De Bongerd

Dorpsstraat 16 8167 NL Oene

  • Schoolfoto van De Bongerd
  • Schoolfoto van De Bongerd
  • Schoolfoto van De Bongerd
  • Schoolfoto van De Bongerd
  • Schoolfoto van De Bongerd

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Informatie over de IEP-Eindtoets & referentieniveaus
Wij hebben de eindtoets van IEP afgenomen. De uitslag van de IEP-eindtoets geeft informatie over het referentieniveau dat de leerling beheerst én een advies voor het VO. De score op lezen, rekenen & wiskunde en taalverzorging als totaal en per vakgebied wordt voor een optimaal advies gewogen. De rapportage op de IEP-eindtoets bestaat uit: leerlingenrapporten, een groeps- en schooloverzicht.

De IEP-Eindtoets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen. De uitslag geeft ook informatie over het referentieniveau dat de leerling beheerst én een advies voor het VO. Per onderdeel van de eindtoets wordt bekeken welk referentieniveau de leerling beheerst. Het fundamentele niveau 1F is het niveau dat een leerling aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen. Daarnaast hebben we de ambitie dat een groot deel van de leerlingen een hoger niveau haalt; het streefniveau (1S/2F). 

Met de gegevens van de IEP-Eindtoets kunnen we zien hoe onze leerlingen zich verhouden ten opzichte van leerlingen op andere scholen met een vergelijkbare populatie. De rapportage op de IEP-Eindtoets bestaat uit: leerlingrapporten, een groeps- en schooloverzicht. De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. Ze kijkt hiervoor onder meer naar de resultaten van leerlingen op de eindtoets en specifiek naar de referentieniveaus. De gemiddelde score van de school wordt vergeleken met de ondergrens van de inspectie.

Analyse eindtoets 2022-2023:
In schooljaar 2022-2023 deden 9 leerlingen mee aan de IEP-Eindtoets. We concluderen dat:
de kinderen met een gemiddelde van 82,8 punten boven het landelijk gemiddelde van 79,4 punten hebben gescoord.
Op de gebieden Lezen en Taalverzorging zien we dat de leerlingen ruim voldoende presteren. Op het gebied van rekenen zien we dat de ontwikkeling wat achterblijft. We gaan de subsidie basisvaardigheden inzetten om het rekenonderwijs een impuls te geven.

De behaalde scores komen overeen met de verwachting die we hadden op basis van de LOVS-toetsgegevens.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de kwaliteit van ons onderwijs te meten en te komen tot verbeterpunten, maken we gebruik van de uitkomsten van verschillende evaluatie instrumenten.

In groep 1-2 doen we dat aan de hand van de BOSOS- Leerlijnen. Via dit digitale observatiesysteem wordt de ontwikkeling van kinderen vastgelegd.

Vanaf groep 3 werken we onder meer met methodegebonden toetsen en Cito Leerling in Beeld. Hiervoor worden toetsen afgenomen voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen/wiskunde. De uitslagen van deze toetsen worden op het rapport vermeld. Vervolgens is er voor ouders bij de rapportgesprekken mogelijkheid om de resultaten met de leerkracht te bespreken.

Ook worden er periodiek vragenlijsten ingevuld, zoals bijvoorbeed:

    - Een zelfevaluatievragenlijst ten behoeve van de schoolontwikkeling en de teamontwikkeling
    - Een personeelstevredenheidspeiling
    - Een oudertevredenheidspeiling
    - Een leerlingentevredenheidspeiling voor kinderen vanaf groep 5

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Proces schooladviezen groep 8
In groep 8 krijgen de leerlingen van school een advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt gegeven aan de hand van een aantal elementen en wordt zorgvuldig opgesteld door de leerkracht(en) van groep 8 in overleg met de interne begeleiding en de directeur. Bij het advies is onder andere de schoolloopbaan van uw kind (met name de laatste jaren) van belang evenals de verschillende resultaten van bijvoorbeeld observaties, methodetoetsen, halfjaarlijkse citotoetsen en gedrag en werkhouding. 

Het voorlopig advies wordt in een persoonlijk gesprek met leerling en ouder(s)verzorger(s) gedeeld (januari), de doorstroomtoets wordt gemaakt in februari. Het definitieve schooladvies ontvangen leerlingen uiterlijk 24 maart, waarna leerlingen zich direct met hun defintieve advies aanmelden op de middelbare school (tussen 25 en 31 maart). 

Als ouder(s)verzorger(s) het niet eens zijn met het advies, is er gelegenheid om in gesprek te gaan met de leerkracht, eventueel samen met de intern begeleider en/of de directeur. Er wordt samen gekeken naar de bezwaren. We vinden het belangrijk zorgvuldig te zijn in het schooladvies en alle facetten te laten meewegen. In het uiterste geval kan daarbij verwezen worden naar de klachtenregeling van de school.

Wij ontvangen jaarlijks informatie over de ontwikkeling van onze oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs. We ontvangen deze informatie van DUO, maar spreken ook onze contactpersonen van de middelbare scholen in de omgeving. Zo evalueren we of onze schooladviezen passend zijn en hoe we onze adviesprocedure (mogelijk) kunnen verbeteren.

Over het algemeen zien we dat onze leerlingen een schooladvies krijgen dat past bij hun ontwikkeling op school en dat dit advies ook achteraf passend blijkt te zijn. Soms laten de leerlingen bij de eindtoets een spurt zien in motivatie en dat levert mooie resultaten op.
Naar aanleiding van de resultaten van de IEP-eindtoets 2022-2023 zijn er 3 schooladviezen naar boven bijgesteld in verband met kansrijk adviseren en in overleg met de school voor het VO.

In schooljaar 2023-2024 zal voor het eerst gewerkt gaan worden met de doorstroomtoets. Meer informatie is te vinden op de website van de Rijksoverheid. Klik hiervoor op deze link.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Bongerd is een veilige omgeving waar kinderen samen tot leren komen. De sfeer waarin een kind opgroeit, is van groot belang om een zelfredzaam mens te worden. Onze basis is daarom een positief en veilig klimaat. Een duidelijke structuur, goede afspraken en regelmaat zijn hierbij basisvoorwaarden. Wij besteden hier veel aandacht aan.

Een kind moet het gevoel hebben dat het serieus genomen wordt en dat er naar hem of haar wordt geluisterd. Een kind moet weten dat de leerkracht er voor hem of haar is en dat deze het vertrouwen heeft in de mogelijkheden van zijn ontwikkeling. Om goed met elkaar om te gaan is het van belang, dat kinderen hun eigen gevoelens en die van anderen leren (her)kennen en dat ze leren om hier adequaat naar te handelen. Dit vraagt een basis van vertrouwen en acceptatie van jezelf en de ander.

Naast een veilige omgeving en de gezonde relatie met jezelf en de ander vinden we eigenaarschap belangrijk. Kinderen krijgen vertrouwen dat zij zelf verantwoordelijk kunnen zijn voor hun eigen ontwikkeling. Binnen de kaders van de school maken zij zelf keuzes en maken ze gebruik van de kennis en ervaring van anderen. In de veilige omgeving is ruimte om te leren van fouten, zodat ‘lef’ om te leren vanzelfsprekend is.

In de huidige tijd wordt er nogal wat gevraagd van kinderen en leerkrachten op school. We leven in een snelle tijd en er is sprake van grote klassen, kinderen met specifieke ondersteuningsvragen, invloeden van social media en dergelijke. Factoren die de sfeer in een groep negatief, maar zeker ook positief kunnen beïnvloeden.

Het streven van De Bongerd is dat er sprake is van een fijne groep, waarin positief met elkaar wordt omgegaan en op een prettige manier wordt samengewerkt.
Er is ruimte om fouten te maken, te reflecteren op (eigen) handelen en te oefenen in sociale vaardigheden. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • focus en respect
  • vertrouwen en doorzetten
  • samenwerken en zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Er is eind 2020 een onderzoek uitgevoerd door de onderwijsinspectie op De Bongerd.
De conclusies zijn omschreven in het kwaliteitsonderzoek van 01-12-2020.

Samengevat:

Wat gaat goed:

  • Er is sprake van een prettige sfeer in de school
  • Leerlingen geven aan zich prettig te voelen op school
  • De leerkrachten hebben zich op de ontwikkeling van leerlingen (en weten wie extra hulp of uitdaging nodig heeft)
  • De school stemt het aanbod in de lessen en bij andere activiteiten daarop af
  • Er is rust in de groepen en leerlingen zijn betrokken bij de lessen
  • De schoolleiding heeft goed zicht op de kwaliteit van het onderwijs
  • Mogelijkheden van doorontwikkeling worden gezien

Wat kan beter:

  • Het team kan naar hogere leerresultaten streven

Wat moet beter:

  • Er zijn uit het onderzoek geen onderdelen gezien die vanuit wettelijke eisen vragen om verbetering

Hoe verder:

  • De school valt onder het reguliere toezicht.

Terug naar boven