigen leerkracht en door een vakleerkracht gym. 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De groepen 1&2 zijn op vrijdag vrij. 

We vinden het belangrijk dat onze jongste leerlingen een fijne start maken op school. We investeren daarom ook veel in het aanleren van de schoolse routines. Deze zijn door de hele school gelijk en zorgen voor een veilige en voorspelbare omgeving voor de kinderen. Hierdoor gaat het leren makkelijker en kunnen kinderen en leerkrachten zich focussen op het ontwikkelen van cognities, persoonsvorming en burgerschapsvorming. Ook het leren samen spelen en samenwerken leren we onze kinderen bewust aan. Saamhorigheid is immers onze kernwaarde. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Levensbeschouwing is onderdeel van lesaanbod in de geplande thema's van methode Alles in Eén. Om onze thema's voor de kinderen betekenisvol te maken, maken we zoveel mogelijk gebruik van de inspirerende omgeving van onze school. Zo zijn we soms voor rekenen op de markt te vinden en voor biologie in het bos. In het schooljaar 23-24 gaan we starten met een nieuwe Taal methode: Staal. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De ondersteuningsprofielen van de Tilburgse en Oisterwijkse scholen zijn met zorg door een externe auditor beschreven. Toch kunt u hierin lang niet alles lezen wat de school te bieden heeft. Daarom raden we u aan om met de school in gesprek te gaan over de ondersteuning in de school. De ondersteuningsprofielen van de scholen zijn beschreven in de termen van Indiceren Volgens Ondersteuningsbehoeften (IVO). De scholen worden daarbij getypeerd als: netwerkschool - smalle ondersteuningsschool - brede ondersteuningsschool - inclusieve school. Zie onderaan deze tekst voor meer uitleg over de typeringen.

OBS De Kikkenduut is op basis van het ondersteuningsprofiel te zien als een netwerkschool met kenmerken van een smalle ondersteuningsschool. Dit betekent dat de school over het algemeen een basisniveau van speciale onderwijsondersteuning biedt. Voor leerlingen met ingewikkelder onderwijsbehoeften wordt een beroep gedaan op speciale scholen en zorginstellingen.

Op OBS De Kikkenduut wordt onderwijs geboden dat passend is bij het ontwikkelingsniveau van onze leerlingen. Vanuit de groep als basis wordt aan leerlingen ondersteuning geboden door onderwijsassistenten. Samen met de leerkracht worden leerlingen begeleid in instructie en verwerking, waarbij extra handen in de klas worden ingezet om kinderen verder te helpen. Dat is voor alle kinderen, met meer ondersteuningsvragen of met een behoefte aan meer uitdaging. Leerkracht en onderwijsassistent stemmen dat onderling af.

Leerlingen helpen ook leerlingen. Dat varieert van maatjeswerk in de groep, tot tutorlezen door oudere leerlingen met jongere kinderen. Contacten met ouders van kinderen die een bijzondere onderwijsbehoefte hebben verlopen via de leerkracht, de KC-er is daarbij indien nodig. We laten ons als school ook begeleiden door het samenwerkingsverband passend onderwijs en hebben ongeveer een dag in de week daarvoor iemand in huis.

Ook de voor de meer- en hoogbegaafde kinderen bieden we gepaste begeleiding aan in de klas. We zien er op toe dat alle leerlingen de ondersteuning krijgen bij de onderwijsbehoefte die bij hen past. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school besteedt veel aandacht aan de extra ondersteuningsbehoefte van leerlingen. Naast het aanbod in de groep, is er een apart aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen en een ontwikkelprogramma voor de motorische ontwikkeling. Het team is continu bezig met het verbeteren van ons onderwijs. 

Samen met ouders zoeken leerkrachten en ondersteuners op De Kikkenduut naar de juiste begeleiding voor de leerlingen. Dat doen we door inzet van het ondersteuningsteam op De Kikkenduut. We bespreken met een team van experts de hulpvragen van school en/of thuis, om zo de juiste actie te kunnen nemen. Er zijn onderwijsondersteuners op school die samen met leerlingen, individueel of in groepjes, kunnen werken aan de doelen van de leerlingen. Sommige leerlingen hebben een intern arrangement wat betekent dat ze werken met een eigen leerlijn of doelen. We zijn trots om te zien dat de leerlingen hun doelen kunnen behalen met de extra ondersteuning en inzet. Dat motiveert hen weer om goed hun best te doen en meer successen te behalen. Die doelen kunnen gericht zijn op basiskennis en -vaardigheden, persoonsvorming en gedrag.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven