De Ontdekking

Arthur Briëtstraat 40 8072 GZ Nunspeet

  • Schoolfoto van De Ontdekking
  • Schoolfoto van De Ontdekking
  • Schoolfoto van De Ontdekking
  • Schoolfoto van De Ontdekking
  • Schoolfoto van De Ontdekking

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De IEP-Eindtoets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen. De uitslag geeft ook informatie over het referentieniveau dat de leerling beheerst én een advies voor het VO. Per onderdeel van de eindtoets wordt bekeken welk referentieniveau de leerling beheerst. Het fundamentele niveau 1F is het niveau dat een leerling aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen. Daarnaast hebben we de ambitie dat een groot deel van de leerlingen een hoger niveau haalt; het streefniveau (1S/2F). Onze school heeft eigen schoolnormen vastgesteld, informatie over deze schoolnormen kunt u opvragen bij de schoolleiding. De rapportage op de IEP-Eindtoets bestaat uit: leerlingrapporten, een groeps- en schooloverzicht. De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. Ze kijkt hiervoor onder meer naar de resultaten van leerlingen op de eindtoets en specifiek naar de referentieniveaus. De gemiddelde score van de school wordt vergeleken met de ondergrens van de inspectie.

De 1F score wordt niet behaald. Dat heeft vooral te maken met de samenstelling van de groep (aantallen en instroom), het niveau van de leerlingen door de schooljaren heen en de coronaperiode.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Dit is het percentage leerlingen dat met de eindtoets het basisniveau voor taal en rekenen behaalt. Dit wordt het fundamentele niveau of 1F genoemd. Iedere leerling zou dit niveau aan het einde van de basisschool moeten behalen. Voor alle basisscholen in Nederland is de signaleringswaarde (minimale waarde) voor het fundamentele niveau 85%. Dus: op alle scholen moet 85% van de leerlingen het basisniveau halen, anders is dat een signaal voor de inspectie.

Bron

Streefniveau

Dit is het percentage leerlingen dat met de eindtoets het hogere niveau voor taal en rekenen behaalt. Dit wordt het streefniveau of 2F (taal) en 1S (rekenen) genoemd. Het streven is dat zoveel mogelijk leerlingen dit niveau aan het einde van de basisschool behalen. Voor elke basisschool in Nederland is de signaleringswaarde (minimale waarde) voor het streefniveau apart bepaald. Hoeveel procent van de leerlingen het hogere niveau moet behalen, verschilt dus per school. De inspectie kijkt eerst goed naar kenmerken van de leerlingen (en van hun ouders) om de verwachting te bepalen. Heeft een school meer leerlingen die meer aandacht nodig hebben, dan ligt de signaleringswaarde van de inspectie lager.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten worden gemeten op een aantal manieren:

-Bewijs van beheersing: de leerlingen werken doelgericht uit eigen doelen gecombineerd met doelen uit het jaarplan. Wanneer ze denken een doel te beheersen mogen ze dat laten zien aan de leerkracht. Dat kan aan de hand van montessorimateriaal, maar ook door een toets.

-Observatie: de leerkracht neemt tijdens de rondes de tijd om te observeren hoe de leerling werkt. Is hij snel afgeleid? Werkt hij liever samen? Kan hij zich op een taak concentreren? Maakt hij de juiste keuzes? De observaties leveren ons de gegevens op die we nodig hebben om de onderwijsbehoeftes van een leerling in kaart te brengen en er vervolgens naar te handelen.

Halfjaarlijks nemen we de CITO-toetsen af. Dat doen we om landelijk te kunnen benchmarken of de aansluiting met het reguliere onderwijs er nog is en om te onderzoeken wat het volgende doel moet zijn waar de leerling aan kan werken.

Deze resultaten worden door de eerkracht geanalyseerd en op school- en stichtingsniveau met de leidinggevenden besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgen de leerlingen van school een advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt gegeven aan de hand van een aantal elementen en wordt zorgvuldig opgesteld door de leerkracht(en) van groep 8 in overleg met de interne begeleiding en de directie. Bij het advies is onder andere de schoolloopbaan van uw kind (met name de laatste jaren) van belang evenals de verschillende resultaten van bijvoorbeeld observaties, methodetoetsen, halfjaarlijkse citotoetsen en gedrag en werkhouding. Het advies wordt in een persoonlijk gesprek met leerling en ouder(s) gedeeld voorafgaand aan de eindtoets van groep 8 (april) en voordat de inschrijving bij het voortgezet onderwijs gedaan moet worden (meestal maart). Op deze manier wordt er gelegenheid gegeven aan leerling en ouder(s) om met de leerkracht van gedachten te wisselen, bijvoorbeeld over hoe het advies tot stand is gekomen en hoe de verdere aanmelding bij het voortgezet onderwijs verloopt. Als school vinden we het belangrijk hier aandacht voor te hebben. Als ouder(s) het niet eens zijn met het advies, is er verdere gelegenheid om in gesprek te gaan met de leerkracht, eventueel samen met de intern begeleider en of de directie. In het uiterste geval kan daarbij verwezen worden naar de klachtenregeling van de school.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In het eerste jaar

Bron

In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven