Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school is een kleine school. We werken met 3 combinatiegroepen. De kinderen leren van, met en door elkaar. Door veel coöperatieve werkvormen te gebruiken worden leerlingen actief betrokken bij de lesstof. Soms is er sprake van groepsdoorbroken werken of worden leerlingen in instructiegroepen geplaatst, zodat we goed kunnen aansluiten op onderwijsbehoeftes en leerstijlen.
De leerkracht geeft in iedere groep instructie op meerdere, verschillende niveaus. De leerlingen worden goed gevolgd in hun ontwikkeling door middel van de groepsplannen, de toetsen in ons leerlingvolgsysteem. Versnellen, verrijken en verdiepen van de lesstof vinden we net zo belangrijk als het herhalen of het verwerken van de leerstof met materialen. Kinderen leren werken met een eigen dag- of weektaak, waardoor zij leren leren en zich verantwoordelijk gaan voelen voor hun eigen leerproces. Door middel van het (digitale) onderwijsaanbod, de bouwstenen van het Daltononderwijs en de waarden van het sociaal-emotionele programma KickFit! groeien zij op tot wereldwijze burgers.
Daltononderwijs
Om onze manier van werken voor een lange periode veilig te stellen, hebben wij voor een gedegen onderwijskundig concept gekozen. Het Daltonconcept biedt ons voldoende mogelijkheden om ouders en kinderen de garantie te geven, dat bij personeelswisselingen de werkwijze op de school niet veranderd kan worden.
De bouwstenen van Dalton:
- zelfstandigheid
- samenwerking
- verantwoordelijkheid
- effectiviteit
- reflectie
blijven nu, maar ook in de toekomst, onlosmakelijk met De Bongerd verbonden.
In de groepen 1 en 2 wordt er vanuit thema’s gewerkt die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Het uitgangspunt is de onderwijsbehoefte van de leerlingen, het zogenaamde ontwikkelingsgerichte onderwijs. De leerkracht begeleidt en geeft sturing. Er wordt gewerkt en geleerd binnen schoolthema's en er wordt aansluiting gezocht bij de leerjaren 3 tot en met 8. Thema's krijgen vorm en inhoud, mede door de inbreng van de kinderen zelf. Binnen deze thema’s wordt er aan de volgende gebieden gewerkt:
- voorbereidende taal- en rekenontwikkeling
- motorische ontwikkeling
- zintuiglijke ontwikkeling
- muzikale vorming
- creatieve vaardigheden
- ruimtelijke oriëntatie
- sociaal-emotionele ontwikkeling
- Engelse taal
Ook in het vrije en begeleide spel nemen deze ontwikkelingsgebieden een belangrijke plaats in. Kinderen leren immers veel tijdens hun spel!
Basisvaardigheden (lezen, schrijven, taal en rekenen)
In groep 1 en 2 worden de voorbereidingen getroffen om later het lees-, taal- en rekenonderwijs methodisch te starten. Er wordt rekening gehouden met de verschillen die bij kinderen bestaan. De ontwikkeling van kleuters kan soms sterk uiteen lopen. Enerzijds worden kinderen uitgenodigd een stapje verder te gaan, anderzijds respecteren we, dat een kind meer tijd nodig heeft om zich bepaalde vaardigheden eigen te maken. Druk uitoefenen op een kind heeft vaak een averechtse uitwerking. Door een speels aanbod zetten wij het proces wel in gang om de bewustwording van de koppeleling van klanken en tekens tot stand te brengen.Eind groep 2 starten we met het eerste katern van de leesmethode ‘Lijn 3’. Wetenschappelijk onderzoek heeft duidelijk gemaakt, dat een vroeg begin met de taal-/leesontwikkeling de kans op uitval later aanzienlijk vermindert.
De school heeft de beschikking over het remediërende computerprogramma ‘Bouw!’ en 'Letterster'. Kinderen die moeite ervaren met het onthouden van letters of het automatiseren van de leeshandeling werken hier zowel thuis als op school mee om extra gericht te oefenen.
Ons onderwijsconcept is Dalton. De uren die in het rooster zijn opgenomen, zijn de instructiemomenten én de gemiddelde tijd die door de leerling wordt gebruikt voor de verwerking per vak. Dit gaat om de kernvakken rekenen, taal en spelling. Al het werk wordt op de taak van de leerling genoteerd, gepland, door de leerling nagekeken en afgetekend als het af is. De leerkracht controleert de voortgang en biedt op basis van de gegevens haar instructie, (begeleide) inoefening of taken voor de kinderen aan.
Basisvaardigheden (lezen, schrijven, taal en rekenen)
De kinderen in groep 3 gaan verder in katern 2 van LIJN 3. De methode biedt mogelijkheden tot goede differentiatie en besteedt ook veel aandacht aan woordenschat en begrijpend lezen in relatie tot wereldoriëntatie. Tevens is het onderdeel spelling goed verweven in de methode. Er is extra oefenstof voor kinderen die dat nodig hebben en voor heel goede kinderen is er verrijkingsstof.In de groepen 5 tot en met 8 wordt gewerkt met 'BLINK lezen'. Wekelijks wordt gewerkt met actuele teksten die passen bij het (school)thema, wat er voor zorgt dat kinderen betrokken zijn. Lezen, Luisteren, Spreken, Schrijven wordt met elkaar verbonden. De motivatie om te willen leren is hierdoor groot. Deze werkwijze geeft alle kinderen een kans zich verder te ontwikkelen. Via het digibord wordt de tekst met aansprekende video's en foto's/beelden ondersteund.
Het taalonderwijs heeft verschillende pijlers, waaronder creatief omgaan met taal. Het foutloos leren spellen blijft daarbij een belangrijk onderdeel. We gebruiken hiervoor de taalmethode 'PIT'.Voor Engels gebruiken we ‘Join in’, een prachtige methode voor Engels vanaf groep 1. We stimuleren zo de algehele taalontwikkeling van kinderen. Kinderen komen heel veel met Engels in contact via bijvoorbeeld sociale media, daarom is het goed om ze hier al vroeg kennis mee te laten maken.
Het rekenonderwijs wordt schoolbreed aangeboden met de digitale methodiek ‘SNAPPET’ leerlijnen. De methode werkt doelgericht en handelend aan de rekendoelen en biedt een schat aan leuke rekenspellen om de rekenstof echt te gaan beheersen.
Voor het schrijfonderwijs wordt gebruik gemaakt van ‘KLINKERS’.
Wereld oriënterende vakken worden ingezet met de methodes van 'BLINK Wereldoriëntatie'. We werken hier op een geïntegreerde wijze aan: kinderen kunnen op een speelse wijze de verwerking van taal- en rekenen binnen het thema uitwerken. De methode heeft veel zogenaamde 21e-eeuwse vaardigheden in de didactiek opgenomen, vanuit de Dalton bouwstenen wordt verdieping aangebracht door middel van bijvoorbeeld samenwerkingsopdrachten. We werken thematisch. Dat betekent dat alle aangeboden leerstof met elkaar in verbinding staat en kinderen vanuit hun eigen onderzoeksvragen werken aan de leerdoelen.
Burgerschap loopt als een rode draad door alle vakken heen. Expressie-activiteiten en techniek worden aangeboden in samenwerking met Cultuurplein Noord Veluwe.De school besteedt structureel aandacht aan Wetenschap en Technologie. In een opbouwende lijn maken de kinderen kennis met diverse toepassingen van techniek.
Internetgebruik en sociale media
We gebruiken het internet en sociale media als bron en voor educatieve doeleinden.Gymnastiek
De gymnastieklessen worden gegeven volgens een vaststaande jaarplanning door onze vakleerkracht, waardoor alle facetten van het bewegingsonderwijs aan de orde komen. De kinderen uit de groepen 4, 5 en 6 nemen deel aan het zwemonderwijs. De zwemlessen vinden plaats in zwembad 'de Koekoek' te Vaassen .
Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband Zeeluwe/Samenwerkingsverband 2305 PO (Hanzeland)
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De Wet op Passend Onderwijs bepaalt dat scholen binnen een bepaalde regio de ondersteuning die zij kunnen bieden op elkaar afstemmen, zodat er voor elk kind een passende plaats gevonden kan worden.
Onze school is aangesloten bij het SWV Zeeluwe PO 2509. Meer informatie vindt u op de website van Zeeluwe: www.zeeluwe.nl.
Het schoolondersteuningsprofiel
Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) ondersteunt het antwoord op de vraag of een school kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling. Op basis van het profiel wordt in algemeenheid duidelijk wat de school wel of niet voor een kind kan betekenen. Het SOP is daarmee een middel in de communicatie met ouders. In dit document is ook beschreven waar de school voor staat en wat de ontwikkelpunten zijn (professionalisering). Bovendien geeft het ook de ambities van de school weer als het gaat om extra ondersteuningsmogelijkheden. Tot slot is het voor het samenwerkingsverband relevant om te weten in hoeverre scholen voldoen aan het afgesproken niveau van basisondersteuning. Dit document is daarmee ook een belangrijk instrument voor monitoring. De medezeggenschapsraad heeft adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel.De zorgoute
Naast het SOP is de intern begeleider verantwoordelijk voor het invliegen van de juiste zorg. Het doel is dat de leerkrachten zo snel mogelijk op de hoogte zijn van de procedures en mogelijkheden binnen de begeleiding van de leerlingen. Het biedt steun om ouders te informeren over een mogelijk begeleidingstraject van hun kind. Bij de leerlingenzorg gaat het om de begeleiding van kinderen die belemmeringen ondervinden in hun ontwikkeling en de ondersteuning van de groepsleerkrachten door de intern begeleider of ingezette externe expertise.De zorgleerling
Een ‘zorgleerling’ is een kind dat belemmeringen ondervindt in zijn/haar ontwikkeling en daardoor speciale onderwijsbehoeften heeft. Hierbij kan gedacht worden aan een belemmering op cognitief gebied (ontwikkelingsachterstand van een half jaar of meer), sociaal-emotionele instabiliteit, huiselijke instabiliteit of aan gedragsproblemen, al dan niet met een dalende trend. Tevens kan er sprake zijn van over-presteren. In alle gevallen zal extra hulp nodig zijn. Hoe deze extra hulp gerealiseerd wordt of aangevraagd kan worden en op welke manier deze hulp gegeven wordt is maatwerk.De Bongerd specifiek
- Ons onderwijssysteem biedt ruimte om kinderen op maat te begeleiden. Binnen het Daltonconcept is het gebruikelijk om te werken aan persoonlijke doelen.
- Wij werken waar mogelijk of nodig groepsdoorbroken. Dat kan zijn binnen de zaakvakken, binnen thema's, maar het komt ook voor dat een leerling in een andere groep een niveau hoger of lager meedoet met taal of rekenen.
- Kinderen die meer ondersteuning nodig hebben om mee te kunnen doen met het basiswerk, worden o.a. begeleid door vrijwilligers die al een langere tijd verbonden zijn aan onze school. Dat gebeurt altijd in goed overleg tussen ouders, de leerkrachten en de intern begeleider. Daarnaast wordt extra ondersteuning geboden door de eigen leerkrachten en onderwijsassistent. Dat kan binnen of buiten de groep zijn, afhankelijk van datgene waar aan gewerkt wordt. We beschikken over veel ruimtes om leerlingen of groepjes te laten werken buiten het klaslokaal.
- Er is een mogelijkheid leerlingen aan te melden voor verrijking en verdieping in de zogenaamde DigiKlas. Verder heeft onze stichting in 2 regio’s HB-klassen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het team van De Bongerd heeft scholing gevolgd op het gebied van onderwijsbehoeften van meer- en hoogbegaafde kinderen. Met de kennis die daar is opgedaan zullen we de komende jaren verder bouwen aan een beredeneerd adaptief aanbod van ons hele onderwijs.
Verder zijn speerpunten:
- doorgaande lijn peuters-kleuters
- vroegtijdige signalering extra ondersteuningsbehoeften
Op De Bongerd werken we met combinatiegroepen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen van en met elkaar leren. Door de onderbouwgroep te combineren kunnen we kinderen hier al op jonge leeftijd mee laten oefenen. Ook worden er regelmatig gezamenlijke activiteiten uitgevoerd met de kinderen die naar peuteropvang Kabouter Spillebeen gaan.
Binnenkomst
Om 08:20 uur mogen de kinderen naar binnen. Ze hangen hun jas en tas op bij de kapstok en gaan naar hun stoeltje.Inloop
We starten de dag met een inloop aan de tafels. Als er in de klas een inloop klaar staat (materialen op de tafels), zoeken de kinderen hun groepje op en gaan zij werken met spullen die klaar staan. Ze pakken dus niet zelf materiaal uit de kast en spelen niet in de hoeken. Om 8:30 uur gaat de school beginnen.Kring
In de kring is er aandacht voor diverse activiteiten: taal, rekenen, drama, muziek en sociaal-emotionele ontwikkeling (KickFit). Ook besteden we aandacht aan welke dag het is, wat we de dag gaan doen en welk weer het is. Daarnaast evalueren wij de verschillende activiteiten en de dag. De kinderen mogen zelf een stoel pakken en deze op een eigen gekozen plek in de kring zetten.Coöperatief leren
Tijdens de kringactiviteiten maken we gebruik van coöperatieve werkvormen. Coöperatieve werkvormen zijn werkvormen die worden ingezet bij coöperatief leren. Deze werkvormen stimuleren het samenwerken en het verbeteren van sociale vaardigheden zoals luisteren, hulp geven, overleggen en aanmoedigen. Deze werkvormen zijn een rode draad door de hele school en horen bij de visie van het Daltononderwijs.Spelen en werken
Na de inloop kiezen de kinderen een activiteit op het kiesbord. In groep 1 maken de kinderen minimaal één verplicht werkje per week. In groep 2 zijn dit er minimaal twee. Op maandag, in de loop van de dag, plannen de kinderen zelf in op welke dag ze aan het verplichte werkje(s) gaan werken. In de klas en op de gang hebben we verschillende hoeken: o.a. bouwhoek, huishoek, knutselhoek, rekenhoek, taalhoek, schrijfhoek, leeshoek en timmerhoek. De hoeken wisselen per thema. Tijdens het spelen zetten we ons ‘stoplicht’ soms op rood. Hierdoor leren de kinderen om te gaan met uitgestelde aandacht en heeft de leerkracht tijd om een klein groepje of individuele kinderen apart te begeleiden in de kleine kring. Ook zetten we soms een timer op het bord. Zo weten de kinderen hoe lang ze nog kunnen spelen/werken.Aanbod
We werken met een zogeheten 'beredeneerd aanbod'. Dit houdt in dat leerkrachten werken vanuit de doelen die kinderen aan het einde van groep 2 behaald moeten hebben. Aan de hand van thema's worden activiteiten aangeboden die aan die doelen werken. We maken hierbij bijvoorbeeld gebruik van de methodiek van 'kleuteruniversiteit'.Ook in het vrije en begeleide spel nemen deze ontwikkelingsgebieden een belangrijke plaats in. Kinderen leren veel tijdens hun spel! De borging van de ontwikkeling vindt plaats in leerlingvolgsysteem BOSOS speciaal voor het jonge kind. Hierin worden de leerlijnen van de kinderen vastgelegd en wordt er ingezet op extra hulp of verrijking als dit nodig blijkt. Zo evalueren wij het beredeneerd aanbod en wordt er met zorg overwogen of een leerling toe is aan de volgende stap.
Er zijn korte lijntjes met de logopediste en jeugdarts indien er vragen zijn met betrekking tot de ontwikkeling van onze jongste leerlingen. Het is van belang om vroeg te signaleren, zodat er preventief ingezet kan worden om kinderen verder te helpen in hun ontwikkeling. Ook kunnen wij bijvoorbeeld de orthopedagoog van Stichting Proo raadplegen of vragen we ondersteuning vanuit ons samenwerkingsverband Zeeluwe voor de Commissie Onderinstroom. Uiteraard gebeurt dit altijd in overleg met ouders!