Jenaplanschool 't Sterrenpad

Nieuweweg 57 B 9364 PB Nuis

  • Schoolfoto van Jenaplanschool 't Sterrenpad
  • Schoolfoto van Jenaplanschool 't Sterrenpad
  • Schoolfoto van Jenaplanschool 't Sterrenpad
  • Schoolfoto van Jenaplanschool 't Sterrenpad
  • Schoolfoto van Jenaplanschool 't Sterrenpad

Het team

Toelichting van de school

Naast bewegingsonderwijs hebben wij ook een dansdocent en kunstdocent in ons team. 't Sterrenpad haalt op regelmatige basis vakleerkrachten binnen de school. Zo werken we een half jaar met de schoolschrijver en hebben we een aantal weken muzieklessen van een vakleerkrachtmuziek.

 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of verlof van een medewerker wordt altijd eerst gekeken of wij dit intern kunnen oplossen. Rust en voorspelbaarheid vinden wij voor uw kind erg belangrijk. Echter is het soms mogelijk dat wij het met elkaar niet op kunnen lossen. Dan schakelen wij Slim Personeelsdiensten in. Onze stichting heeft een aantal 'poolers' die staan ingeschreven bij Slim Personeelsdiensten, deze poolers zullen altijd als eerste worden ingezet op vervanging. In een enkel geval lukt het niet om een vervanger te vinden. Dan zullen de kinderen van de betreffende groep op de eerste dag van worden verdeeld over de andere groepen. Wanneer de ziekte langer aanhoudt en er is geen vervanging beschikbaar, blijven de kinderen thuis en verzorgen wij daar passend werk wat de kinderen zelfstandig kunnen doen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

't Sterrenpad is een Jenaplanschool. In de stamgroep zitten drie verschillende leerjaren. Wanneer uw kind in de middenbouw zit, leert hij samen met kinderen uit groep 3,4 en 5. Het is prachtig om te zien hoe natuurlijk dit gaat. Er wordt gedacht vanuit de stamgroep in plaats van de jaargroep. Het grote voordeel van deze combinatie groepen is dat de kinderen door en van elkaar leren. Ook uw kind is een keer de jongste, middelste of de oudste en kan klasgenoten helpen op een bepaald vakgebied of er juist van leren. 

Het streven is dat uw kind gedurende de bouwperiode dezelfde stamgroepsleider houdt. Wij kennen op school de onderbouw, groep 1 en 2, de middenbouw, groep 3, 4 en 5 en de bovenbouw, groep 6, 7 en 8.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onze onderbouw werkt in thema's en maakt hierbij gebruik van een beredeneerd aanbod. De stamgroepleiders observeren de kinderen goed en passen de omgeving aan naar de onderwijsbehoeften van de kinderen. Dit betekent in de praktijk dat de hoeken in de groepen en de gang uitdagend zijn en regelmatig wisselen.


Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Basisactiviteiten:

Binnen het Jenaplanonderwijs kennen we vier basisactiviteiten: Gesprek, Spel, Werk, en Viering. Deze activiteiten vormen de basis voor het structureren van de schooldagen voor kinderen en zijn van onschatbare waarde voor hun persoonlijke ontwikkeling. Ze zijn op verschillende manieren verweven in het ritmisch weekplan van de school, waardoor kinderen zichzelf kunnen herkennen en hun eigen betrokkenheid in deze activiteiten kunnen ontdekken.

Gesprek:

Een belangrijke en bekende vorm van gesprek op de Jenaplanschool is het "kringgesprek". Hierbij zitten kinderen en de stamgroepleider in een kring, waardoor ze elkaar goed kunnen zien en horen. Dit gesprek stimuleert actieve deelname van de kinderen, en de onderwerpen kunnen door zowel de kinderen als de stamgroepleider worden aangedragen. Het hoofddoel van het gesprek is het aanmoedigen van het uiten van meningen, het bevorderen van zelfvertrouwen om te spreken en het tonen van respect voor de opvattingen van anderen. Er zijn verschillende vormen van kringgesprekken op 't Sterrenpad , waaronder vertelkring, leeskring, klassenvergadering, nieuwskring, filosofiekring en tekstenkring.

Spel:

Spelen is een cruciaal onderdeel van de ontwikkeling van een kind. Spel stelt kinderen in staat om hun gevoelens en fantasieën te uiten en blijft gedurende het hele leven een bron van waardevolle leerervaringen. Voor de creatieve ontwikkeling van kinderen is spel van groot belang. Het heeft een ontspannende werking en speelt een belangrijke rol in de schoolomgeving. Verschillende vormen van spel zijn geleide spelen (zoals gymnastiek), vrij spel, fantasie- en rollenspelen (zoals drama, toneel, poppenkast, en speelhoek), en gezelschapsspelen.

Werk:

De basisactiviteit "werk" neemt een centrale plaats in binnen het ritmisch weekplan. Kinderen worden aangemoedigd om hun vaardigheden en mogelijkheden te ontwikkelen en te ontdekken wat ze willen bereiken. Tijdens de blokperiode zijn kinderen individueel of in groepen bezig met verschillende activiteiten, variërend van opdrachten gegeven door groepsleerkrachten tot vrije keuzes van kinderen zelf. Op 't Sterrenpad zijn er talloze manieren waarop kinderen werken aan activiteiten gericht op wereldoriëntatie, taal, rekenen, schrijven en sociale en communicatieve ontwikkeling. Traditionele vakken zoals geschiedenis, biologie, aardrijkskunde en maatschappijleer vinden hun plaats binnen verschillende cursussen en projecten. De school hecht ook veel waarde aan de creatieve en beeldende ontwikkeling van kinderen, met activiteiten zoals verhalen vertellen, toneelspelen, muziek en dans. Het werken op 't Sterrenpad wordt op verschillende manieren aangeboden. Samen, zelfstandig, in tweetallen maar ook spelen, onderzoekend en door middel van spelling en rekenmethodes. Door het werken met persoonlijke werkplannen, kan de groepsleiders differentiëren op basis van niveau en temp. Hierdoor leren kinderen zelfstandig keuzes te maken en te plannen, vaardigheden die van onschatbare waarde zijn voor het voortgezet onderwijs.

Viering:

Vieringen zijn een belangrijk onderdeel van het leven op onze school. Tijdens vieringen beleven kinderen samen speciale gebeurtenissen, zoals verjaardagen, het begin van een nieuw jaar, kerst, projecten of gewoon het einde van een week. Deze vieringen versterken de band tussen de kinderen en creëren een gevoel van gemeenschap binnen de school, waarin verschillende aspecten van het leven worden gevierd en gewaardeerd.

Op 't Sterrenpad werken we veel vanuit de belevingswereld van de kinderen door gebruik te maken van realistisch rekenen en levend taalonderwijs. Tijdens de blokperiodes werken alle kinderen van de school aan de basisvaardigheden, zoals taal, rekenen en spelling. Buiten de blokperiode wordt er gewerkt aan wereldoriëntatie in de vorm van verschillende projecten. Deze projecten kunnen zowel kind- als stamgroepleider gestuurd zijn. Wanneer uw kind nieuwsgierig is naar een onderwerp, kan hij dit tijdens een kindgesprek bespreken en tot een plan te komen. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20.01

Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de provincie Groningen zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20-01. Het samenwerkingsverband PO 20.01 is onderverdeeld in 5 deelverbanden: gemeente Groningen, West, Noord, Zuid-Oost en het gespecialiseerd onderwijs. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.

Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.

De school hoeft het niet alleen te doen.

De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband en het eigen onderwijsondersteuningsteam hulp te vragen om mee te kijken. Het eigen onderwijsondersteuningsteam bestaat uit orthopedagogen en specialisten. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.

Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.

In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. We hebben het dan over het Speciaal BasisOnderwijs en het Speciaal Onderwijs.  Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.  

Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: swv 20-01. Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school werkt samen met medisch kinderdagcentrum Maricja, opvang de Speelster en de gemeente aan het gelijke kansenproject. Ons doel is optimaal gebruik maken van elkaars kwaliteiten om kinderen zo inclusief mogelijk onderwijs te bieden

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderdagverblijf de Speelster

Onze school heeft een eigen opvang, de Speelster. De gemotiveerde collega's van de Speelster staan iedere dag van7:00 uur tot 18:00 uur voor uw kinderen klaar. Op deze manier bieden wij onderwijs en opvang voor kinderen van 0-13 jaar. De medewerkers voor de opvang van 0-4 jarigen zijn geschoold voor Voor- en Vroegschoolse educatie (VVE) en maken, ter inspiratie, gebruik van een methode om inhoudelijk goed onderwijs te bieden aan de doelgroep. Ook zijn alle medewerkers van de Speelster EHBO gecertificeerd. Daarnaast hebben we de luxe dat onze medewerker van de naschoolse opvang ook gymdocent is en met de kinderen mag gymmen in het gymlokaal dat gelegen is in de school. 

Doordat de opvang volledig van de school is, delen wij de kennis met en van elkaar. Onze intern begeleider begeleidt en coacht ook de medewerkers van de Speelster. Hierdoor kunnen wij samen vanuit nieuwsgierigheid naar uw kind kijken. 

Voor meer informatie over de opvang verwijzen wij u door naar www.primenius.nl

Terug naar boven