Gevers Deutz Terwee

Terweeweg 106 2341 CV Oegstgeest

  • Het expressionistische schoolgebouw in 'Amsterdamse Stijl' is ontworpen door de Nederlandse architect A.T. Kraan in 1928.
  • Schoolfoto van Gevers Deutz Terwee
  • Schoolfoto van Gevers Deutz Terwee
  • Schoolfoto van Gevers Deutz Terwee

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de GDT gebruiken wij het leerlingvolgsysteem IEP-LVS.

Vanaf groep 3 wordt tweemaal per jaar een IEP-toets afgenomen die aansluit bij de leeftijd en de ontwikkelingen in de groep. Op deze wijze wordt extra informatie verkregen over de ontwikkeling van de kinderen naast de gegevens uit de methode gebonden toetsen en het gedrag in de groep.

Aan het eind van groep 8 wordt de IEP-eindtoets afgenomen.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol.

In groep 3 t/m 8 geven de IEP-LVS toetsen, de methode gebonden toetsen, de werkhouding en de persoonlijke ontwikkeling een indicatie voor het doorstroomniveau van de kinderen.

In de tweede helft van groep 7 krijgen de leerlingen het voorlopige schooladvies.

In groep 8 doen de leerlingen mee aan de Doorstroomtoets en voordat de uitslag hiervan bekend is, krijgen de leerlingen een schooladvies. Valt het advies van de doorstroomtoets hoger uit dan het oorspronkelijke schooladvies? Dan wordt het definitieve schooladvies naar boven bijgesteld. De regel gaat alleen niet op wanneer je als school goed kunt motiveren dat het in het belang van de leerling is om het advies níet te verhogen.

25-31 maart 2024: aanmelden op voortgezet onderwijs; Centrale aanmeldweek na Doorstroomtoetsen

De reden van dit nieuwe tijdpad? De invoer van een centrale aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs. Tussen 25 en 31 maart 2024 melden alle leerlingen zich tegelijkertijd aan voor hun volgende school (met uitzondering van het voortgezet speciaal onderwijs). Het idee is dat alle leerlingen op deze manier evenveel kans maken op de school van hun voorkeur.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het belangrijk dat kinderen sterk worden t.a.v. hun persoonlijke ontwikkeling en dat ze hier zelf ook zicht op hebben.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect, veilig en verantwoord
  • Samenwerken
  • Eigenaarschap en betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven