Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Door het gegeven leerlingenaantal werken wij met combinatiegroepen. Dit schooljaar hebben wij twee groepen 1-2, groep 3, groep 4, groep 5-6 en groep 7-8. Voordeel van de combinatiegroepen is dat kinderen ook al het e.e.a. meekrijgen van de leerstof van een hogere groep, of kunnen terugvallen op de leerstof van een vorige groep.
Aantal uren onderwijs per groep
We werken met het gelijke dagen rooster. De lessen starten om 08.30 uur. Om 14.00 uur sluiten we de lessen af. De kleuters zijn op vrijdag om 12.30 uur klaar.
Het team is doordrongen van de noodzaak om de basisvaardigheden en brede ontwikkeling voor álle leerlingen, planmatig en doelgericht te versterken. Onze leerkrachten hebben de expertise om doordachte keuzes te maken in hun aanbod en leeractiviteiten en maken gebruik van wetenschappelijke inzichten en kansrijke aanpakken. Een enkele leerling zal hier niet voldoende aan hebben en kan terugvallen op extra ondersteuning.
De intern begeleider is vier dagen per week op school aanwezig en er zijn op school een aantal onderwijsondersteuners in opleiding. Zij werken onder begeleiding van de groepsleerkracht en de intern begeleider. De ondersteuners werken bij voorkeur in de klas en begeleiden daar individuele leerlingen of een groepje.
Voor specifieke leerlingen waarbij meer nodig is dan de basisondersteuning, wordt een OPP opgesteld. Daarbij wordt eventueel de hulp van externe experts (bijvoorbeeld vanuit expertisecentrum ‘t Past) ingeroepen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Didactisch handelen
De basis voor didactisch handelen wordt gevormd door ons sterke pedagogisch klimaat en onze veilige omgeving. Vanuit deze basis geven de leerkrachten hun lessen zoveel mogelijk volgens het EDI-model. Dit model is bewezen effectief om de basis lesstof zo goed mogelijk aan alle leerlingen aan te bieden en biedt tools om de kwaliteit van de lessen te verhogen.
De leerkrachten hebben ook hoge verwachtingen van leerlingen wat (bewezen) bijdraagt aan betere prestaties en gedrag.
Het is onze ambitie om de kwaliteit van onze EDI-lessen te optimaliseren. Hiervoor wordt in het schooljaar 2024-2025 een professionaliseringstraject gevolgd. Het traject is eind vorig schooljaar gestart met een nulmeting en wordt eind schooljaar 2024-2025 afgesloten met een eindmeting. Er wordt een EDI-stuurgroep ingericht die de voortgang bewaakt.
Leerlingen die snel en makkelijk door de leerstof gaan en/of een ontwikkelingsvoorsprong hebben, hebben vaak minder instructie nodig voor de basisstof. Het EDI-model voorziet hierin door deze leerlingen te herkennen en sneller met de verwerkingsstof te laten beginnen. Doordat zij minder instructies nodig hebben voor de basisstof, hebben zij in hun weektaak ruimte om extra verrijkende opdrachten binnen Snappet of met plusmaterialen (bijv. smartgames) te maken. Voor de sterke rekenaars worden Rekentijgers en Rekenkundig ingezet.
Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen zijn we vorig jaar gestart met het programma DHH. Hiermee worden de leerlingen geselecteerd en wordt er een programma samengesteld om leerstof te compacten e/o te verrijken.
Het is onze ambitie om voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen een HB-hoek in te richten waar ze aan de slag kunnen met extra opdrachten en uitdagende materialen.
Thematisch onderwijs
Onderzoek wijst uit dat onderwijs efficiënter, effectiever en betekenisvoller wordt als vakgebieden en domeinen met elkaar worden verbonden. Er is daardoor sprake van wederzijdse versterking op inhoudelijk vlak. De betrokkenheid van leerlingen is vele malen groter wanneer thema’s betekenis voor hen hebben en vakken in samenhang worden gegeven. Doordat de leerlingen gemotiveerd zijn, hebben de activiteiten een gunstig effect op het leren en de ontwikkeling.
Wij werken al thematisch binnen onze leesmethode Lijn 3, in onze methode Kleuterplein en onze nieuwe methodes Staal 2 en Code D.
Het is onze ambitie om in de komende jaren een aantal bestaande thema’s uit onze lesmethodes met elkaar te verbinden tot overkoepelende thema's. Daarbij gaan we onderzoeken of er thema’s zijn die we schoolbreed (dus over leerjaren heen) aan kunnen bieden waarbij de leerlingen elkaar onderling kunnen versterken. Er wordt een kwaliteitskaart gemaakt waarbinnen thematisch werken wordt verankerd.
Naar verwachting zal medio 2025 een peutergroep starten in ons gebouw.
Er wordt ingezet op een nauwe samenwerking en een warme overdracht om de doorstroom van de peutergroep naar de basisschool zo soepel mogelijk en in een doorgaande lijn te laten verlopen.