Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Wij hanteren op onze school een continurooster wat betekent dat alle kinderen alle dagen (behalve woensdag) tussen de middag op school lunchen. We verwachten dat alle kinderen voor de ochtend- en lunchpauze een gezonde pauzehap/ lunch meenemen.
Algemene werkwijze
Het onderwijs op de GDT is zo ingericht dat er zoveel mogelijk tegemoet wordt gekomen aan de onderwijsbehoeften van de kinderen. Daarnaast is het ontwikkelen van de autonomie, het eigenaarschap en de medeverantwoordelijkheid van de kinderen een belangrijk uitgangspunt.
In de groepen 1/2 introduceren we het plannen m.b.v. het planbord, waardoor de eerste stappen op weg naar autonomie en zelfstandigheid zijn gezet.
In groep 3 leren de kinderen te werken met een dagtaak, in groep 4 met een meerdagentaak en vanaf groep 5 leren ze te werken met een weektaak. Er worden instructiemomenten gepland door de leerkracht en de kinderen leren na te denken of ze deze instructie wel/ niet nodig hebben om hun doelen te bereiken. Natuurlijk nodigt de leerkracht ook zelf kinderen uit om aan de instructie deel te nemen wanneer dit wenselijk is.
We vinden het belangrijk dat werken en leren voldoende uitdaging biedt waardoor de kinderen goed gemotiveerd en betrokken blijven. Gedifferentieerd werken is dus een voorwaarde. Zo kan het zijn dat kinderen meer instructie en/ of oefening nodig hebben maar er zijn ook kinderen die juist behoefte hebben aan meer uitdaging. Voor al deze verschillende kinderen willen wij een goede school zijn! We streven naar een harmonische ontwikkeling op cognitief, sociaal- emotioneel en cultureel gebied zodat ieder kind de kans krijgt zijn/ haar eigen talenten te ontwikkelen.
De GDT heeft veel kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Deze kinderen krijgen passend aanbod in de klas zelf maar ook in de Ploeterklas aangeboden. We willen de materialen voor de Ploeterklas uitbreiden zodat kinderen nog meer ontwikkelmogelijkheden krijgen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.