De Crijnsschool

Heikampen 3 5672 ST Nuenen

  • We dagen kinderen uit tot een actieve leerhouding. Leerlingen leren planmatig en doelgericht samen door o.a. coöperatieve werkvormen.
  • Boeken in allerlei soorten nemen een belangrijke plaats in op school. Lezen draagt enorm bij aan schoolsucces en algemene ontwikkeling!
  • Moderne digitale schoolborden, computers en laptops in elke groep dragen bij aan een rijk eigentijds leerstofaanbod

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We willen dat kinderen op school veel, veelzijdig en met veel plezier leren. Het ontwikkelen van zelfvertrouwen, concentratie, zelfstandigheid, vermogen tot samenwerken, sociale vaardigheden en doorzettingsvermogen vinden we ook erg belangrijk. Die vaardigheden laten zich echter moeilijk vertalen in meetbare resultaten. Meetbare resultaten vindt u terug in de gegevens op het rapport, in de uitkomsten van het leerlingvolgsysteem vanaf groep 1, in het tevredenheidsonderzoek en in de uitkomst van de Cito Eindtoets in groep 8. Schoolbreed maken we trendanalyses om de meetbare resultaten goed te monitoren.Onze leerlingen behalen bij de Cito Eindtoets scores die we van hen mogen verwachten: de resultaten komen overeen met hun capaciteiten. Dat weten we, omdat we in groep 8 ook een NIO-toets afnemen. Dat is een intelligentietest waaruit we kunnen afleiden tot welke prestaties een kind in staat is. Wij halen het beste uit ieder kind!De score op de CITO-toets van 2014 bedroeg 539,1 gemiddeld. Ruim boven het landelijke gemiddelde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Alle leerlingen krijgen in de loop van groep 8 een passend schooladvies. Veel leerlingen stromen door naar havo of vwo. Veelzijdig onderwijs draagt bij aan deze goede resultaten. En ook de omgeving waarin kinderen opgroeien met voornamelijk gemiddeld- en hoogopgeleide ouders ligt hieraan ten grondslag. Van de VO-scholen ontvangen we de leerresultaten van onze oud-leerlingen. Daardoor weten we dat onze leerlingen het goed doen in het voortgezet onderwijs. Daar zijn we trots op. We leggen een goede basis!
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij werken op school vanuit de principes van Sociaal Sterke Groep. De drie hoofdregels zijn:

Wij gaan correct met elkaar om.
Wij gaan prettig met elkaar om.
Ik verbeter de omgang.

Zie voor meer informatie het boekje met informatie voor ouders over sociale veiligheid ‘Prettig omgaan met elkaar’ van drs. Willem Mennen. De volgende routines zijn de belangrijkste leidraad van de werkwijze:   

De 7 hulpregels bij correcte omgang: 

1. Het logboekje 
2. Het driehoeksgesprek  
3. Straf en relatieherstel 
4. De sociokring (elke week)  
5. De OK-thermometer groep (elke dag)  
6. Het sociobord en spelverrijking (invoering schooljaar 2018-2019)  
7. De Ok-thermometer leerling/ouders (voor elke vakantie, invoering schooljaar 2018-2019)  

Daarnaast hebben we aandacht voor:  
Regels (tegen pesten) opstellen met je groep (intensief in de eerste 6 weken van het nieuwe schooljaar).  
Spelletjes ter bevordering van de groepsvorming spelen (intensief in de eerste 6 weken van het nieuwe schooljaar).  
Lessen in mediawijsheid.  
Afspraken op het schoolplein

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wij gaan correct met elkaar om
  • Wij gaan prettig met elkaar om
  • Ik verbeter de omgang

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het inspectierapport is voor ons een belangrijk kwaliteitsinstrument. We zetten ons in om het goede te behouden en te versterken. De Inspectie heeft vertrouwen in De Crijnsschool: onze school de beoordeling 'basisarrangement' toegekend. Daar zijn we trots op. Naast het getoonde inspectierapport, ontvingen we in 2013 een lovend rapport van de jury "excellente scholen".Een mooie stimulans om op de ingeslagen weg verder te gaan samen met leerlingen, ouders en andere samenwerkingspartners.

Terug naar boven