Klachten
Het is voor de school belangrijk dat de kinderen en de ouders/verzorgers tevreden zijn over de kwaliteit van het onderwijs. Toch komt het ook op onze school voor dat u als ouder/verzorger niet tevreden bent over de begeleiding van uw kind of van uzelf. Lukt het niet om in het overleg met de groepsleerkracht en/of de schoolleider en/of de directeur uw probleem op te lossen of te bespreken, dan kunt u een klacht indienen.
Klachtenregeling
WereldKidz heeft een klachtenregeling voor ouders en personeel. Hierin staat hoe de school met klachten omgaat. Scholen proberen klachten zo veel mogelijk zelf op te lossen. U vindt de klachtenregeling op de website van de school en op www.wereldkidz.nl. Ook kunt u de schoolleiding om een exemplaar vragen.
Bespreek uw klacht altijd eerst met degene die er direct bij is betrokken. Vraag de directie van de school eventueel om te bemiddelen. Ook kunt u het schoolbestuur inschakelen. Biedt dit geen oplossing, dan kunt u een officiële klacht indienen bij de klachtencommissie of bij het schoolbestuur.
Contactpersoon
Er is op onze school een interne contactpersoon die u kan helpen bij het afhandelen van uw klacht of u verwijst naar de externe vertrouwenspersoon. De interne contactpersoon is Tineke van der Haar (leerkracht). Zij zal u over de te volgen procedure informeren, u wat dat betreft adviseren en u verwijzen naar de externe vertrouwenspersoon. Haar emailadres is; [email protected]
Vertrouwenspersoon
Het college van bestuur heeft een onafhankelijke externe vertrouwenspersoon aangewezen. Zij is deskundig en kan helpen en adviseren rondom het indienen van een eventuele klacht. De vertrouwenspersoon is mevrouw Yvonne Kamsma. Zij is telefonisch bereikbaar op 088-0931888 en op email: [email protected]
Klachtencommissie
Ouders, leerlingen en personeelsleden van een school kunnen een klacht indienen bij de klachtencommissie. WereldKidz is daarvoor aangesloten bij een landelijke klachtencommissie. De commissie moet een klacht vertrouwelijk behandelen en moet binnen 4 weken reageren. Op basis van het advies van de klachtencommissie kan het schoolbestuur maatregelen nemen. Het advies van de klachtencommissie is niet bindend.
Het adres van de Klachtencommissie:
Onderwijsgeschillen
Postbus 85191, 3508 AD Utrecht;
Mailadres: [email protected]
Website: https://onderwijsgeschillen.nl
Vertrouwensinspecteur Inspectie van het Onderwijs
Bij een vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs kunt u terecht met een klacht over:
seksueel misbruik en seksuele intimidatie; discriminatie en radicalisering; ernstig fysiek geweld; grove pesterijen.
De vertrouwensinspecteur behandelt de klacht niet zelf. Hij geeft advies en begeleidt u als u een klacht wilt indienen of aangifte wilt doen. Hij onderneemt geen actie zonder uw instemming. De klacht dient u in bij de klachtencommissie.
Bij (een vermoeden van) seksueel misbruik is een school wettelijk verplicht contact op te nemen met de vertrouwensinspecteur.