Kindcentrum de Linde

Spoordonkseweg 1 5688 KB Oirschot

Schoolfoto van Kindcentrum de Linde

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op kindcentrum de Linde streven we ernaar dat ieder kind een ononderbroken ontwikkeling kan doormaken. We volgen de ontwikkeling vanaf het moment dat kinderen binnenkomen tot in het voortgezet onderwijs. Ook tijdens de eerste jaren op de middelbare school volgen we het welzijn en de ontwikkeling van de kinderen.  

Middels een tussentijdse monitoring volgen we de ontwikkeling van de kinderen om zo ons aanbod aan te laten sluiten bij de behoefte van elk kind. Deze monitoring vindt op verschillende momenten in het jaar plaats.

  • Bij de peuters en de kleuters (groep 1-2) leggen leerkrachten hun observaties vast in het volgsysteem Horeb.
  • In de groepen 3 tot en met 8 meten we tweejaarlijks de opbrengsten van de kernvakken met het Cito-leerlingvolgysteem. Leerkrachten analysen de verkregen uitslagen om de ontwikkeling van de individuele leerlingen te volgen, maar gebruiken deze gegevens ook om een analyse te maken voor de kwaliteit van ons onderwijsaanbod. Hierbij wordt per kernvak en per groep gekeken naar: de gemiddelde vaardigheidsscore, de gemiddelde vaardigheidsgroei en de behaalde percentages in behaalde referentieniveaus (1F, of 2F/1S)
  • Om ons in staat te stellen het onderwijsaanbod beter af te stemmen op de capaciteiten van de kinderen en het leerrendement van het onderwijs te kunnen bepalen, nemen we (met toestemming van ouders) de NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) af in groep 4 en groep 6.
  • Op schoolniveau maken we van de tussen- en eindopbrengsten een totaalanalyse. Hierbij zetten we opbrengsten af tegen zelf gestelde normen om te kijken of de door ons gestelde (vaardigheids-) groei ook is gehaald. Ook bekijken we of we over meerdere jaren trends kunnen waarnemen of dat er bij een kernvak een trend in de school is te ontdekken.
  • Vanaf groep 6 wordt bekeken of leerlingen de niveaus halen op het gebied van taal en rekenen wat leerlingen geacht worden te halen (de zogenaamde Referentieniveaus) Ook hier worden de opbrengsten afgezet tegen eigen schoolnormen.
  • In groep 8 maken de leerlingen de eindtoets. Deze toets laat zien welk type vervolgonderwijs bij een leerling past, maar daarnaast geeft het ons inzicht in de leerresultaten van de school. Hiermee kunnen we ook verantwoording afleggen aan de Inspectie van Onderwijs en gebruiken we de analyse van de resultaten voor verdere schoolontwikkeling.
  • Ieder jaar meten we twee maal per jaar de sociale veiligheidsbeleving van de leerlingen. In november en april gebruiken we hiervoor het instrument Viseon. Dit is een onderdeel van Cito. Leerkrachten van de groepen 1 tot en met 4 vullen zelf voor alle kinderen vragenlijsten in, de kinderen van de groepen 5 tot en met 8 beantwoorden de vragen zelf. Met de verkregen resultaten maken de leerkrachten een analyse om te bepalen wat er nodig is voor individuele kinderen of voor de groep. 
  • Ook nemen we één keer per jaar de monitor Sociale Veiligheid van Vensters af in de groepen 6 tot en met 8. Dit helpt ons om een beeld te krijgen van de kwaliteit van het pedagogisch klimaat in het kindcentrum en om hierover verantwoording af te leggen aan de Inspectie van het Onderwijs.

De IB'er als kwaliteitscoördinator bewaakt de kwaliteit, gericht op de ondersteuning, over de hele school.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naar het voorgezet onderwijs

ln het laatste basisschooljaar gaan kinderen samen met hun ouders een keuze maken voor een bepaalde vorm van voortgezet onderwijs. Op grond van de op school behaalde resultaten, de werkhouding en de belangstelling van jullie kind zullen we samen de mogelijkheden bekijken. Het kind krijgt aan het einde van groep 7 een voorlopig advies van onze school en een definitief advies in januari in groep 8. De kinderen maken vervolgens in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. 

Scholen voor voorgezet onderwijs

De samenwerking met het voortgezet onderwijs in de omgeving beperkt zich tot het uitwisselen van informatie die vooral toegespitst is op de inrichting van het voortgezet onderwijs en het afstemmen van regelingen. Tevens is er contact over de basisschoolleerlingen die in de brugklassen instromen en/of zijn ingestroomd. Op initiatief van het voortgezet onderwijs kunnen activiteiten ontplooid worden die er toe leiden dat de kinderen van groep 8 een beter inzicht krijgen in wat het voortgezet onderwijs te bieden heeft. Zo organiseert een aantal scholen in de omgeving bijvoorbeeld jaarlijks een introductieochtend of - middag. Wanneer uw kind hieraan mee wil doen, kunt u hiervoor vrijstelling aanvragen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Voor kinderen, medewerkers, ouders en bezoekers moet het kindcentrum een veilige plek zijn, waar zij zich prettig en vertrouwd voelen en waar ze met plezier naar toe gaan. Een positief klimaat is de basis van waaruit je kunt leren en werken op school. Het geeft zelfvertrouwen en gevoel van eigen waarde en de mogelijkheden om je te ontwikkelen. We willen kinderen aanspreken op hun kwaliteiten met het vertrouwen dat ze het kunnen (competentie), op een manier waarbij ze zelfstandig oplossingen vinden (autonomie) en vanuit het besef dat de relatie met hun klasgenoten een veilige basis is (relatie). We werken hierbij op De Linde vanuit onze kernwaarden eigenheid, eigenaarschap, vertrouwen en creativiteit en besteden structureel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling door te werken met het programma Leefstijl. Deze methode richt zich op de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden, communicatievaardigheden en burgerschaps-competenties. Het geeft kinderen een goed inzicht in zichzelf en hun relaties met anderen. Aanvullend werken we met gemaakte gedragsafspraken vanuit de werkwijze Fides.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Eigenheid
  • Vertrouwen
  • Eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 22 oktober 2018 heeft de Inspectie in een onderzoek Bestuur en scholen De Linde beoordeelt. Zij hebben geconstateerd dat "het aanbod voldoet aan de kerndoelen en dat er goede aanzetten gegeven worden voor meer betekenisvol en toekomstgericht aanbod. De school voldoet aan de basiskwaliteit. Dat betekent dat de leraren voldoende informatie over de kennis en vaardigheden van de leerlingen verzamelen om het onderwijs hier op te kunnen afstemmen. De school heeft bovendien een duidelijke zorgstructuur. De Linde heeft een breed aanbod dat voldoet aan de kerndoelen. Ook zien we de beleidsthema’s van SKOBOS rond 21ste eeuwse vaardigheden en brede talentontwikkeling terug in de ambities van De Linde. Zo wil de school zich steeds meer richten op vaardigheden en kennis, die voor kinderen belangrijk zijn voor hun latere leven. Om dit te bereiken maakt de school weloverwogen keuzes bij het aanschaffen van methodes en het invoeren van methodieken. Voorbeelden hiervan zijn de invoering van het ontwikkelingsgericht onderwijs(OGO) in de onderbouw en het Ontdekwerk in de bovenbouw. Ook de rijke leeromgeving en het nieuw gecreëerde leerplein ondersteunen deze ambitie.  Leraren van De Linde geven heldere instructie. Leerlingen worden actief betrokken bij de les en tijdens zelfstandige verwerking zijn leerlingen geconcentreerd en taakgericht bezig. Hiermee voldoet de school aan de basiskwaliteit. De kwaliteitscultuur van De Linde voldoet aan de eisen die hiervoor gesteld worden. Dat betekent dat de school een structuur en cultuur heeft die gericht zijn op kwaliteit en verbetering. Daarnaast handelt de schoolleiding vanuit een heldere verantwoordelijkheidsverdeling tussen de schoolleiding, de leraren en overige medewerkers en is er voortdurende aandacht voor het versterken van de professionaliteit, rekening houdend met de bekwaamheidseisen."

Terug naar boven