De Crijnsschool

Heikampen 3 5672 ST Nuenen

  • We dagen kinderen uit tot een actieve leerhouding. Leerlingen leren planmatig en doelgericht samen.
  • Boeken in allerlei soorten nemen een belangrijke plaats in op school.
  • We maken gebruik van de inzichten van Howard Gardner rondom Meervoudige Intelligenties.
  • Wij proberen met ons aanbod te prikkelen om zo de betrokkenheid te verhogen.
  • Schoolfoto van De Crijnsschool

In het kort

Toelichting van de school

Welkom op Crijns Society! De Crijnsschool ligt in Nuenen-Zuid en biedt uit deze én omringende wijken onderwijs aan leerlingen van 4 t/m 12 jaar. 

De term basisonderwijs zegt het al: het dient een basis te leggen voor de ontplooiing van ieder kind. Wij doen dit door onze leerlingen veel, veelzijdig en met veel plezier te laten leren op school en daarbuiten. Wij doen dat vanuit ons eigen ʻCrijnsconceptʼ.

Een belangrijk uitgangspunt in ons onderwijs is het werken in themaʼs, wat zorgt voor betekenisvol leren en werken. In alle groepen gebruiken we structureel coöperatieve werkvormen, gebaseerd op het gedachtengoed van Spencer Kagan. De kinderen ervaren daardoor een prettige afwisseling tussen klassikale activiteiten, werken in tweetallen of teamverband (coöperatief) en individueel leren. We maken gebruik van de inzichten van Howard Gardner rondom Meervoudige Intelligenties. Alle kinderen hebben talenten en wij willen kinderen stimuleren om die te gebruiken, maar ook om talenten die minder aanwezig zijn, te ontwikkelen. Breinhelden is onze  methode waarmee we executieve functies kunnen oefenen met de kinderen. Executieve functies zijn vaardigheden die je nodig hebt om te handelen. Het zijn de regelfuncties van het brein. Tijdens vrijwel alle lessen bieden we gedifferentieerde instructie: klassikaal, in kleine groepjes en of individueel. Op die manier willen we de lesstof voor ieder kind begrijpelijk maken. Ook de lesstof bieden wij zoveel mogelijk op niveau aan. We hebben het dan over differentiatie bij capaciteiten, in tempo en/of belangstelling. Leerlingen werken daarbij op een iPad met software waarbij kinderen een adaptief aanbod krijgen. e zien het als een belangrijke taak om een bijdrage te leveren aan de vorming van de persoonlijkheid van de leerling. ʻWie ben ik? Waar liggen mijn kwaliteiten? Wat vind ik nog moeilijk? Wat heb ik nodig?ʼ, zijn daarbij belangrijke leervragen. We richten ons daarbij op de vaardigheden van de leerlingen. Kindgesprekken, maar ook de dramalessen zijn hierbij voorbeelden om daaraan te werken. Zelfreflectie en feedback zijn hierbij wezenlijke onderdelen. Persoonsvorming komt ook terug bij het werken volgens de principes van de Sociaal Sterke Groep, onze werkwijze voor het ontwikkelen van de sociaal-emotionele ontwikkeling. SSG bestaat uit drie onderdelen: conflictbegeleiding (vaste stappen met driehoeksgesprekken) , socialisering in de groep (sociokring) en de OK-thermometer. 

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Veel, veelzijdig & met plezier
  • Thematisch werken
  • Coöperatief leren
  • Meervoudige Intelligenties
  • Persoonsvorming

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

We zijn er trots op dat onze school -tegen de landelijke en plaatselijke tendens in- groeit.

Hieruit blijkt waardering van ouders voor onze visie dat kinderen op onze school "veel, veelzijdig en met veel plezier" leren.

De vertaling daarvan zien en horen leerlingen en ouders in de onderwijspraktijk van alledag. Dat maakt hen tot onze beste ambassadeurs!

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
250
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

Vanaf 8.20 uur zijn de kinderen welkom en hebben we een vrije inloop. De kinderen mogen direct naar binnen als ze er zijn. Om 8.30 uur beginnen de lessen. Wij stellen het op prijs als u uw kind niet eerder naar school laat gaan. Na 8 jaar basisonderwijs behoren kinderen minimaal 7520 lesuren gemaakt te hebben. Hieraan voldoen wij als school, we maken minimaal 8 x 940 lesuren.

                                                     

Alle kinderen krijgen 25 uur per week onderwijs. Kidssociety Erica is naast ons gevestigd. Zij vangen veel van onze leerlingen voor- en/of na school op. Hierbij wordt regelmatig gebruik gemaakt van ons speelplein en de kleutergymzaal.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Goed leren kan alleen als een kind zich veilig voelt op school, als het zichzelf kan zijn. Scholen hebben daarom regels, plannen en programma’s om het gevoel van veiligheid te vergroten. Zo wordt de veiligheid van een leerling, een klas of de hele school in de gaten gehouden. Wat de school doet en hoe de omgeving en ouders hierbij worden betrokken, dat kan alleen de school je vertellen.

Terug naar boven