Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Alle leerlingen krijgen aan het eind van groep 8 een passend schooladvies. Veel leerlingen stromen door naar havo of vwo. Dat hangt onder andere samen met de schoolpopulatie: veel kinderen op De Wentelwiek hebben hoogopgeleide ouders.
We ontvangen de leerresultaten van onze oud-leerlingen van de VO-scholen. Daardoor weten we dat onze leerlingen het goed doen in het voortgezet onderwijs. Daar zijn we trots op. We leggen een goede basis!
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Het inspectierapport is voor ons een belangrijk kwaliteitsinstrument. Het geeft ons inzicht in onze sterke kanten en onze verbeterpunten. We werken hard aan deze verbeterpunten. En we zetten ons in om het goede te behouden en te versterken.
De afgelopen jaren hebben we veel geïnvesteerd in onze zorgstructuur. We kunnen nu zeggen dat we de cyclus van signaleren van zorg (leren, gedrag, sociaal-emotioneel), het analyseren van de zorgvraag, het maken en uitvoeren van een passend plan én het evalueren van de zorg voor een leerling goed op orde hebben. Zo maken we onze belofte waar: elke leerling krijgt het onderwijs en de zorg die hij of zij verdient!
De Inspectie heeft vertrouwen in De Wentelwiek. Alles is in orde: in 2010 kreeg onze school de beoordeling 'basisarrangement' toegekend. Daar zijn we trots op.