Openbare Basisschool De Vogels

Jac. P. Thijsselaan 69 2341 PM Oegstgeest

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Vogels
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Vogels
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Vogels
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Vogels
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Vogels

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We ondersteunen kinderen dagelijks in het verkrijgen van vertrouwen en het realiseren van groei. Dit doen we door middel van directe feedback en positieve bekrachtiging. Door het gebruik van adaptieve software kunnen we de voortgang en benodigde ondersteuning goed volgen en direct inspelen op dat wat de leerling nodig heeft. 

De leerlingen maken, vanaf groep 3, twee keer per jaar ook voortgangstoetsen om hun tussenresultaten te meten. We gebruiken hiervoor de toetsen van Inzicht in Eigen Profiel (IEP). Na elke toetsafname bespreken we de voortgang van de school, de groep en de individuele kinderen binnen de school. Bij het rapport ontvangen de kinderen en ouders een uitdraai van de resultaten van deze toetsen. De groei wordt altijd besproken tijdens het rapportgesprek met de ouders en met de kinderen tijdens hun voortgangsgesprekken.   

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 wordt een voorlopig schooladvies gegeven aan de leerlingen. Dit advies is gebaseerd op een aantal factoren: 1. IEP-LVS gegevens (trendanalyse halfjaarlijkse toetsen) 2. Snappet gegevens (4-wekelijkse peilmomenten) 3. Werkhouding en 4. Huiswerkhouding. Het voorlopige schooladvies wordt aan het einde van het jaar tijdens een gesprek gedeeld met de leerling en ouders.

In januari vinden de adviesgesprekken met leerlingen en ouders van groep 8 plaats. In de adviezen worden dezelfde factoren meegenomen als in groep 7. Eind maart ontvangen leerlingen hun definitieve schooladvies op basis van de doorstroomtoets. De uitkomst van de doorstroomtoets kan van invloed zijn op het schooladvies. Wanneer de uitkomst lager is dan het advies, verandert er niks aan het advies. Maar wanneer de uitkomst hoger is dan verwacht, kan het advies worden bijgesteld. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school leren we de kinderen meer dan alleen een goede basis op het gebied van rekenen en taal. We vinden het belangrijk dat de kinderen een ondernemende houding ontwikkelen. Dit stimuleren we door de kinderen veel samen te laten werken, onderzoek te laten doen en de resultaten van hun onderzoek te presenteren aan elkaar. Hierdoor leren de kinderen rekening te houden met elkaar en hun omgeving. Tevens werken ze aan hun (zelf)vertrouwen door op verschillende manier hun mening of opbrengsten te leren presenteren.

Uiteraard kan het zo zijn dat er incidenten plaatsvinden tussen de kinderen onderling. We zetten op zo'n moment mediation voor kinderen in. Vanuit deze aanpak leren ze om begrip te hebben voor elkaars standpunten en ervaringen. Daardoor kunnen kinderen vaak al samen tot een oplossing komen. Wanneer ze er (nog) niet samen uitkomen begeleidt de leerkracht ze in dit proces. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • groei
  • ondernemend

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven