Gevers Deutz Terwee

Terweeweg 106 2341 CV Oegstgeest

  • Het expressionistische schoolgebouw in 'Amsterdamse Stijl' is ontworpen door de Nederlandse architect A.T. Kraan in 1928.
  • Schoolfoto van Gevers Deutz Terwee
  • Schoolfoto van Gevers Deutz Terwee
  • Schoolfoto van Gevers Deutz Terwee

Het team

Toelichting van de school

ORGANISATIE

In de school zijn verschillende mensen werkzaam.  

  • De directeur heeft de algemene verantwoordelijkheid voor de school.         
  • De adjunct-directeur ondersteunt de directeur.
  • De groepen zijn onderverdeel in 4 clusters: cluster 1/2, cluster 3/4, cluster 5/6 en cluster 7/8. De clusters worden geleid door de clustercoördinator en deze is verantwoordelijk voor het eigen cluster, leidt  de clustervergaderingen en neemt deel aan het Breed MT.     
  • De directeur en de adjunct-directeur bepalen in samenspraak met het team het personeelsbeleid en het onderwijskundige en financiële beleid van de school. De directeur draagt de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het beleid.
  • De Intern Begeleider coördineert alles wat met ondersteuning te maken heeft. Zij ondersteunen en adviseren de leerkrachten, voeren gesprekken met ouders en allerlei externe instanties. Alles in het belang van de kinderen.
  • De HB-specialist coördineert alles wat met Hoogbegaafdheid te maken heeft. Zij ondersteunt de leerkrachten, en geeft les in de ploeterklas.
  • De Kanjercoördinator coördineert alles wat met de Kanjertraining te maken heeft. 
  • De groepsleerkracht geeft de lessen in de groep, onderhoudt de contacten met ouders en heeft de eindverantwoordelijkheid voor alles wat in de groep gebeurt. Daarnaast volgt de groepsleerkracht nauwkeurig de ontwikkeling van elk kind.
  • Naast het werken in de groepen nemen leerkrachten deel aan leerteams. We kennen de leerteams: Rekenen, Talen, Portfolio, Hoogbegaafdheid, Het jonge kind en het leerteam Sociaal-emotioneel. Op deze manier willen we met elkaar het onderwijs op de GDT ook inhoudelijk nog sterker maken.       
  • De vakleerkrachten geven les in gymnastiek, muziek, drama of godsdienstonderwijs.    
  • De administratieve medewerker houdt de leerlingenadministratie bij en ondersteunt directie en team.     
  • De conciërge verricht diverse ondersteunende werkzaamheden en is hoofd BHV.
  • De school wordt bestuurd door het Openbaar Primair Onderwijs Oegstgeest (www.opoo.nl): onder deze paraplu vallen de vier openbare basisscholen binnen de gemeente Oegstgeest.  
 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als de leerkracht afwezig is

Leerkrachten die vrij zijn vanwege de regeling ‘Duurzame inzetbaarheid’  worden vervangen door een vaste leerkracht. Bij ziekte of bijzonder verlof proberen wij dit eerst intern op te lossen of een invalleerkracht te regelen. Als er geen mogelijkheid is een vervangende leerkracht te vinden, vragen we de ouders de kinderen thuis te houden. Mocht dit langer dan drie dagen nodig zijn dan wisselen we intern met leerkrachten.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij hanteren op onze school een continurooster wat betekent dat alle kinderen alle dagen (behalve woensdag) tussen de middag op school lunchen. We verwachten dat alle kinderen voor de ochtend- en lunchpauze een gezonde pauzehap/ lunch meenemen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Algemene werkwijze

Het onderwijs op de GDT is zo ingericht dat er zoveel mogelijk tegemoet wordt gekomen aan de onderwijsbehoeften van de kinderen. Daarnaast is het ontwikkelen van de autonomie, het eigenaarschap en de medeverantwoordelijkheid van de kinderen een belangrijk uitgangspunt.

In de groepen 1/2 introduceren we het plannen m.b.v. het planbord, waardoor de eerste stappen op weg naar autonomie en zelfstandigheid zijn gezet.

In groep 3 leren de kinderen te werken met een dagtaak, in groep 4 met een meerdagentaak en vanaf groep 5 leren ze te werken met een weektaak. Er worden instructiemomenten gepland door de leerkracht en de kinderen leren na te denken of ze deze instructie wel/ niet nodig hebben om hun doelen te bereiken. Natuurlijk nodigt de leerkracht ook zelf kinderen uit om aan de instructie deel te nemen wanneer dit wenselijk is.

We vinden het belangrijk dat werken en leren voldoende uitdaging biedt waardoor de kinderen goed gemotiveerd en betrokken blijven. Gedifferentieerd werken is dus een voorwaarde.  Zo kan het zijn dat kinderen meer instructie en/ of oefening nodig hebben maar er zijn ook kinderen die juist behoefte hebben aan meer uitdaging. Voor al deze verschillende kinderen willen wij een goede school zijn! We streven naar een harmonische ontwikkeling  op cognitief, sociaal- emotioneel en cultureel gebied zodat ieder kind de kans krijgt zijn/ haar eigen talenten te ontwikkelen. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De GDT heeft veel kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Deze kinderen krijgen passend aanbod in de klas zelf maar ook in de Ploeterklas aangeboden. We willen de materialen voor de Ploeterklas uitbreiden zodat kinderen nog meer ontwikkelmogelijkheden krijgen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven