Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op OBS de Vogels hanteren wij het waaiermodel, we hebben zowel jaar- als combinatiegroepen. De school is verdeeld in vier clusters van groepen die nauw samenwerken. Dit zijn de clusters 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8.
Alle kinderen starten in een combinatiegroep 1/2. Bij de overgang van groep 2 naar groep 3 gaat uw kind naar de jaargroep 3 of de combinatiegroep 3/4. We bepalen wat de best passende plek voor uw kind is op grond van verschillende indicatoren, zie hiervoor de schoolgids.
Binnen de clusters wordt het aanbod op elkaar afgestemd, de kinderen in beide groepen 3 bijvoorbeeld krijgen hetzelfde aangeboden. Daarnaast werken de kinderen regelmatig groepsdoorbroken in niveaugroepen binnen het cluster. Op die manier stemmen we de instructie en het niveau nog beter af op de behoefte van uw kind.
In de kleutergroepen hebben de kinderen elke dag een kring met de eigen groep. In deze kring komen allerlei aspecten van het actuele thema aan bod.
Daarnaast zijn er instructiekringen ingedeeld op niveau voor rekenen en taal. En doen alle kleuters tweemaal in de week een circuit van 20 minuten, waarbij ze met materiaal werken dat alle ontwikkelingsgebieden van kleuters aanspreekt.
Muziek en bewegingsonderwijs worden door vakdocenten gegeven.
Rekenen, lezen en schrijven vormen de kernvakken. We maken bij deze vakken, na een interactieve instructie door de leerkracht, vanaf groep 4 gebruik van Snappet als adaptieve verwerkingssoftware. De kinderen krijgen hiervoor de beschikking over een Chromebook vanuit school.
Binnen wereldoriëntatie werken we thematisch en integreren we de vakken geschiedenis, aardrijkskunde en natuur. De kinderen maken aan het eind van een thema een presentatie van hun eigen onderzoek binnen het thema.
Ieder kind, met of zonder ondersteuningsbehoefte, is welkom op onze school.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het leesonderwijs staat bij ons hoog in het vaandel. Wij willen dit aanbod versterken en verdiepen.
Wij gaan ons als team verder professionaliseren als het gaat om NT2 aanbod (Nederlands als tweede taal)
Wij hebben geen kinderopvang (0-4jr) in het gebouw (wel een BSO). Een warme overdracht vanuit de kinderopvang vinden wij als school belangrijk; dit zorgt voor een vliegende start voor kleuters die starten bij ons op school.
In de toekomst willen wij nauwer gaan samenwerken met kinderopvang organisaties.