Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
OBS De Opstap werkt met vier combinatiegroepen: 1/2, 3/4, 5/6, 7/8.
Daarnaast is er voor twee dagen per week een leerkracht extra aanwezig om ondersteuning in de groepen te bieden.
Groep 1/2
Vanuit diverse spelactiviteiten wordt gewerkt aan heldere doelen. Door middel van observaties worden de kinderen gevolgd in hun algehele ontwikkeling. Zo kunnen de kleuters de competenties ten aanzien van taal, denken, motorische ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling maximaal ontwikkelen. Daarnaast krijgen kleuters de ruimte om in een vertrouwde en veilige omgeving, die uitnodigt tot activiteit, te experimenteren. In de verschillende werkhoeken is er een continue wisselwerking tussen spel en leren.
Groep 3 t/m 8
In de groepen 3 t/m 8 werken wij o.a. met de volgende onderwijsmethoden:
Taal en spelling: STAAL
Lezen: Actief Leren Lezen (groep 3) en Blink lezen (groep 4 t/m 8)
Rekenen: Wereld in getallen
Wereldorientatie: Blink wereld geïntegreerd
Schrijven: Pennenstreken
Engels: Groove me
Fries: Spoar 8
We willen het beste uit uw kind halen en aanbieden wat uw kind nodig heeft. Vanaf het moment dat uw kind naar onze school gaat, volgen wij de ontwikkeling zodanig dat hij/zij een ononderbroken ontwikkeling kan doorlopen. Dit houdt in dat wij cyclisch gebruik maken van observaties, toetsen en een uitgebreid leerlingvolgsysteem, zodat wij de juiste doelen op korte en lange termijn, samen met ouders/verzorgers en leerlingen, kunnen plannen, uitvoeren en evalueren.
Wij werken volgens de principes van HGW (handelingsgericht werken).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen ons samenwerkingscluster Fierkracht hebben wij de Pilot DOENERS opgezet. De Pilot DOENERS is voor leerlingen die meer affiniteit hebben om met de handen te werken en een uitstroomprofiel Praktijkonderwijs, basisgerichte leerweg of kadergericht leerweg hebben. De pilot draait tot het einde van het schooljaar 2023-2024. Tussentijds gaan we uiteraard evalueren en bijstellen om uiteindelijk te komen tot een zo optimaal mogelijk onderwijsaanbod voor onze DOENERS.
Naast de DOENERS hebben wij ook de ambitie het aanbod voor onze meer - en hoogbegaafde leerlingen te optimaliseren.
Binnen ons samenwerkingscluster Fierkracht hebben wij een visie beschreven voor ons onderwijs aan het Jonge kind.Wij zullen deze visie zoveel als mogelijk nastreven.
Jonge kinderen in de leeftijd van 4 tot 6 jaar beginnen de wereld te ontdekken en zijn van nature erg leergierig. Vanuit thematisch onderwijs bieden wij uitdagende, betekenisvolle activiteiten aan die aansluiten bij de belevingswereld van het kind. De kinderen krijgen de ruimte om in een vertrouwde en veilige omgeving, die uitnodigt tot activiteit, te experimenteren. Het hoofd, hart en handenprincipe staat hierbij centraal. De kinderen groeien door betrokkenheid en welbevinden en leren door zelf te ontdekken en te onderzoeken in een rijke leeromgeving.
Wij werken ontwikkelingsgericht: ons onderwijs is afgestemd op de onderwijsbehoeften van ieder kind. Vanuit diverse spelactiviteiten wordt er gewerkt aan heldere doelen. Door middel van observaties worden de kinderen gevolgd in hun algehele ontwikkeling. Zo kunnen de kleuters de competenties ten aanzien van taal, rekenen, denken, motorische ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling maximaal ontwikkelen. In de verschillende werkhoeken is er een continue wisselwerking tussen spel en leren.
Wij vinden het belangrijk dat jonge kinderen buiten spelen en veel bewegen, omdat zij lichamelijk en motorisch nog volop in ontwikkeling zijn. Door buiten te spelen, bewegende leeractiviteiten en verschillende vormen van spelactiviteiten aan te bieden, stimuleren wij de brede ontwikkeling van het kind.