Openbare Basisschool De Korenbloem

Castaert 98 5688 PG Oirschot

  • In het najaar van 2013 zijn we in het nieuwe gebouw getrokken. We zijn er erg trots op!
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Korenbloem
  • Een veilige plek om samen te spelen.
  • Wil je even je energie kwijt? Dat kan op ons geliefde pannaveld. Zelfs na school is het een gezellige ontmoetingsplaats!
  • In ons gebouw werken we samen met kinderopvang en BSO ikOOK!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindtoets

2011-2012               534

2012-2013               540,4

2013-2014               537,3

2014-2015               536.3

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor de verschillende vakgebieden worden er regelmatig methode gebonden toetsen afgenomen of te bekijken of de aangeboden stof beklijft. De leerkrachten past hierop zijn dagelijkse aanbod aan. Vier keer per jaar evalueren de leerkrachten het onderwijs in de klas aan de hand van methode onafhankelijke toetsen en vragenlijsten. Twee keer per jaar doen leerkrachten dit aan de hand van de landelijk genormeerde CITO toetsen (groep 3 t/m 8) en screeningslijsten (groep 1-2). Twee keer per jaar wordt er gekeken naar de sociaal emotionele ontwikkeling aan de hand van een volgsysteem SCOLL. De leerkracht bekijkt samen met de intern begeleider hoe de groep zich ontwikkelt en wat de resultaten betekenen voor het aanbod in de klas. Daarnaast worden de resultaten van de individuele leerling bekeken om te kijken of het gegeven aanbod passend is bij de leerling. Wanneer nodig worden er aanpassingen gedaan in het aanbod van de leerling. Bij deze aanpassingen moet gedacht worden aan; verlengde instructie, extra uitdaging, extra aandacht voor executieve functies of begeleiding op sociaal emotioneel gebied door een gedragsspecialist. Tussentijds wordt door de leerkracht geëvalueerd of de ingezette acties het effect hebben. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uitstoomniveau op rekengebied scorend bij de 7% hoogst scorende scholen van Nederland. Op begrijpend lezengebied zitten we bij de 11% hoogst scorende scholen van Nederland. Aandachtspunt komend schooljaar wordt spelling.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven