Katholieke Jenaplanschool St. Franciscus

Berenbosweg 25 8071 DX Nunspeet

Schoolfoto van Katholieke Jenaplanschool St. Franciscus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Ook in 2023 hebben de kinderen in groep 8 de eindtoets gemaakt. Op onze school maken wij gebruik van de IEP eindtoets. De totaalscore van de IEP Eindtoets 2023 valt ruim boven de signaleringswaarde uit. De totaalscore 1F komt in 2023 uit op 94%, dat valt 1% onder onze schoolambitie. Dit valt o.a. te verklaren doordat kinderen met een onderwijsperspectiefplan zijn meegenomen in de scores. De totaalscore 1S/2F komt met 63% boven onze schoolambitie uit.

Wanneer wij dieper inzoomen op de onderliggende resultaten komen wij tot het volgende:

- De vakgebieden taalverzorging en lezen komen boven onze eigen gestelde schoolambities uit. Er zijn geen specifieke bijzonderheden te ontdekken.

- Het vakgebied rekenen komt onder de door ons gestelde schoolambitie uit, daarbij valt de 1S/2F score ook lager uit dan de gestelde signaleringswaarde. Het blijkt dat 14% van de kinderen onder 1F heeft gescoord, dit drukt ook op de totale score. Dit is te verklaren doordat kinderen met een ontwikkelingsperspectief al dan niet vanwege een rekenprobleem en/of werkhoudingsproblematiek zijn meegenomen in deze resultaten.

- Het percentage 1S binnen dit vakgebied, valt met 38% lager uit dan de signaleringswaarde en schooleigen ambitie. Hier is door onze school een trend gesignaleerd over de laatste jaren, waarbij wij ook landelijk deze trend signaleren. Niet voor niets is er in de afgelopen schooljaren fors ingezet op het verder ontwikkelen en verbeteren van het rekenaanbod binnen de stamgroepen. In de afgelopen jaren is er bijvoorbeeld gekozen voor de nieuwste versie van de rekenmethode 'Wereld in getallen', de kinderen uit groep 8 in 2023 hebben in de middenbouw nog met de oude versie van de methode gewerkt. Eén collega is opgeleid tot rekencoördinator. Het rekenen in de stamgroep is daarnaast een speerpunt in het huidige schoolplan 2022-2024, waarbij wij het afgelopen jaar o.a. hebben ingezet op rijke rekenvragen (1S-niveau), een rekeninstap met de gehele stamgroep, het stimuleren van wiskundig denken, het verder verfijnen van de instructievaardigheden en het ondernemen van lesson study. Wij zien een kleine verschuiving in het percentage 1S, maar nog niet voldoende groei.

- Op deeldomeinen valt op dat zowel bij getallen, verhoudingen, meten, meetkunde en verbanden in deze eindtoets onder het landelijk gemiddelde is gescoord. Hierbij zullen de kinderen met de ernstige rekenproblemen ook op de resultaten drukken. Echter valt meten & meetkunde extra op met 6% lager dan het landelijk gemiddelde. In het schoolplan en vanuit de aanvraag 'subsidie basisvaardigheden' plus het activiteitenplan dat hierbij hoort, investeren wij in verdere ontwikkeling rondom de 1S doelen van rekenen en het opzetten van projectweken rondom de eerder genoemde domeinen.

- Er is op onze school sprake van bovengemiddelde schoolspreiding van 7,3 en een schoolweging van 28,05.

Toelichting: De schoolweging is een gemiddelde dat berekend is op basis van gegevens over alle leerlingen in een school. Deze gegevens kunnen dichter bij elkaar liggen of juist verder van elkaar af. Dit wordt de spreiding genoemd en het spreidingsgetal geeft dan ook de mate aan waarin de leerlingen in een school van elkaar verschillen. De spreiding wordt  aangegeven met een getal. Over het algemeen is dat een getal tussen de 4 en de 8. Waarbij het getal 6 een gemiddelde spreiding is. Alles boven de 6,5 wordt gezien als een grote spreiding. Dit betekent dat je meer verschillen in niveaus en achtergrond in de groepen hebt. Dit houdt in dat het differentiëren in het onderwijs complexer is. 

Op de volgende pagina ziet u een visuele weergave van de resultaten van de eindtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onderbouw (groep 1/2)

De kinderen worden geobserveerd door de stamgroepleider, deze gegevens worden verwerkt in het observatiesysteem BOSOS. Op basis van de observatie wordt het onderwijsaanbod daar waar nodig bijgesteld en/of aangepast. In deze schoolplanperiode (2022-2024) zijn de eerste stappen gezet richting een nieuw observatie-instrument. Zo heeft het ontwikkelteam onderbouw zich verdiept in het nieuwe IEP leerlingvolgysteem voor kleuters en actief geparticipeerd in de pilotgroep. Doordat het IEP instrument op het moment nog niet voldoende is ontwikkeld, blijven wij het gehele schooljaar 2023-2024 nog werken met het observatiesysteem BOSOS, waarmee wij de ontwikkeling van de kleuter in beeld brengen.

Midden- en bovenbouw (groep 3/4/5 & groep 6/7/8)

Het periodiek afnemen van methodegebonden toetsen en/of testen wordt ingezet om te evalueren of de (tussen)doelen behaald zijn. Tevens wordt met toetsing bekeken of de interventies voldoende hebben bijgedragen aan het behalen van de gestelde doelen. Het onderwijsaanbod wordt daar waar nodig bijgesteld, rekening houdend met de (specifieke) onderwijsbehoefte van het kind. Voor de tussen- en eindmeting maken wij op school sinds januari 2022 gebruik van het IEP leerlingvolgsysteem (IEP LVS). De resultaten van de (methode en niet-methode) toetsen en de ingezette interventies worden geanalyseerd. Op basis van de conclusies uit deze analyse wordt het onderwijsaanbod gepland en waar nodig nieuwe interventies opgesteld en/of een plan van aanpak gemaakt. 

Voor alle groepen

In de school spreken wij van een korte-, middellange- en langezorgcyclus met betrekking tot het monitoren van de resultaten van het kind en het onderwijsproces. De korte cyclus omvat de dagelijkse notities n.a.v. observaties tijdens instructies en verwerking met betrekking tot de beheersing van het gestelde lesdoel. De middellange cyclus omvat het periodiek afnemen en analyseren van (methode)toetsen en testen in midden- en bovenbouw en de observaties vanuit BOSOS in de onderbouw. De lange cyclus omvat de analyse op groeps-, bouw- en schoolniveau op basis van de tussen- en eindmeting. De intern begeleider en de directeur begeleiden deze lange zorgcyclus, waarbij het team met elkaar de opbrengsten bespreekt om vervolgens hier conclusies en acties aan te verbinden. In het onderwijsplan van de school, deze is in te zien op school, staat te lezen op welke wijze deze cycli per vakgebied wordt ingezet. 

Groeps- en kindbesprekingen

De intern begeleider, Tom van den Berg, voert met de stamgroepleider(s) van elke stamgroep groeps- en kindbesprekingen. In een groepsbespreking staat de ontwikkeling van de gehele stamgroep centraal. Er wordt gekeken naar pedagogische en didactische uitgangspunten, waarbij er aandacht is voor de tussentijdse resultaten van kinderen. Op basis van een groepsbespreking worden er acties opgesteld voor de betreffende stamgroep. Een kindbespreking wordt gevoerd n.a.v. een groepsbespreking. In een kindbespreking staat telkens één kind centraal met zijn/haar specifieke ontwikkelbehoeften. Vanuit de kindbespreking worden acties opgesteld.

In de handelingskalender, welke ter inzage ligt op school, staat per maand uitgewerkt welke acties er in het kader van het cyclisch volgen worden uitgevoerd.

Overgaan, doubleren & herfstkinderen

Normaal gesproken doorloopt een kind alle groepen in acht schooljaren. Voor sommige kinderen is deze periode korter of langer. Kinderen, die op 1 oktober of daarna vier jaar worden, worden als ‘instromers’ gerekend en komen in het nieuwe cursusjaar in groep 1. Op onze school komt het voor dat kinderen, die na 1 oktober 4 jaar worden lang ‘kleuteren’. Als de ontwikkeling van het kind aanleiding is het kind mogelijk nog niet naar groep 3 te laten doorstromen, of eerder dan op het gebruikelijke moment, worden ouders van deze mogelijkheid al gedurende het schooljaar op de hoogte gebracht. Ook zal door de stamgroepleider, in samenspraak met de intern begeleider extra worden gekeken naar het sociaal emotionele aspect, en naar de cognitieve “rijpheid” van het kind. Het oordeel van de stamgroepleider, die de leerling goed volgt met een observatielijst en leerlingvolgsysteem is van doorslaggevend belang. Wanneer wij kinderen een verlengde kleuterperiode of een vervroegde overstap naar groep 3 geven, gebeurt dit op basis van argumenten. De procedure staat beschreven in het 'Protocol overgaan, doublure & herfstkinderen' dat op school is in te zien.

Deze werkwijze hanteren wij feitelijk bij alle groepen, dus ook vanaf groep 3. Jaarlijks neemt de school een overgangsbeslissing en betrekt hierbij de ouders steeds tijdig, zeker indien een doublure of snellere doorstroming wordt overwogen. De uiteindelijke beslissing een kind wel of niet te laten doubleren of versnellen, wordt altijd door de school genomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uitstroom naar Voortgezet Onderwijs (VO) & Schooladvies groep 8

In het laatste jaar van de basisschool moet een school voor voortgezet onderwijs worden gekozen voor uw kind. Om een goede keuze te kunnen maken zijn de volgende aspecten van belang:

a. Het advies van de basisschool;
b. De resultaten uit het leerlingvolgsysteem (LVS), op onze school het IEP volgsysteem;
c. Informatie van het voortgezet onderwijs, bezoek aan open dagen en informatieavonden, enz.     

Het advies van de basisschool wordt gevormd op grond van gegevens uit observaties door de stamgroepleiders, uit (kind)verslagen van de laatste jaren, leerlingwerk en toetsen (o.a IEP LVS), zoals die in de voorafgaande jaren op de basisschool door uw kind gemaakt zijn. Ook worden gegevens verzameld over de motivatie, de werkhouding, het zelfvertrouwen, het doorzettingsvermogen, e.d. 

In het laatste driegesprek van groep 7 geven wij aan uw kind een vooradvies VO. Op deze wijze betrekken wij u vroeg bij de ontwikkeling richting het voortgezet onderwijs. Per schooljaar 2023-2024 verandert de procedure schooladvisering door de invoering van de doorstroomtoets*. Dit houdt in dat wij uw kind in groep 8 tussen 10 en 31 januari een voorlopig schooladvies VO geven op basis van de eerder genoemde aspecten. Deze gaat met uw kind mee als onderdeel van het verslag. Bij het voorlopig schooladvies VO wordt u gevraagd om samen met uw kind naar het adviesgesprek te komen. De doorstroomtoets* vindt plaats in de eerste twee weken van februari 2024, waarvan de school de uitslag ontvangt. Uiterlijk 24 maart ontvangt uw kind het definitieve schooladvies VO. 

Tussen 25 en 31 maart 2024 dient u uw kind aan te melden bij een middelbare school naar keuze. Er is vanaf 2024 één centrale aanmeldweek ingesteld. U hoeft het schooladvies niet op te volgen, maar het schooladvies is wel leidend bij de beslissing over toelating. Als u uw kind aanmeldt, moet u het schooladvies meesturen. De basisschool is verplicht overdrachtsgegevens aan de gekozen school voor voortgezet onderwijs te verstrekken. Dit gaat middels een digitaal overdrachtsdossier (DOD).

*De wet doorstroomtoets is per februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer en neemt een aantal problemen weg in de overgang van de basis- naar middelbare school. Scholen mogen zelf een keuze maken voor een aanbieder van de doorstroomtoets, voor onze school maken wij gebruik van de IEP doorstroomtoets. Is de uitslag van de doorstroomtoets hoger dan het eerder gegeven voorlopig schooladvies VO in januari? Dan stellen wij als school het advies bij. Als het in het belang van het kind is kan de school (in overleg met u) ervoor kiezen het advies niet bij te stellen. De school dient dit natuurlijk te motiveren. Is de uitkomst van de doorstroomtoets lager dan het voorlopig schooladvies VO? Dan verandert het schooladvies van onze school niet.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze Jenaplanschool is een leef-werkgemeenschap, waar je leert samenleven. De school vormt hierin een belangrijke oefenplaats voor het leven van nu én later, ook op het gebied van sociaal leren. Vertrouwen, veiligheid en wederzijds respect zijn hierin onze kernwaarden. Onze Jenaplanschool is een pedagogische school; een plek waar de relatie als zeer belangrijk wordt gezien. Een kind moet zich bij ons thuis voelen en tot zijn recht kunnen komen, waarbij het zich in veiligheid mag ontwikkelen tot een authentiek individu.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2021-2022 heeft de scholengroep SKO een inspectieonderzoek op bestuursniveau doorlopen. De inspectie heeft haar vertrouwen uitgesproken in de organisatie. Binnen de kwaliteitscyclus van onze scholengroep SKO (als onderdeel te lezen in het schoolplan) wordt een interne audit/kwaliteitsanalyse gehanteerd om de SKO basiskwaliteit van de scholen te beoordelen en te waarborgen. In oktober 2020 heeft op onze school deze kwaliteitsanalyse (audit) plaatsgevonden, onder leiding van Bonne van Dam onderwijsadvies. De conclusie van dit onderzoek (2020) luidt als volgt:

"De basiskwaliteit van het onderwijs op Katholieke Jenaplanschool St. Franciscus is op orde. De school heeft een ordelijk en veilig leerklimaat. Hiermee is een belangrijke voorwaarde voor de leerlingen om tot leren te komen schoolbreed aanwezig. De leerlingen zijn actief betrokken en taakgericht en besteden hun tijd goed. De eindresultaten voldoen aan de normen die de inspectie hanteert. De school evalueert de leerresultaten en het onderwijsproces en onderneemt op basis hiervan verbetermaatregelen. De schoolleiding stuurt de kwaliteitszorg goed aan en binnen het team is er sprake van een professionele cultuur."

In het kwaliteitsrapport is per indicator aangegeven wat de school goed doet en nog kan verbeteren. Deze onderdelen zijn meegenomen in de schoolplanperiode 2020-2022 en hebben indien nodig een vervolg gekregen binnen de huidige schoolplanperiode. Dhr. Bonne van Dam heeft als 'moet beter' omschreven:

  • De school heeft stappen te zetten binnen het didactisch handelen, namelijk bij de elementen 'feedback aan leerlingen', 'strategieën voor denken en leren' en 'planmatig differentiëren'. Dit ontwikkelpunt is in de afgelopen en huidige schoolplanperiode centraal gesteld.
  • De eindresultaten in de periode 2017-2019 voldoen aan de ondergrens die de inspectie hanteert en zijn voldoende. Vergelijking van de resultaten met de streefdoelen bij de referentieniveaus laat zien dat met name bij rekenen de resultaten omhoog moeten. Dit ontwikkelpunt is in de afgelopen schoolplanperiode centraal gesteld en de ontwikkeling hierin is inmiddels zichtbaar in de resultaten.

Terug naar boven