J.A. Houtkoperschool

Schoolstraat 1 4051 AV Ochten

  • Schoolfoto van J.A. Houtkoperschool
  • Schoolfoto van J.A. Houtkoperschool
  • Schoolfoto van J.A. Houtkoperschool
  • Schoolfoto van J.A. Houtkoperschool

Het team

Toelichting van de school

Deze gegevens zijn gebaseerd op meerdere scholen onder hetzelfde BRIN-nummer. Te weten:

OBS De Bellefleur in Dodewaard

OBS Prins Willem Alexander in Echteld

OBS De Houtkoperschool in Ochten

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht verlof heeft voor het bijwonen van nascholing, familieaangelegenheden, wegens ziekte, e.d. doen wij een beroep op de invalpool van Ippon.

In de meeste gevallen is een vervanger voorhanden. Mocht dit niet het geval zijn, dan doen we een beroep op de duopartner of een parttime collega om de afwezige leerkracht te vervangen.

Is dit niet mogelijk, dan proberen we de groep van de afwezige leerkracht te verdelen over de andere groepen.

Is dit niet mogelijk, dan doen we een beroep op collega's van onze stichting.

Is dit niet mogelijk, dan geven wij de leerlingen vrij.

Mocht een leerkracht zich 's ochtends ziek melden en bovenstaande stappen leveren geen oplossing, dan proberen we de ouders telefonisch, per mail en/of social media te bereiken met het verzoek hun kind thuis te houden of naar een opvang te brengen. Is dit niet mogelijk, dan worden de kinderen op school opgevangen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Door het gegeven leerlingenaantal werken wij met combinatiegroepen. Dit schooljaar hebben wij twee groepen 1-2, groep 3, groep 4, groep 5-6 en groep 7-8. Voordeel van de combinatiegroepen is dat kinderen ook al het e.e.a. meekrijgen van de leerstof van een hogere groep, of kunnen terugvallen op de leerstof van een vorige groep.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Aantal uren onderwijs per groep

We werken met het gelijke dagen rooster. De lessen starten om 08.30 uur. Om 14.00 uur sluiten we de lessen af. De kleuters zijn op vrijdag om 12.30 uur klaar.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het team is doordrongen van de noodzaak om de basisvaardigheden en brede ontwikkeling voor álle leerlingen, planmatig en doelgericht te versterken. Onze leerkrachten hebben de expertise om doordachte keuzes te maken in hun aanbod en leeractiviteiten en maken gebruik van wetenschappelijke inzichten en kansrijke aanpakken. Een enkele leerling zal hier niet voldoende aan hebben en kan terugvallen op extra ondersteuning. 

 

De intern begeleider is vier dagen per week op school aanwezig en er zijn op school een aantal onderwijsondersteuners in opleiding. Zij werken onder begeleiding van de groepsleerkracht en de intern begeleider. De ondersteuners werken bij voorkeur in de klas en begeleiden daar individuele leerlingen of een groepje.

 

Voor specifieke leerlingen waarbij meer nodig is dan de basisondersteuning, wordt een OPP opgesteld. Daarbij wordt eventueel de hulp van externe experts (bijvoorbeeld vanuit expertisecentrum ‘t Past) ingeroepen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Didactisch handelen

De basis voor didactisch handelen wordt gevormd door ons sterke pedagogisch klimaat en onze veilige omgeving. Vanuit deze basis geven de leerkrachten hun lessen zoveel mogelijk volgens het EDI-model. Dit model is bewezen effectief om de basis lesstof zo goed mogelijk aan alle leerlingen aan te bieden en biedt tools om de kwaliteit van de lessen te verhogen. 

De leerkrachten hebben ook hoge verwachtingen van leerlingen wat (bewezen) bijdraagt aan betere prestaties en gedrag. 

 

Het is onze ambitie om de kwaliteit van onze EDI-lessen te optimaliseren. Hiervoor wordt in het schooljaar 2024-2025 een professionaliseringstraject gevolgd. Het traject is eind vorig schooljaar gestart met een nulmeting en wordt eind schooljaar 2024-2025 afgesloten met een eindmeting. Er wordt een EDI-stuurgroep ingericht die de voortgang bewaakt.

 

Leerlingen die snel en makkelijk door de leerstof gaan en/of een ontwikkelingsvoorsprong hebben, hebben vaak minder instructie nodig voor de basisstof. Het EDI-model voorziet hierin door deze leerlingen te herkennen en sneller met de verwerkingsstof te laten beginnen. Doordat zij minder instructies nodig hebben voor de basisstof, hebben zij in hun weektaak ruimte om extra verrijkende opdrachten binnen Snappet of met plusmaterialen (bijv. smartgames) te maken. Voor de sterke rekenaars worden Rekentijgers en Rekenkundig ingezet. 

Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen zijn we vorig jaar gestart met het programma DHH. Hiermee worden de leerlingen geselecteerd en wordt er een programma samengesteld om leerstof te compacten e/o te verrijken. 

 

Het is onze ambitie om voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen een HB-hoek in te richten waar ze aan de slag kunnen met extra opdrachten en uitdagende materialen. 

 

Thematisch onderwijs

Onderzoek wijst uit dat onderwijs efficiënter, effectiever en betekenisvoller wordt als vakgebieden en domeinen met elkaar worden verbonden. Er is daardoor sprake van wederzijdse versterking op inhoudelijk vlak. De betrokkenheid van leerlingen is vele malen groter wanneer thema’s betekenis voor hen hebben en vakken in samenhang worden gegeven. Doordat de leerlingen gemotiveerd zijn, hebben de activiteiten een gunstig effect op het leren en de ontwikkeling. 

 

Wij werken al thematisch binnen onze leesmethode Lijn 3, in onze methode Kleuterplein en onze nieuwe methodes Staal 2 en Code D.

 

Het is onze ambitie om in de komende jaren een aantal bestaande thema’s uit onze lesmethodes met elkaar te verbinden tot overkoepelende thema's. Daarbij gaan we onderzoeken of er thema’s zijn die we schoolbreed (dus over leerjaren heen) aan kunnen bieden waarbij de leerlingen elkaar onderling kunnen versterken. Er wordt een kwaliteitskaart gemaakt waarbinnen thematisch werken wordt verankerd.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Naar verwachting zal medio 2025 een peutergroep starten in ons gebouw. 

Er wordt ingezet op een nauwe samenwerking en een warme overdracht om de doorstroom van de peutergroep naar de basisschool zo soepel mogelijk en in een doorgaande lijn te laten verlopen.


Terug naar boven