De Vonk

Rijneiland 2 3984 MA Odijk

Schoolfoto van De Vonk

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk dat iedere leerling zich op zijn/haar juiste individuele niveau verder kan ontwikkelen. Het advies van de leerkracht is leidend. Het behaalde resultaat op de eindtoets is hierbij adviserend. Al meerdere jaren achter elkaar scoort onze groep 8 met de eindtoets boven het landelijk gemiddelde. 

Wat wij belangrijker vinden, is dat onze onze eigen uitstroomadviezen, gemeten na 1 en 3 jaar in het voortgezet onderwijs, zo goed als 100% kloppend zijn. Iets waar wij trots op zijn! Hierdoor weten wij dat onze leerlingen op het juiste niveau geplaatst zijn en maken zij onze hoge verwachtingen ruimschoots waar.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Vonk werkt met de midden- en eindtoetsen van cito-LOVS en methodegebonden toetsen. Toetsen zijn altijd gericht op het meten van de leerontwikkeling bij de kinderen om vervolgens het onderwijsaanbod af te stemmen op de behoefte van het kind.

We werken met een toetskalender waarin per periode staat beschreven welke afnames er zijn. In de groepsbesprekingen worden de resultaten besproken in relatie tot de observaties van de leerkrachten (m.b.t. taakwerkhouding en sociaal emotionele ontwikkeling). 

Zie voor uitgebreide informatie het Begeleidingsplan op onze website.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Alle kinderen worden op sociaal emotioneel gebied gevolgd. Hiervoor gebruiken we het instrument SCOL. De Sociale Competentie ObservatieLijst (SCOL) is een leerlingvolgsysteem voor sociale competentie. Hierdoor krijgen we de ontwikkeling van sociale competenties op individueel-, klasse- en op schoolniveau helder in beeld. Leerlingen, die extra ondersteuning nodig hebben, zijn we zo snel op het spoor.  

We zijn een Vreedzame School: onze school is een oefenplaats voor de leerlingen om democratisch burgerschap te ontwikkelen. De volwassenen, medewerkers en ouders, hebben een belangrijke rol om zelf democratisch burgerschap voor te leven en te begeleiden. 

We hanteren een heldere Werkwijze ongewenst gedrag, waarin ook een pestprotocol.

Binnen ons lesaanbod werken kinderen veel samen - al dan niet met leeftijdgenoten- krijgen de leerlingen keuzes, en wordt eigenaarschap voor het eigen leerproces ontwikkeld. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Relatie
  • Competentie
  • Autonomie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven