't Mooiste Blauw

Pennekart 1 5674 CK Nuenen

  • Ons mooie nieuwe schoolgebouw die geheel is ingericht op samen spelen, ervaren, ontdekken en onderzoeken.
  • Een mooie, groene plek waar de kinderen leren ontdekken, onderzoeken, kunnen spelen en helemaal tot rust komen in het groen.
  • Schoolfoto van 't Mooiste Blauw
  • Schoolfoto van 't Mooiste Blauw
  • Schoolfoto van 't Mooiste Blauw

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Eindtoets is één meting aan het einde van een schoolloopbaan.

Het schooladvies is gebaseerd op alle schooljaren die het kind in het basisonderwijs heeft gezeten en hoe hij of zij zich hierin cognitief en sociaal emotioneel in ontwikkeld heeft. Wij als school maken een dossier voor de nieuwe VO school aan en bespreken dit met ouders en kind in het adviesgesprek.

De resultaten van de Eindtoets afgelopen schooljaar komen niet allen overeen met de adviezen die wij gegeven hebben. Er waren kinderen die de Eindtoets spannend vonden, iets te snel over gedacht hebben of gewoon heel lastig vonden. Tevens heeft afgelopen schooljaar meegespeeld dat er vanaf januari 2023 veel wisselingen van leerkrachten is geweest in de bovenbouw vanwege uitval van leerkrachten. Dit zorgde voor onrust en maakte dat de kinderen niet goed tot leren kwamen. Dit heeft zeker effect gehad op de eindresultaten.

Dit schooljaar is er daarom voor gekozen om 3 kleine bovenbouwgroepen te maken van ongeveer 20 kinderen per stamgroep. Hierdoor kan de basis goed neergezet worden en is er stabiliteit terug wat betreft leerkrachten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Ontwikkeling volgen

Kinderen ontwikkelen zich van nature. Ze zijn nieuwsgierig en willen steeds iets nieuws leren. We dagen alle kinderen voortdurend uit en motiveren hen om iets nieuws te ontdekken of om op een andere manier met bekende dingen bezig te zijn. Zorg begint met goed onderwijs. We volgen de ontwikkeling van de kinderen en brengen deze in beeld.  

De stamgroepleiders observeren de kinderen in hun groep tijdens de instructies, als ze aan het werk zijn, als ze workshop volgen of een taak uitvoeren en als ze spelen. Zij stellen zich vragen als:

-      is dit kind gelukkig op onze school, in deze groep

-      op welke wijze kan ik dit kind het beste benaderen

-      wat zijn de talenten van dit kind

-      heeft het kind zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld

-      ontwikkelt het kind zich optimaal

Daarnaast volgen zij de leer- en ontwikkelingslijnen van de kinderen. De leerlijnen hebben betrekking op kennis en vaardigheden. Hierbij valt te denken aan de vorderingen bij rekenen, schrijven, taal en lezen. De leerlijnen zijn beschreven in gedrag en vaardigheden bijvoorbeeld het schrijven van een tekst of het maken van een werkstuk over een bepaald onderwerp. Wil je een tekst goed kunnen schrijven, dan moet je de tekst ook goed kunnen begrijpen. Een ontwikkelingslijn geeft de persoonlijke ontwikkeling van kinderen weer. Het vermogen zelfstandig te kunnen werken behoort hier ook toe, evenals samenwerken en vaardigheden als reflecteren, onafhankelijk denken en communicatieve vaardigheden.  

Een toets is een prima middel om te onderzoeken of een kind iets beheerst. We hanteren toetsen om op enig moment na te gaan of basisonderdelen als lezen, spelling en rekenen beheerst worden. De toetsresultaten worden met de kinderen besproken en gedeeld met de ouders. Met alle ouders maken we minimaal twee keer per jaar een afspraak om de ontwikkeling van hun kind te bespreken. De uitkomsten van de toetsen vormen samen met de observaties van de stamgroepleider de basis voor de volgende stappen in de leer- werkontwikkeling.   Onze overtuiging is dat kinderen bij ons meer leren. We geven ze namelijk de ruimte om meer de diepte in te gaan, de eigen sterke kanten nog beter te maken en minder sterke kanten te compenseren. We stellen hoge eisen aan het werk van kinderen. Uniek is de door ouders uitgesproken aandacht die zij constateren voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen. Die vertaalt zich terug in een ontspannen sfeer binnen de school.  

Wanneer het met je kind, ondanks alle inspanningen, niet goed gaat, wordt onderzocht en geanalyseerd wat hiervan de oorzaken zijn. De stamgroepleider van je kind verzamelt daarvoor alle informatie die aanwezig is en bespreekt dit in extra gesprekken met jullie als ouders. Waar nodig wordt de interne zorgcoördinator betrokken. Soms is nader extern onderzoek nodig.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overstap naar het VO

Aan het einde van groep 8 gaan de kinderen de overstap maken naar het voortgezet onderwijs. Hiervoor vinden de adviesgesprekken plaats met het kind en zijn of haar ouders. Deze adviezen zullen in de maand december gegeven worden. Het advies is gebaseerd op alle schooljaren die het kind in het basisonderwijs heeft gezeten en hoe hij of zij zich hierin cognitief en sociaal emotioneel in ontwikkeld heeft. Wij als school maken een dossier voor de nieuwe VO school aan en bespreken dit met ouders en kind in het adviesgesprek.
In groep 7 heb je in een kindplangesprek al eens gesproken over het advies en welke mogelijkheden er zijn. Het uiteindelijk advies komt dan ook zeker niet als verrassing.

In januari/februari vinden de open dagen van de VO scholen plaats. In maart volgt dan vaak de inschrijving. De informatie vanuit de VO scholen is te vinden op de websites van de desbetreffende VO scholen. Tevens plannen wij een informatiemoment tussen de herfstvakantie en de kerstvakantie waarin we specifiek informatie geven over de overstap naar het VO.

Kinderen van groep 8 zijn ook nog steeds verplicht om een toets te maken. Vanaf dit schooljaar wordt het de Doorstroomtoets in plaats van de Eindtoets. Wij maken gebruik van de IEP doorstroomtoets. Deze vindt plaats in februari en staat vermeld op onze jaarkalender, te vinden op onze website. Deze Doorstroomtoets heeft geen invloed op het advies wat al gegeven is door school.

Aan het einde van het schooljaar neemt groep 8 afscheid van Het Mooiste Blauw. Dit doen we middels een film of musical opgevoerd door de kinderen zelf. Deze vertonen ze aan alle kinderen op school en er is een speciale afscheidsavond waarbij ouders en andere genodigden worden uitgenodigd om afscheid te nemen van 8 jaar basisonderwijs. Ook deze datum staat vermeld in onze jaarkalender.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op Het Mooiste Blauw werken wij vanuit het jenaplanconcept. Een pedagogisch concept die zich richt op de ontwikkeling van een kind in zijn totaliteit.

Kinderen krijgen handreikingen om goed voor zichzelf én voor anderen te zorgen. Dit lukt niet met een lesje over waarden en normen. Het is iets wat continu aandacht krijgt, bijvoorbeeld tijdens projecten en kringgesprekken. We zijn alert op signalen van kinderen en praten hierover. Deze gesprekken zijn er tussen stamgroepleider en kind, maar ook met de groep. Door een spiegel voor te houden worden kinderen zich bewust van de invloed van hun gedrag op dat van anderen.

Op sociaal emotioneel gebied hebben we in de basisondersteuning veel aandacht voor leren spelen, samenspelen en samen leren. Binnen onze school is de stamgroep, met een goed pedagogisch klimaat, de plek waar je leert samenleven. Er is specifieke aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling in een goed pedagogisch klimaat, zodat alle kinderen tot leren kunnen komen. Wij gebruiken hiervoor de methodiek van 'Klassenkracht'.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ieder kind mag er zijn
  • Samen leren
  • Leerling-gezel-meester

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven