Informatieverstrekking aan ouders/verzorgers
Ouders met het ouderlijk gezag hebben recht op informatie over hun kind. Er is automatisch sprake van gezag wanneer ouders getrouwd zijn, samenwonen, een geregistreerd partnerschap hebben, of als dit door de rechter bepaald is. Wanneer ouders gescheiden zijn, behouden zij allebei het ouderlijk gezag, tenzij door de rechter anders is bepaald. We gaan ervan uit dat ouders elkaar op de hoogte houden van belangrijke aangelegenheden die het kind betreffen, dus ook over de schoolloopbaan. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Om er als school voor te zorgen dat beide ouders voorzien worden van informatie over hun kind bestaat de mogelijkheid voor extra informatievoorziening. In een dergelijk geval kan de betreffende ouder het beste aan het begin van het schooljaar, of zo snel mogelijk na een scheidingsuitspraak, contact opnemen met de directeur om afspraken te maken over de informatieverstrekking. De informatie kan dan bijvoorbeeld schriftelijk toegestuurd worden.
We vinden het van groot belang om u als ouders, verzorgers goed op de hoogte te houden van de ontwikkeling van uw kind en u te informeren over alle belangrijke gebeurtenissen op school met betrekking tot uw kind. Allerlei zaken worden elke dag vastgelegd om uw kind zo goed mogelijk te volgen. We maken hiervoor gebruik van Od!n registratie systeem. U kunt hierbij denken aan observaties, registraties van het gemaakte / gedane werk of kindgesprekken. Middels DIA leerlingvolgsysteem houden we de toetsresultaten (kwalificatie) bij.
Verslag
Het verslag is een weergave van de 'brede' ontwikkeling van uw kind. Op school zien de ontwikkeling van het kind vanuit drie aspecten:
Kwalificatie, Socialisatie en Subjectwording (Biesta), zoals de Nederlandse Montessori Vereniging (20216) heeft beschreven in het visiedocument 'Innovatief montessorionderwijs'.
Ons schooljaar is ingedeeld in drie periodes.
Aan het einde van een periode (november), gaat het verslag mee naar huis. Aan het einde van de tweede (maart) en derde (juni) periode vindt u in het verslag gegevens van het leerlingvolgsysteem DIA.
Kind-Oudergesprekken
Bij wisseling van bouw vindt er in de eerste onderwijsweken een omgekeerd kwartiergesprek plaats. U en uw kind worden uitgenodigd om kennis te maken met de leerkracht. In dit gesprek vertelt u en uw kind over de hobby, voorkeursvakken, persoonskenmerken.
Aan het einde van iedere periode zijn de kind oudergesprekken. We nodigen u en uw kind uit om naar school te komen voor het gesprek. In dit gesprek wordt teruggeblikt op afgelopen periode. Aan welke doelen heeft uw kind gewerkt en welke aan welke doelen gaan we komende periode aan werken. De gesprekken hebben tot doel om de driehoek, kind, leerkracht, ouder te bekrachtigen. Ieder heeft in dit gesprek inbreng. In dit gesprek worden ook afspraken gemaakt met betrekking tot de pedagogische of didactische aanpak voor uw kind. Indien nodig ontvangt u een gespreksverslag ter ondertekening van dit gesprek, waarin gemaakte afspraken worden bevestigd.
Gesprekken
Indien er sprake is van specifieke pedagogische en/of didactische aanpak voor uw kind, kan de leerkracht besluiten om een gericht plan op te stellen en u tussentijds uit te nodigen om het plan en de voortgang met u te bespreken.
U ontvangt van dit gesprek een gespreksverslag ter ondertekening, waarin gemaakte afspraken worden bevestigd.