Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Eerste Veluwse Montessori School is de enige Montessori school in Nunspeet en in de omliggende dorpen. Met 83 kinderen zijn wij een kleine school. In een Montessorigroep zitten kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar. Van drie tot zes jaar in de onderbouw, van zes tot negen jaar in de middenbouw en van negen tot twaalf jaar in de bovenbouw. In schooljaar 2024-2025 hebben we de volgende groepssamenstellingen
onderbouw 1-2
middenbouw 3-4-5
bovenbouw 5-6
bovenbouw 7-8Het schoolgebouw delen wij met Kindcentrum Nunspeet en de peuterspeelzaal van SPCP.
Wij hebben ruimte in school beschikbaar voor extra begeleiding van de leerlingen, of voor extra instructie aan groepjes kinderen. De extra ondersteuning bieden we zoveel mogelijk aan in de groep.
Naast het schoolgebouw bevindt zich een park met een speelveld waar veel buitenschoolse activiteiten georganiseerd worden. In het gebouw is een speellokaal aanwezig voor spelactiviteiten, deze wordt door alle groepen gebruikt.Voor de gymlessen en zwemlessen maken wij gebruik van de faciliteiten van het sportcomplex Wiltsangh. De kinderen van de middenbouw worden met de bus gebracht. De kinderen van de bovenbouw fietsen gezamenlijk naar het sportcomplex.
De onderbouw heeft gymles in het speellokaal was is gehuisvest in de school.
Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die het kind op school. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs.
Op de Eerste Veluwse Montessori School werken wij vanuit het kosmische gedachtengoed van Maria Montessori, hetgeen betekent dat wij veel schoolvakken niet los van elkaar zien maar als een geheel. Vanuit verschillende thema's verdeeld over het schooljaar geven wij hier vorm aan. Wij hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen, zowel kwantitatief als kwalitatief, zodat elk kind op zijn eigen niveau en tempo werkt.
Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband Zeeluwe/Samenwerkingsverband 2305 PO (Hanzeland)
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De Wet op Passend Onderwijs bepaalt dat scholen binnen een bepaalde regio de ondersteuning die zij kunnen bieden op elkaar afstemmen, zodat er voor elk kind een passende plaats gevonden kan worden. (Onze school is aangesloten bij het SWV Zeeluwe PO 2509. Meer informatie vindt u op de website van Zeeluwe: www.zeeluwe.nl.)
Aurora basisonderwijs = Kenniscentrum Onderwijs
Aurora basisonderwijs is Kenniscentrum Onderwijs. Daarmee bedoelen we dat de expertise van alle medewerkers bij elkaar komt en samen vormen wij Kenniscentrum Onderwijs. Met een collegiale database en een specialistenteam kunnen we tegemoetkomen aan de verschillende leerbehoeftes van de kinderen op de basisscholen en de leerkrachten ondersteunen bij hun hulpvragen. Binnen het Kenniscentrum Onderwijs hebben we expertise op allerhande gebieden: rekenen, taal, hoogbegaafdheid, didactisch beeldcoachen, gedrag, het jonge kind, starterscoach, taal/begrijpend lezen/NT2, groep 8, software voor interventies bij technisch lezen (BOUW, Letterster, Read&Write), rekenen, ict-vaardigheden. We hebben 2 orthopedagogen (waarvan 1GZ-psycholoog/orthopedagoog) in dienst die de scholen van Aurora basisonderwijs ondersteunen in de begeleiding van leerlingen die extra zorg en aandacht nodig hebben. Dit kan zijn vanwege hun manier van leren (door bijvoorbeeld beperkte begaafdheid, (hoog)begaafdheid of een leerstoornis), vanwege hun gedrag of vanwege emotionele problemen. Als de extra hulp op een school te weinig effect heeft, kan de intern begeleider een onderzoek aanvragen bij de orthopedagogen. Voordat de extra hulp van de orthopedagogen voor het kind wordt ingeschakeld, worden de ouders hiervan op de hoogte gesteld. De orthopedagoog onderzoekt het kind door middel van observaties en testen. Daarnaast bestudeert zij de informatie die ouders over het kind leveren en samen met de informatie van de leerkracht ontstaat zo een beeld van de ondersteuningsbehoefte. In gesprek met elkaar (ouders, leerkracht, intern begeleider en orthopedagoog) wordt vervolgens een plan van aanpak gemaakt.
Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Veluwe
Binnen onze stichting is het Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Veluwe opgericht. Binnen het Expertisecentrum zijn groepsleerkrachten en orthopedagogen werkzaam. Zij richten zich op passend onderwijsaanbod voor hoogbegaafde kinderen. Daarnaast dragen zij zorg voor het bijbehorende beleid hierop en verzorgen zij teamscholingen op maat en consultaties met betrekking tot vragen omtrent hoogbegaafde kinderen. Het Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Veluwe heeft zich tot doel gesteld het onderwijsaanbod voor (hoog)begaafde kinderen in de ruimste zin van het woord te optimaliseren. Meer informatie kunt u vinden op de website expertisecentrumhb.stichtingproo.nl, of u kunt contact opnemen met Betteke Wittenberg, projectleider (telefoonnummer 06-83905163).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Als school gaan we komende jaren ons professionaliseren en gaan we explicieter werken vanuit de montessori visie. Dit betekent dat onze toekomstige ontwikkeling en handelen gevoed wordt vanuit de montessori visie. Leerkrachten zullen zich komend jaar richten op didactisch handelen en zicht op ontwikkeling.
Wanneer leerlingen vanuit een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf naar de EVMS gaan vindt er een warme overdracht plaats, hierin bespreken de onderbouw leerkrachten samen met de pedagogisch medewerkers met toestemming van ouders de onderwijsbehoeften van het kind.