Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Op onze school hechten wij belang aan goede resultaten. Maar het is niet alleen het resultaat dat telt: wij streven naar een schooltijd waarin uw kind plezier heeft in het leren. Daarnaast zijn zelfvertrouwen, concentratie, zelfstandigheid, vermogen tot samenwerken, sociale vaardigheden en doorzettingsvermogen belangrijk. Die vaardigheden laten zich echter moeilijk vertalen in meetbare resultaten.
Meetbare resultaten vindt u terug in de gegevens op het rapport, in de uitkomsten van het leerlingvolgsysteem vanaf groep 1, in het tevredenheidsonderzoek (zie bijlage) en in de uitkomst van de Cito Eindtoets in groep 8.
Halen we uit de kinderen wat erin zit? Op De Wentelwiek is het antwoord volmondig: ja. Onze leerlingen behalen bij de Cito Eindtoets scores die we van hen mogen verwachten: de resultaten komen overeen met hun capaciteiten. Dat weten we, omdat we in groep 8 ook een NIO-toets afnemen. Dat is een intelligentietest waaruit we kunnen afleiden tot welke prestaties een kind in staat is. Wij halen het beste uit ieder kind!
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Alle leerlingen krijgen aan het eind van groep 8 een passend schooladvies. Veel leerlingen stromen door naar havo of vwo. Dat hangt onder andere samen met de schoolpopulatie: veel kinderen op De Wentelwiek hebben hoogopgeleide ouders.
We ontvangen de leerresultaten van onze oud-leerlingen van de VO-scholen. Daardoor weten we dat onze leerlingen het goed doen in het voortgezet onderwijs. Daar zijn we trots op. We leggen een goede basis!
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Het inspectierapport is voor ons een belangrijk kwaliteitsinstrument. Het geeft ons inzicht in onze sterke kanten en onze verbeterpunten. We werken hard aan deze verbeterpunten. En we zetten ons in om het goede te behouden en te versterken.
De afgelopen jaren hebben we veel geïnvesteerd in onze zorgstructuur. We kunnen nu zeggen dat we de cyclus van signaleren van zorg (leren, gedrag, sociaal-emotioneel), het analyseren van de zorgvraag, het maken en uitvoeren van een passend plan én het evalueren van de zorg voor een leerling goed op orde hebben. Zo maken we onze belofte waar: elke leerling krijgt het onderwijs en de zorg die hij of zij verdient!
De Inspectie heeft vertrouwen in De Wentelwiek. Alles is in orde: in 2010 kreeg onze school de beoordeling 'basisarrangement' toegekend. Daar zijn we trots op.