Jenaplanschool 't Sterrenpad

Nieuweweg 57 B 9364 PB Nuis

  • Schoolfoto van Jenaplanschool 't Sterrenpad
  • Schoolfoto van Jenaplanschool 't Sterrenpad
  • Schoolfoto van Jenaplanschool 't Sterrenpad
  • Schoolfoto van Jenaplanschool 't Sterrenpad
  • Schoolfoto van Jenaplanschool 't Sterrenpad

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De scores van de eindtoets zijn gelijk aan het gegeven advies van de school. We volgen van ieder kind het leerproces vanaf het begin van de schoolloopbaan. Hierbij staat het kind en het welbevinden van het kind bij ons voorop. De ontwikkeling volgen we zowel op cognitief als op sociaal emotioneel gebied. De kindgesprekken wie we met het kind voeren geven ons een goed beeld van het welbevinden, samen zoeken we naar uitdagingen en maken we het kind medeverantwoordelijk voor zijn of haar leerproces.

Door de verbeteringen die wij hebben aangebracht aan ons onderwijs zien wij dat onze kinderen ten opzichte van zichzelf grote ontwikkelingen doormaken. Zo heeft de school ingezet op het reken- en spellingaanbod. Extra handen in de klas zorgen voor intensievere begeleiding voor kinderen met een extra zorgbehoefte (leesbegeleiding) en heeft het team begeleiding gehad van de PO-raad bij het verzorgen van kwalitatief goede instructies in de driejarige stamgroepen binnen ons Jenaplanonderwijs. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Toetsen worden op 't Sterrenpad gezien als een hulpmiddel om een kind verder te helpen in zijn ontwikkeling. Welke toetsen wij kunnen afnemen, staat omschreven in de toetskalender. Per doel kan het toetsmiddel verschillend zijn. Daarnaast toetsen wij adaptief (op niveau van de leerling) en dynamisch (niet op vast momenten). 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Kinderen van ‘t Sterrenpad stromen na hun basisschooltijd uit naar diverse vormen van voortgezet onderwijs. De VO-adviezen van de bovenbouwleerkrachten komen in gezamenlijkheid met team en IB tot stand en zijn gebaseerd op de resultaten van alle toetsen in groep 6, 7 en 8, in combinatie met andere factoren die een rol spelen bij een succesvol vervolg in het VO. Vanaf groep 7 nemen we de ouders mee in de totstandkoming van het advies. Ouders zijn immer expert als het om hun kind gaat.

Daarnaast hanteren we in groep 8 de IEP- doorstroomtoets

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen ontwikkelen zich bij ons in een veilige omgeving en leren ontstaat vanuit plezier en beleving. Ieder kind is eigenaar van zijn of haar eigen leerproces. We willen dat kinderen sociaal vaardig en zelfstandig worden en samen kunnen werken zodat ze opgroeien tot een gelukkig mens in de toekomstige maatschappij. We onderschrijven hierbij de uitgangspunten van het Jenaplanonderwijs. We zijn een school met een prettige sfeer en een goed schoolklimaat. Samenwerken hoort bij Jenaplan. De kinderen zijn zorgzaam naar elkaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ik mag zijn wie ik ben
  • Ik mag worden wie ik ben
  • Wij... samen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven