Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Vanuit de montessori visie staat voorop dat ieder kind zich in zijn eigen tempo ontwikkelt. Ieder kind ontwikkelt zich uniek. We volgen ieder kind op zijn eigen leerlijn, afhankelijk van zijn interesse, tempo, mogelijkheid en persoonlijkheid. We zijn als school verantwoordelijk om een goed doordacht aanbod aan te bieden. Wij doen dit middels een periodeplan (lijn van de leerkracht). Wij hebben ons schooljaar opgedeeld in 3 onderwijsperiodes. Voorafgaand aan een periode stelt de leerkracht een periodeplan op. Tijdens de onderwijsperiode volgt de leerkracht de ontwikkeling van het kind, door observaties en signaleert en registreert de leerkracht bijzonderheden. Op deze wijze kan hij zijn aanbod afstemmen op het kind of subgroep. Aan het eind van de periode worden de plannen geëvalueerd en wordt er een nieuw periodeplan opgesteld.
We volgen de ontwikkeling op verschillende niveaus.
Kindniveau:
- Bewijs van beheersing: de leerlingen werken doelgericht aan eigen doelen gecombineerd met doelen uit het jaarplan. Wanneer ze denken een doel te beheersen mogen ze dat laten zien aan de leerkracht. Dat kan aan de hand van montessorimateriaal, maar ook door een toets
- Afrondend gesprek adhv gesteld doel
Leerkrachtniveau
- Observatie: de leerkracht neemt tijdens de rondes de tijd om te observeren hoe de leerling werkt. Is hij snel afgeleid? Werkt hij liever samen? Kan hij zich op een taak concentreren? Maakt hij de juiste keuzes? De observaties leveren ons de gegevens op die we nodig hebben om de onderwijsbehoeftes van een leerling in kaart te brengen en er vervolgens naar te handelen.
- Halfjaarlijks nemen we de DIA-toetsen af. We nemen de DIA toetsen formatief af. Vanuit de verkregen data analyseren we op groepsniveau en daarna op kindniveau. De verkregen data geven input voor het opstellen van het nieuwe periodeplan van de leerkracht of voor het kind.
Schoolniveau
- Deze resultaten worden door de leerkracht geanalyseerd en op school- en stichtingsniveau met de leidinggevenden besproken.
Proces schooladviezen groep 8
In groep 8 krijgen de kinderen van school een advies voor het voortgezet onderwijs.
Dit advies wordt gegeven aan de hand van een aantal elementen en wordt zorgvuldig opgesteld door de leerkracht(en) van de bovenbouw in samenspraak met de kwaliteitscoördinator en de directeur. Bij het advies is onder andere de schoolloopbaan van uw kind (met name de laatste jaren) van belang evenals de verschillende resultaten van bijvoorbeeld observaties, kindgesprekken, leerlingvolgsysteem DIA, gedrag en werkhouding.
Het voorlopige advies wordt in een gesprek (uiterlijk eind januari) met het kind en ouder(s)verzorger(s) gedeeld voorafgaand aan de afname van de DIA doorstroomtoets. Op deze manier wordt er gelegenheid gegeven aan het kind en ouder(s)verzorger(s) om met de leerkracht van gedachten te wisselen, bijvoorbeeld over hoe het advies tot stand is gekomen en hoe de verdere aanmelding bij het voortgezet onderwijs verloopt. Als school vinden we het belangrijk hier aandacht voor te hebben.
Na de uitslag van de doorstroomtoets volgt het definitieve schooladvies. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van het kind is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet deze keuze motiveren. Als ouder(s)verzorger(s) het niet eens zijn met het advies, is er gelegenheid om in gesprek te gaan met de leerkracht, eventueel samen met de intern begeleider en/of de directeur.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan en om bij te dragen in de samenleving. Het team van de EVMS wil dat kinderen een fijne schooltijd beleven en zich thuis voelen. We proberen dit te bereiken door schoolbreed gedrags,- en schoolregels te hanteren. Het gaat om een goede sfeer waar persoonlijke aandacht is voor iedereen. Onze school is de plek waar ouders en kinderen met plezier komen. Het pedagogisch klimaat verschaft duidelijkheid, veiligheid en geeft verantwoordelijkheid waardoor kinderen tot leren komen.
Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn:
Zelfstandigheid, Zelfbewust, Gelukkig
Op onze Montessorischool staat de levenshouding van het kind centraal en ligt de focus meer op: Wie word je? Welke talenten bezit je? Wie mag je zijn? In plaats van enkel: 'Wat weet je? We leren kinderen om zelfstandig en zelfbewust in het leven te staan en stimuleren ze, om over zichtzelf en over anderen na te denken.
Om respect te hebben voor verschillen. Naast kennis over burgerschapsonderwijs is het ook van belang om te leren zelf ruimte in te nemen en ruimte te gunnen aan de ander. We leren van en met elkaar. Op deze manier leren ze ook over verantwoordelijkheid nemen en hoe ze kunnen bijdragen aan het eigen geluk en dat van de wereld om hen heen. We werken vanuit de positieve psychologie en de kracht van optimistisch zijn. Dit helpt om met uitdagingen en tegenslag om te gaan en door te zetten.
Op 8 december 2022 heeft de onderwijsinspectie een herstelonderzoek uitgevoerd op onze school. Zij beoordelen onze school als onvoldoende. Vanuit onze eigen analyse en de analyse van de onderwijsinspectie is er een plan op gesteld om de onderwijskwaliteit te verbeteren, deze doelen zijn terug te lezen in ons jaarplan. Een beknopte versie staat onder het kopje: kwaliteitszorg. In december 2023 zal er weer een herstelonderzoek plaatsvinden.